Otillåten hjälp

Sv: Otillåten hjälp

Idasagare skrev:
En annan ryttare fick 20 straff för att ha skrittat i mål.

Oerfarna?
Knappast. Varför gör man så då?
Man kan ju tänka sig att hästen är dåligt tränad och inte är tillräckligt uthållig. Hästen går sig trött. För att då undvika en diskussion med veterinären då h*n tar fram pulsmätarn så ger man hästen en chans att komma ner i puls innan man kommer till vetbesiktningen.

Gammeln skrev:
Man kan ju tänka sig att hästen är dåligt tränad och inte är tillräckligt uthållig. Hästen går sig trött. För att då undvika en diskussion med veterinären då h*n tar fram pulsmätarn så ger man hästen en chans att komma ner i puls innan man kommer till vetbesiktningen.

*skratt*
egentligen troligt med tanke på VEM som var vet och kollade alla :idea: Som vanligt en massa halvgalna ryttare och mammor som inte fattade att vet gör det för hästens skull. Inte för sin.. :angel:

Det var dock även rutinerade ryttare som fick sej en känga där hon ifrågasatte hur de kond.tränar. :devil:

Fast visst kunde vet vara smidigare fast hon är som hon är. :o

Gammeln skrev:

Men hallå , vi talar om klasser i debutant och lätt här det klarar i stort sett vilken otränade kossa som helst pulsmässigt om den inte är kraftigt nersatt av någon orsak

Gammeln skrev:
För det är ju så oerhört vanligt att vet står med pulsmätare vid målgång i de här klasserna. :D

LenaH skrev:
Jag har fått det en gång, första året det tillämpades. Min dåvarande fåntratt till häst tyckte att en minimal röd låda med drop bakom var lite läskig och stannade till och eftersom han kunde få för sig sånt ibland så tryckte jag över honom från stillastående.

Det där kan ju verkligen bli en definitionsfråga. Å andra sidan är det väl bättre att domaren dömer "säkert" än tvärtom.

Min ponny (med annan ryttare) fick också straff för farlig ridning efter att han tvekat på nedhoppet i vattnet. Ryttaren drev på, såklart, och han strax därpå hoppade han ner. Jag tyckte det såg ut som en tvekan, men överdomaren ansåg att ponnyn stannat och blivit avtryckt ifrån stillastående. Tror att det var skillnad eftersom det låg en stock före, dvs inte bara nedhopp.

LenaH skrev:
För det är ju så oerhört vanligt att vet står med pulsmätare vid målgång i de här klasserna. :D
Fast det är rel ofta här i Skåne just i dessa klasser. :idea:
och vet som står är kanske inte världens smidigaste :(

LenaH skrev:
Men vad skojigt, här uppe har jag aldrig sett det!
Jag tycker att det är skitbra. Ryttarna får inte lämna volten från pulsen är nere = hästarna skrittas tills vet släpper iväg dem.(och ingen får sitta på "soffan" utan hästen tas omhand. Kanske inte nödvändigt på den nivån men ack så lärorikt.

men som jag skrev innan så är vet ("välkänd" ft-hästägare) lite osmidig ibland så vissa blir sura men hon har ofta rätt :angel:

Har aldrig blivit tilldömd farlig ridning trots jag gjort några fulingar på unghästen. Inget allvarligt men han typ har stannat 4 meter innan hindret så har jag bara tryckt på han fram så han hoppar. Nerhopp har väl oxå hänt, fast fick bara straff för stopp då.

Har bara varit med om pulsmätare en gång o då just nere i skåne. Tyckte det var toppen!!! Seriöst. Fast min första häst tog lång tid o hämta sig, 30 grader varmt ute. Så gick till vet och bad få gå ner iaf eftersom jag skulle rida en häst till. Hade då gått med första hästen ca 15 min o var en bit ner till stallet. Hon kollade pulsen och sa att det var helt ok. Gick ner till stallet o spolade han o då hämtade han sig på nolltid. Synd det inte fanns tillgång till vatten vid terrängbanan när det var så varmt. Unghästen var helt oberörd av värmen o gick genom kontrollen efter 5 min på normal puls. Skönt kunde jag spola han o skritta av han nere på stallplan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 117
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 097
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 056
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan När häst-abstinensen blir för stor brukar jag boka in mig på turridning och också för att inte glömma bort ridningen alltför mycket. En...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 417
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar