Otillåten hjälp

I

Idasagare

Idag var det ett ekipage som fick 20 straff för att hon travade långsamt i mål och för att mamman skrek åt henne att sakta av.
En annan ryttare fick 20 straff för att ha skrittat i mål.

Oerfarna?
Knappast. Varför gör man så då? Den ena mamma är banbyggare och den andre arbetar i tävlingssammanhang.

Är det vanligt att ponnyryttare gör det misstaget? :crazy:

Sv: Otillåten hjälp

Nu är jag inte ponnyryttare längre men ´när jag red ponny var det sällan som jag såg ekipage att rava i mål, snarare tvärtom halvt sken.

Och att skritta i mål är ju bara riktigt dumt:smirk: , då är det ju bättre att lägga en volt.

Mitt tips till alla är att skaffa ett mäthjul. Då kan man mäta ut var man ska ha minuterna och behöver inte gasa/bromsa så mycket före mål:idea:

fälttävlansnisse skrev:
Mitt tips till alla är att skaffa ett mäthjul. Då kan man mäta ut var man ska ha minuterna och behöver inte gasa/bromsa så mycket före mål:idea:
men då måste man hålla reda på det och inte slänga det i skogen :angel:

Idasagare skrev:
men då måste man hålla reda på det och inte slänga det i skogen :angel:
går man inte banan i fälttävlan? tror att fälttävlansnisse menade att man mäter när man går och lägger in mäthjulet i bilen men när man väl är på banan vet man exakt vart det är 800 meter kvar och om man ska ta det lugnt eller stressa på...

aha, okai.. inte lätt för en oinvigd :D

Måste bara kommentera en annan sak som jag blev helt förvånad över......kompisarna var i kalmar i helgen och tävlade (kom inte med eftersom min sadel inte kommit än:crazy: ) och dom sa att jätte många hade fått straffpoäng i terrängen för farlig ridning..........alltså jag vet inte om jag har varit både blind och döv på alla tävlingar man varit på, men mig veteligen har jag aldrig hört att någon blivit straffad för det på tävlingar här i sverige`??

Alltså är jag helt lost eller vad? Har ni varit med om att dom dömt det Ofta............................

Jag har fått det en gång, första året det tillämpades. Min dåvarande fåntratt till häst tyckte att en minimal röd låda med drop bakom var lite läskig och stannade till och eftersom han kunde få för sig sånt ibland så tryckte jag över honom från stillastående.

Hinderdomarna bedömde det som felfritt så i säkert tio minuter hade jag vunnit klassen men blev sen tilldömd "farlig ridning" av överdomaren som tydligen bevittnat det på håll.

FT_ryttare skrev:
jag har gjort en maskning en gång.
Men då skrittade jag genom vattnet. (debutant)
Det räknas INTE som maskning, absolut inte. Helt ok att skritta igenom! :)

Däremot är det maskning att skritta på andra ställen utom vatten. :angel:

Berätta för en oinvigd:
Vad är exempel på "farlig ridning" i fälttävlan?

PrinceFair skrev:
att man rider an på ett hinder högre än typ 30 cm i skritt

eller om hästen stannar, inte går bakåt utan hoppar stillstående. det kan bedömas som farlig ridning.

om man rider för fort, utan kontroll så kan det bli farlig ridning.
En ponny i vinslöv skenade runt... den fick 20 straff för farlig ridning.

ja fast de var ju endast avsett som maskning eftersom ponnyn helst ville galoppera igenom vatten ( ju mer de stänkte desto bättre).
Men jag valde o göra de där eftersom ja visste att de inte skulle bli bedömt som maskning utan mera som försiktig debutantridning :D
Hade iofs brutit av till trav långt före vattnet för o hinna få ner farten ( oxå maskning).
Men galopperade i mål o klarade tiden :D dessutom vann jag :D:D:D många år sen nu.

FT_ryttare skrev:
ja fast de var ju endast avsett som maskning eftersom ponnyn helst ville galoppera igenom vatten ( ju mer de stänkte desto bättre).
Men jag valde o göra de där eftersom ja visste att de inte skulle bli bedömt som maskning utan mera som försiktig debutantridning :D
Hade iofs brutit av till trav långt före vattnet för o hinna få ner farten ( oxå maskning).
Men galopperade i mål o klarade tiden :D dessutom vann jag :D:D:D många år sen nu.

Nu förstår jag inget......du får ju inte farlig ridning för att du inte galopperar genom vattnet:confused:

clint Eastwood skrev:
Nu förstår jag inget......du får ju inte farlig ridning för att du inte galopperar genom vattnet:confused:

Nä absolut inte (galopp genom vatten kan vara farlig ridning om det är djupt!) men om du skrittar någon annanstans är det maskning/bristande tempokontroll.

nej jag red inte "farligt" utan maskning.
Men eftersom de var genom vattnet så räknas de inte som farlig ridning för manfår skritta igenom vattnet .
dessutom fanns inte begreppet farlig ridning på den tiden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 117
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 097
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 056
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan När häst-abstinensen blir för stor brukar jag boka in mig på turridning och också för att inte glömma bort ridningen alltför mycket. En...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 417
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar