Otrevliga möten, Vad har ni råkat ut för?

Sv: Otrevliga möten, Vad har ni råkat ut för?

Det värsta jag råkat ut för (än så länge..) är en idiot till lastbilschaufför som inte kunde stå still med sin stora blå lastbil på vår lilla smala väg så att jag kunde skritta förbi med ponny och vagn. När han envist skulle pressa sig förbi blev ponnyn livrädd och stod på bakbenen och vi höll på att tippa i diket. Då öppnar idioten dörren och säger: Kan du inte hålla ordning på den där lilla! Det som kom ur min mun då är inte lämpligt att publicera! Hur jag kunde både hoppa ur vagnen, få tag i ponnyn och hålla henne samt skälla förstår jag inte än idag. Jag ringde sedan till hans arbetsgivare och påtalade hans beteende så upprörd var jag efteråt. Nu är jag vuxen och kan sätta lite kraft bakom orden men tänk om det varit några av grannbarnen som råkat ut för idioten!
//marti

Det verste var da jeg og en venninde red på golfbanen (hvilket vi har lov til på vinteren) og hesten stakk av med meg, slik at jeg datt av og skadet meg kraftig (to brukkede/brutne ribben og blødninger i leveren), og en mann kom løpende bort, men ikke for å hjelpe meg - men for å kjefte på oss og true oss med anmeldelse fordi vi red på golfbanen..
Der lå jeg og kunne ikke reise meg, og det den #$%&/( mannen gjør er å kjefte oss huden full. Takk for den, liksom.

Har også blitt jagd av ungdommer på motorsykkel, men synd for dem så var ikke hesten redd dem ;-)

Jag och en kompis var ute på långtur med våra ponnysar för många år sedan. Vi red i på en grusväg, torrt och fint mitt i sommaren.

Efter en stund så kommer en gubbe och kör ikapp oss med en traktor, en jäv-t stor sådan. Ponnysarna blir rädda och efter att ha studsat en stund påbörjar att skena. Gubben körde efter oss så fört traktorn gick.

Plötsligt tar vägen slut och går över i stenrös och snårbuskar. Ponnysarna kastar sig ut i detta och min kompis trillar av när hennes ponny går omkull. Efter ett tag får jag stpp på min häst och vänder tillbaka. Den andra ponnyn haltandes efter....

Kommer tillbaka till en kompis som har kissat på sig av skräck då gubben har hämtat ett gevär i traktorn.

-Detta är en privat väg och här ska inte vara några hästjävlar och förstöra! röt han och åkte sen iväg i sin traktor.

Jag får baxa upp min kompis som efter röntgen visade sig fick en spricka i benet. Leda hem henne och den andra hästen efter att ha slitit sönder min t-shirt och gjort ett tryckförband på den andra ponnyn.

Jag tror att vi var en elva tolv år....polisanmälan gav ingenting.

Jag har varit nära att bli överkörd av en timmerbil.
Jag kom på en asfaltsväg och skulle upp till en grusväg, då jag såg en stor fullastad timmerbil komma väldigt snabbt rakt mot oss. Ett tätt skogsparti på ena sidan och ett stenrös på andra, vända om kunde jag väl gjort men då hade vi kanske blivit påkörda bakifrån istället (pest eller kolera? :( )... Efter några sekunder gick det upp för mig att han inte såg mig. Ett tiotal meter framför mig ser jag hur karln plötsligt ser mig och tvärnitar. Skräckslagen stängde han sen av bilen, jag vinkade att det gick bra och vi gick förbi. Hästen började också undra när han skulle börja bromsa, annars var hon helt oberörd :crazy: . Jag kunde sträcka mig fram och ta lastbilen på huven, så nära var vi! Hua! :eek:

Jag har blivit övefallen av glassbilen :mad: !!! Var när jag och en kompis skrittade längs en väg. Jag på en (då) ganska nyinriden unghäst. Glassbilen kom körande bakom oss och precis när han skulle åka förbi satte han på sin lilla melodi. Kompisens häst bryr sig inte speciellt mkt men min stackars lilla bäbis får hjärtattack. Han flyger rakt upp i luften och kickar på skåpdelen av bilen. Jättefin buckla blev det :devil:.

En hel del bilister som gärna velat ha en häst genom framrutan har man väl råkat ut för, har kastat ett ridspö i framrutan på en bil en gång då den kom och körde om en annan bil då den mötte oss + en annan bil. Sen att han låg på säkert 130 km/h på 70 väg gjorde ju inte saken bättre.... Tror aldrig dom fattade vad det var som kom i framrutan, hoppas att det blev en stoooor buckla på motorhuven. Har även varit med om en bil som börjat backa tillbaka och nästan jaga mig då jag ilsket visat vad jag tyckte om att den lättade så mycket på gasen :angel: dessvärre så kom en annan bil så han avbröt backningen, hade gärna velat säga ett sanningens ord till honom.

Mia_R skrev:
Gubben åkte dit och sitter nu på öppen anstalt inte allt för långt därifrån, han får permissioner som alla andra och är hemma lite nu och då antar jag.

ja, han sitter i typ falun lr borlänge, men det va så att han skulle hämtas på tisdagen, men å sitta i häktet i ludvika, tills han skulle till anstalten, men det blev ngt fel, så han vart hem skjutsad på onsdagen....

jo.. han är ju det :crazy:

Lite har hänt genom åren, mötte bla en större kolonn militärfordon där det satt folk på fordonen lite varstans och skrek till mig (var ett antal år yngre då) hästen höll på att säcka ihop totalt, helt paralyserad.
Omkörd av ledbuss på smal landsväg så nära att jag kunnat peta på den med handen när jag satt på hästen, hästkraken slängde sig i diket.
Det värsta var faktiskt en hundattack, red i skogen på speciell preparerad ridslinga. Möter en hund som hoppar upp mot mig och biter efter mina ben när jag sitter på hästen, som tur är var fyraåringen jag satt på hundvan, såg hundägaren... hon gick och gömde sig bakom en större sten utan att ens ropa in hunden, hade kunnat XXX kärringen just då, lösa hundar var inte ens tillåtet i området.
Nin

Jag skötte en arab för några år sedan :love: & jag minns spec. en gång då vi var ute & red & skulle passera en bro (som vi alltid var tvugna att passera för att "komma nånstans"). Jaja, i allafall...eftersom hon var lite "fjesig" & tyckte det var läskigt att gå över bron (rann en bred å under + att det var ett mycket lågt staket efter kanten & sommartid "knäppte" det i den av värmen) så red jag alltid mitt på bron för att bilarna skulle fatta att de inte skulle köra om oss när vi var på bron (den var inte lång alls). Och likt förbannat så kom det en kille i en röd sportbil & trycker sig förbi oss :mad:, TROTS att jag tom. gjorde stopptecken ! (bron är bara så bred att det i princip bara ryms en bil i taget att köra över). Hästen blev JÄTTE rädd & jag hann tänka "nu hoppar hon över kanten!" men som tur var så stod hon bara & "hoppade runt" ett tag & sen kunde vi fortsätta.
SUCK, jag blir så less...en del människor borde ha cykel istället för bil, om ens det :mad:

Vilken gräslig historia ! Stackare. Det låter som den värsta berättelsen hitils. För.....ligt att polisanmälan inte ledde till något.

Hera skrev:
Jag och en kompis var ute på långtur med våra
ponnysar för många år sedan. Vi red i på en grusväg, torrt och fint mitt i sommaren.

Efter en stund så kommer en gubbe och kör ikapp oss med en traktor, en jäv-t stor sådan. Ponnysarna blir rädda och efter att ha studsat en stund påbörjar att skena. Gubben körde efter oss så fört traktorn gick.

Plötsligt tar vägen slut och går över i stenrös och snårbuskar. Ponnysarna kastar sig ut i detta och min kompis trillar av när hennes ponny går omkull. Efter ett tag får jag stpp på min häst och vänder tillbaka. Den andra ponnyn haltandes efter....

Kommer tillbaka till en kompis som har kissat på sig av skräck då gubben har hämtat ett gevär i traktorn.

-Detta är en privat väg och här ska inte vara några hästjävlar och förstöra! röt han och åkte sen iväg i sin traktor.

Jag får baxa upp min kompis som efter röntgen visade sig fick en spricka i benet. Leda hem henne och den andra hästen efter att ha slitit sönder min t-shirt och gjort ett tryckförband på den andra ponnyn.

Jag tror att vi var en elva tolv år....polisanmälan gav ingenting.

en gång när jag red mötte jag en tant och en terrier. hunden skällde på min häst och hon verkade inte bry sig. som tur är så brukar min häst inte bry sig om skällande hundar, men man vet aldrig, hästar är ju hästar. jag red vidare och red på en väg som är en återvändsgata så man måste vända sen. jag taravde tillbaka, ser inte till tanten med hunden, och tyckte det var konstigt eftersom jag nyss mött henne på vägen.
när jag travar förbi, står tanten bakom en gran på sidan av vägen och går ut precis när jag rider förbi, min häst blir skraj såklart och hoppar flera meter åt sidan och ökar farten. hundjäveln rusar efter oss, skäller som en tok och försöker bita min häst i bakbenen. jag får stopp på min häst i en backe, hon trampar runt lite men lugnar sig fort. hunden skäller fortfarande och hoppar runt bakom oss. tanten står längre ner på vägen och gör ingen ansats att ropa in sin hund. vad jag önskade att min häst skulle sparka till hunden, det hade varit rätt åt henne. :devil:
hon ropar in hunden och den rusar iväg mot henne, jag kan inte fatta att hon inte ropade in hunden tidigare, den verkade lydig och så. :mad:
jag väntade tills hon kom fram till mig och sa att min häst hade kunnat sparka ihjäl din hund om hon var sån och varför ropade du inte på den, hon svarade bara att den var jakthund och van att jaga.
men håll i hunden då för fan! :mad:
jävla kärring. :devil:

På tal om otrevliga möten med hundar....
Jag & min kompis var ute & red på 2 av skolans hästar, jag på ett kallblodssto med mycket spring i benen & min kompis på ett stort halvblod som inte var så värst van vid att få komma ut & tyckte allt var lite "läskigt". Vi red i allafall på en ridslinga som skolan byggt upp för att eleverna ska kunna rida ut någorlunda säkert.
Vi hade just saktat av till skritt & längt tyglarna & satt & småpratade. Jag red lite snett bakom min kompis & efter ett tag "registrerar" jag en busvissling men tänker inte så mycket på det. Efter, ja vad kan det ha varit (?), 3 minuter eller nåt så kommer en stor hund (pointer) rusande bakifrån & far rakt mellan bakbenenpå min kompis häst som flyger rakt upp i luften & bockar som en tok. Som tur var flög min kompis inte av men det var bra nära...hamnade framför sadeln utan stigbyglar. Vi svor lite över oansvarliga hundägare :mad: (förbjudet att ha hundar lösa utan uppsikt under den årstiden). Fortsatte rida & mötte farbrorn som ägde hunden (den var fortfarande lös men gick fot). Min kompis skällde ut farbrorn efter noter & sa att "det här är faktiskt en ridslinga! din hund kunde ha orsakat en olycka! koppla hunden om du ska gå här!" Gubben sa inte så mycket utan kopplade hunden och fortsatte gå. Vi fortsatte rida & likt förbannat såg vi hunden springa lös i skogen (dock en bit från oss med fortfarande på ridslingan), då hade farbrorn kopplat lös hunden igen när vi var "utom synhåll" & den springer låååååångt framför honom.... Jaja, somliga är som dom är :mad:

Jag har blivit utskälld av gubbar som kör travhästar att man ska flytta på sig samtidigt som de inte saktar ned sina hästar.
Lösa hundar har man stött på en del och en lös gris. En gång var det en som hade böjt ned ett litet träd över stigen och satt fast det med ståltråd, själv låg han och sola naken en bit längre fram, han gjorde klart att det inte var en ridväg men det är det visst. En gång stötte jag på en älgflock då gick det av i sken därifrån, hästen låg i kurvorna kändes det som. Bilar/traktorer som inte saktar in händer ibland.

Men oftast är folk hyggliga som tur är.

Vi har inte haft några *pepparpeppar* såna problem alls häromkring! Man blir ju mörkrädd när man läser den här tråden, hur kan folk hålla på?
Folk härikring är hyggliga faktiskt, endel saktar in med bilen även timmerbilarna! Men trots det tycker jag nog att man bör ha en trafiksäker häst innan man ger sig ut på vägen...För alla saktar inte in trots allt.
Vi har hundvana hästar som inte bryr sig om vissa av jakthundarna kommer springande om de får syn på oss. Man får räkna med sånt här när man rider i jaktsäsongen. Det ifrågasätter jag inte ens.
Övriga hundar är kopplade eller lydiga.
Inte heller kor som kommer springande i flock utmed vägen (i hagen då..) är farliga... ;)

Finns massor med hästar i närheten och folk är väl vana kanske. Kanske därför det är så lugnt här?

chrysler skrev:
Tutande å jagande bilar :eek: Några älgar å renflockar har man ju oxå stött på :smirk: Å så alla j-a tonårs ligister på moppe som ska vara så tuffa å köra snabbt å göra konster när de kör förbi hästarna.Dessutom träffade vi på ett helt gäng med ungar på cykel som slog till hästarna i farten.

Men då fick jag nog, satte av efter dom(mina hästar gillar att jaga barn), å fick fast 2 ungar i en busskur där vi tryckte upp dem mot väggen med hästarna å hotade med att kontakta föräldrar om de inte lovade att aldrig mer göra så mot ngt hästekipage(för det finns hästar som är bra nervigare än mina).Ungasrna var livrädda å det tyckte jag var ett bra straff faktiskt.

He he he :devil:

barn som kastade sten på mej o pållen.. :mad:
jag skrek till dom att om dom inte sltade så skulle jag göra så min häst sparkade sönder deras dumma skallar, att han kunde dte på kommando..
Sen att min häst är världens snällaste o knappt kan kicka me bakbenen nämde jag så kalrt inte... :angel:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24