Oskodda hästar???

Oskodda. Är övertygad barfotafantast :) Hästarna är en kallblodstravare och en nordsvensk.

Oskodd sedan 3 veckor! Det har gått mycket bra, hon är inte ömhovad alls så vi fortsätter så här. :) Hon är en varmblodstravare som nästan enbart används till ridning.

Heléne

Nybliven barfotafantast och har för några veckor sen klätt av pållen! Det går över all förväntan!
Islandsvalack!

en i stallet tog av skorna på sitt varmblod nu för typ 2 veckor sen... Han är hur ömfotad som helst och ligger ner mest hela tiden.. :(

Nsv bruks gått barfota sen i jan då hon varit skadad har nu ridit 2 ggr skritt och hon ömmar som tusan,första turen gick bra men nu ömmar hon även i hagen.
Hon har så bråttom och sliter ner hoven direkt.
Ska ringa hovis idag.
Hbl är pensionär men klarar barfota riktigt bra då hon skrittar med som sällskap.

Oskodda! Två promenad/hobbyhästar, en lipizzaner/varmblod och en haflinger. Haflingern har varit skodd, men vi tog av skorna för tre år sen och har inte behövt sko om. Korsningen har aldrig varit skodd och heller aldrig öm.
Vi rider på grusvägar och i skogen, så det är mjuk mark vilket säkert skonar sulorna.

POnnyn går oskodd. Han är en Irländare med mycket fullblod i sig. Hur man kan klara att gå oskodd är för mej ett mysterium, men det fungerar superbra. :)
Storhästen skulle nog inte ens kunna gå i hagen en dag utan skor någonstans.

Sedan ca 1,5 år tillbaks barfota helt och hållet.

Då barfota, Fångdrabbad Haflinger.

Nu barfota, hade skor med "äckliga" hovar och totalt galna vinklar överallt när han kom en Bruksnordis 4 år . En Shettiskille 2 år, hade gräsliga hovar med dito vinklar och benställningar när han kom. En Russhingst 10 mån. aldrig verkad i hela sitt liv när han kom, korrekt benställning och superfina hovar om än långa p.g.a. att han ej kunnat slita dem under de hagförhållanden han haft.

Finns även en gammal tävlingshäst (import troligt halvblod med inslag av annat ?)som skorna åkte av på efter ca 15 år med skor. Hans hovar var så otroligt eftersatta, men han har klarat sig otroligt bra förutom några hovbölder, men aldrig ömmat p.g.a. att skorna åkte av och blivit mkt. mjukare i kroppen.

Snart är nog hela stallet barfotahästar då de som kommit in nu är så gräsliga om hovarna att det nog snart inte finns några hovar kvar om de ska fortsätta som tidigare (Fullblod)

MVH/

Var övertygad barfota fantast till min häst med urdåliga hovar.

Kämpade hela förra sommaren med bafotagång och old macs, och till hösten/ vintern blev hovarna underbara när snön kom.

Dock försämrades de ganska mycket nu när snön försvann i våras, så jag tog beslutet att slå på skor över sommaren och köra barfota när snön kommer igen till vintern.

Jag tror att anledningen till att det ej fungerar efter vintern är att jag ej har möjlighet att härda hovarna under 8 månader, då vi har full vinter här med mycket snö. Försökte anlägga en grusplätt i hagen, men det snöade bara över och sjönk ner i snön.

Old macsen kommer ej fungera för oss i längden i fjällen, då vi rider upp och är borta flera dagar och flera mil från närmsta affär.
Barfotagången har gjort att skoningen fungerar tillfredställande, inga mer sköra hovvägar och tappskor.

Det känns dock ledamt att höra det hårda klinkandet mot asfalt när man vant sig vid ett mjukt tassande.

Men jag kan inte låta min häst lida och ömma en sommar till, så skorna fick slås på

12 årig kallblodstravare har jag

Varför har ni dem oskodda? Vad är fördelen? Och hur funkar det på vintern när det är halkigt som sjyutton...? Ingen som har sin häst skodd?

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka