Överansträngd?

Sv: Överansträngd?

tex är hästen inte alls slut 2 veckor efter tävling, snarare tvärt om! anledningent ill att de står ganska länge efter en tävling har inget med konditionen att göra, det är benen man vill spara!
mina hästar är alltid superpigga dagen efter!

bara 3 tävlingar/säsong är oxå helt fel ute... vet flera som tävlar 6-7 tävlingar per säsong, ja jag pratar långa distanser.

Sen är det inte speciellt många hästar som dör i distans! det i riktigt elit har förutom vetkollerna ett eget team av veterinärer, skulle man slopa veterinärkollerna hhelt däremot så tror jag att det skulle dö betydligt fler hästar! På amatörnivå har jag aldrig hört talas om dödsfall, det har jag däremot i fälttävlan.

Det finns säkert olika skolor och olika erfarenheter inom distans som allt annat. Jag känner folk som tävlar distans men gör det inte själv, har dock läst en del om träningen och upplägget av den för att på lämpligt sätt stärka "vanliga hästar". Därifrån mitt inlägg.

Att hästen är superpigg dagen efter tävling låter ju bra, men det betyder knappast att den inte har träningsvärk. Skulle tippa att den är hög på endorfiner, som t ex många kvinnor blir till och med dagen efter en förlossning. Sedan tar de "slut", dvs tröttheten gör sig gällande i form av stelhet, ökat behov av näring, vätska, sömn osv.
Konditionen blir man ju inte trött i - det är musklerna så klart. Deras energidepåer töms och de får sannolikt en hel del mjölksyra samt troligen en del mindre blödningar / slitage, precis som travare och galoppörer får efter ett löp, även om deras kroppar och muskler ansträngs på helt annorlunda vis.
Men som du skriver sliter ju även distanser på "benen", då även leder, senor och ligament. Och de bör ju få vila för att inte belastas när musklerna befinner sig i ett uttröttat skede, då belastar man nämligen fästena mer, muskeln orkar inte stötdämpa som den ska. "Benen" i sig, skelettet, läker inte på 2 veckor om det får sprickor, så det är musklernas uttröttning det handlar om.

Kan rekommendationen max 3 sörre tävlingar / säsong gälla fälttävlan? Jag var rätt säker på att jag hört den om distanshästar (längre distanser). Sedan är det ju inte alltid alla följer alla rekommendationer heller. Frågan är vad som sannolikt är bäst för hästens hållbarhet.

Sedan skrev jag knappast att många hästar dör i distans - det är ju det där med veterinärkontrollerna, vilket är jättebra - men det har hänt. Bara för att ett fåtal, mycket vältränade, hästar pallar 16 mil i galopp gör knappast hobbyhästen det - lika lite som otränade jag klarar ett maraton utan hjärtinfarkt.
Hela inlägget var till för att nyansera frågan - orkar hästar vad som helst (som vissa ville göra gällande)? Mitt svar är ett entydigt NEJ! - Men de orkar en hel del med rätt träning.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar