Sv: Ovanliga namn till barn
Ja, det var -t o m ur amerikanska mått mätt- synnerligen annorlunda namn!
Men det är väl någonting som även våra egna kändisar anammar.
Noa Månfare är väl den mest utmärkande kanske!
Jag tycker ju att det är både spännande och kreativt med annorlunda namn!
Om jag skulle träffa på ett keltiskt namn på pappret så hade jag frågat personen hur det uttalas.
Svårare än så är det inte!
Jag bär själv ett efternamn som är från Skottland!
Tungvrickande och jättelätt att felstava.
Men jag bokstaverar och uttalar.
Sen är den ev. frågeställningen löst!
Förr i tiden så var det här med namn för Aboriginerna någonting som beskrev antingen deras karktärsdrag eller deras situation.
Dom räknade inte sin ålder i år utan kallade sig själva för ett passande och beskrivande namn beroende på vart dom befann sig på sin "livsstege".
När dom kände att dom hade nåt en ny mognad samlade dom till namnfest och deras nya namn symboliserade ett nytt och högre medvetande på "Världsalltets resa".
Jag tänker på just det här med medvetenhet som har tagits upp i tråden.
Hur mycket ska man tänka på vid val av namn?
Tråden belyser flera exempel.
Min ingifta "moster" är judinna.
För henne var det viktigt att barnen fick judiska namn.
När man hör barnens namn tillsammans kanske man kan förstå deras ursprung men hör man Joel, Benjamin och Rebecka separat så är det väl få som får hebreiska associationer?
I namndjungeln är det anars svårt att undvika namn som har en Gudsaktig betydelse.
En väninna till mig -som aktivt och med bestämdhet tar avstånd från all religion- namngav sina barn till Eskil och Elisabeth!
Noga genomtänkt antar jag då hon är en högst medveten person!
Eskil betyder just Gud och Elisabeth = Gud är fullkomlig!
Hon uppskattar INTE när barnen får namnsdagskort där namnbetydelser står med!
Jag har tagit reda på tidigt i graviditeten (innan v.18) vilka kön mina barn har haft!
Därefter har vi haft namnen klara!
Som tur är så har namnen passat på dom små personerna när dom väl välkomnades!
Annars kan det ju vara så att man väljer ett namn som inte alls passar när barnet väl är fött!
Min syster och hennes man "döpte" tex. om sin dotter efter 6 månader.
Det namn dom hade givit vid födseln och skickat in till folkbokföringen var faktiskt inte alls överrensstämmande med den lilla kavata person som dottern visade sig att vara och fortfarande är!
Vi har gett våra barn tre förnamn.
Min förhoppning är att dom väljer något av dessa om deras förnamn inte känns rätt!
Detta har jag själv gjort!
Passar inte något av namnen så hoppas jag att dom kommer att byta.
Huvudsaken är att dom själva känner sig bekväma i sina förnamn!