Överaktiverad hund eller bara orolig?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Carlaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 822
C

Carlaa

Jag har som tidigare nämnt en hund här hemma som inte gjort så mycket i sina dar innan han kom till mig. Nu får han göra desto mer.

i början var han hunden som låg klubbad och sov så fort vi gjort någon form av aktivitet. Nu är det ett fasligt vankande och buffande för uppmärksamhet. Vi kan ha varit ute tagit ett tufft spår eller liknande då det känns som att en "normal hund" hade varit mer än tillfreds och snarkat sött/legat passiv. Men inte min inte. Då vankas det, kollas vad matte gör, kollar vad katterna gör och hittas på hyss.

Vi kan ha varit iväg och tränat i två timmar och han är oförändrad och visar inget tecken på trötthet utan vankar.

Jag brukar bestämma åt honom att "nu ligger du här och där med basta!" och oftast så hjälper det men ibland så är han för pigg/orolig i kroppen för det med.

Jag har börjat minska på aktivitet för att se om det ger någon effekt men än sålänge är det oförändrat (har minskat och så i nästan tre veckor nu)

Ändå så tycker jag inte vi gör så mycket. Vi aktiverar inte varje dag, utan då är det bara slappispromenader. När vi aktiverar tränar vi på lydnaden (kursen som vi går :D) lägger spår, gör lite uppletande, mm. Och vi lägger kanske ett/två spår per vecka och kanske uppletande någon gång i veckan. däremellan tränar vi på lydnaden ganska mycket.

Jag har en blandras golden/rottis som är två år nu i augusti. Finns det risk för att han är överaktiverad eller är han kanske rent av understimulerad så jag kan göra ÄNNU mer med honom? (vilket jag skulle tycka var roligt men jag försöker ta det lungt nu ;))

Jag tänkte ta upp det på kursen nästa vecka och bolla lite för att se om det finns fler tankar kring detta men föst, fråga buke! In med era tankar kring detta så jag har lite att bolla med!

Sv: Överaktiverad hund eller bara orolig?

Jag skulle innan jag drog ner/upp mera med aktiviteten se över hans sömnvanor, det är minst lika viktigt! En djup nattsömn + tillräckligt många djupa sömntimmar på dagen. Hur mycket är tillräckligt är individuellt, såklart men det är verkligen superviktigt!

Öka sömnen och se till att vovven har plats och tid att slappna av och vara helt själv eller iallafall ifred om den inte gillar att vara/inte sover när den är ensam. En hund som inte fått tillräckligt med sömn kontra motionen blir verkligen vankig (jag har exakt samma beteende här hemma) men när djupsömnen är tillräcklig så kan man skruva upp hur mycket som helst och hunden bara sover och slappar när inte aktivitet erbjuds.

Du får tänka hur hunden ändras när den sover lite/mycket per dag? fundera på detta och laborera därifrån. Jag har svårt att se en vuxen hund, oavsett ras vara överaktiverad, visst att den kanske inte gillar att bli aktiverad men det låter inte så på din hund som blir rastlös istället.

Om det inte ändras av andra sömnvanor så testa att dra upp riktigt rejält ett tag istället för att dra ner, då får du mer ett direkt "kvitto" på hur det är, du sa ju att du tycker det är roligt så det är ett trevligare sätt att ta reda på det också ;). Men se då till att ge det en chans en lite längre tid: några veckor eller så.

En ytterligare tanke är att hunden kanske vill ha mer regelbunden aktivering, att den håller sig på samma nivå och inte minskar/ökar? Men till att börja med tycker jag du ska titta på hur mycket han verkligen får sova!

Jag tror han tycker det hela är buskul och förväntar sig roligheter hela tiden. Försök kanske, om det går, att aktivera med rutiner, dvs en viss tid varje dag. Då vet han att övrig tid är det avslappning som gäller. Nu känns det som om han är fylld av förväntan hela tiden.
Får han bra med fysisk motion?

Oh ja, vi är mycket ute i skog och mark, åker inlines och nu när det är tillräckligt varmt i vattnet här hemma i sjön ska vi börja simma. Vi ska iväg på en kus på tre dagar nu i maj om hur man ska öka säkerheten och minska skador på hunden när man börjar just simma, och motionera hunden för att bygga kondition. Vi ska även läsa oss att massera och stretcha hunden, det ska bli mycket intressant! :)

Jag tror precis som Lena att hunden är väldigt full av förväntningar på att det ska hända roliga saker hela tiden eftersom det är just det du har bjudit på.

Vi har lite samma problem med sambons schäfer. Så fort någon rör sig, rusar den upp och bara väntar på att allt lajbans ska börja. Vilket har inneburit att vi numera inte gör oss någon brådska med något och berömmer hunden när den lägger sig ner och tar det lugnt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 195
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 643
Senast: alicegard
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 176
Senast: valpköpare
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 961
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka