Oskodda hästar???

Tre fjordston, 14, 17 och 23 som går oskodda sen ett år ungefär. Dom kan bli lite ömma efter mycket ältande på grusvägar, men jag är övertygad om att hovkvaliten blir bättre ju längre dom går oskodda. Mycker ridning på skogsstigar såklart!

en i stallet tog av skorna på sitt varmblod nu för typ 2 veckor sen... Han är hur ömfotad som helst och ligger ner mest hela tiden.. :(
Åh, stackars pålle.... :cry: Ska de inte fixa nya skor då??? Fast d kanske går över??? :(

hon är oskodd. vbltravare. funkar perfekt.
bak går hon barfota mar/apr - dec ungefär, har inte velat ha henne barfota på vintern, så isigt då, känns bättre att kunna brodda. fram tog jag av skorna för nån vecka sen i samband med betet, något öm i några dagar men nu visar hon inget. :)
ska ha henne så tills isen kommer så får jag se hur jag gör då.

Har sedan ett år tillbaks fem barfotahästar.

Två unghästar Lipizzaner och ponny korsning...
Tre vuxan pojkar, lipizzaner, hbl och föredetta gallopör.

Varför tog de av skorna? Kan de inte sätta på dom igen om hästen har så ont? Tycker synd om lilla pållen.... :(

Min häst är fortfarande barfota eftersom hon bara är två år, men när hon blir lite äldre kommer jag att sko henne. Så då är du inte ensam längre ;).

Kallblodstravare som numer går som ridhäst. Skodd runt om. Enligt förre ägaren (haft honom knappt 4 månader) blev han öm utan bakskor, men funderar på att plocka av dem nu i alla fall och se hur det går.

7 vuxna ålder 4-21 år ridponny och welsh sekt A,B,D samt unghingst sekt D alla barfota , alla rids och körs parallelt med avelsarbete. Skor åker på endast om det är maratontävling, sen åker de av samma dag igen. 21 åringen har tidigare haft skor runt om då hon gick på ridskola men nu går hon barfota sen ett år tillbaka utan problem. :)

Svar till:
Varför har ni dem oskodda? Pålle har väldigt bra hovkvalitet
Vad är fördelen? sliter ner hoven naturligt,blodflödet blir bättre mm
Och hur funkar det på vintern när det är halkigt som sjyutton...? när det är som värst får han skor m brodd o snösula
Ingen som har sin häst skodd? jo,dom värsta vintermånaderna

Skodda.
Eller ja nu är varmblodet oskodd, då hon går med föl.
Men normalt är hon skodd, då vi tävlar.
Fjordingen är osså skodd, väldigt ömfotad utan.

. Skor åker på endast om det är maratontävling, sen åker de av samma dag igen.

mysko.. trodde inte att det gick att göra så.. får de inte ont av skortna då?? :confused:

min e skodd runt om.. han är korsning mellan NF-FBL. men jag hade tänkt att ta av skorna men sen ska ja på ridläger veckan efter ja hade tänkt ta av skorna så han får ha dom på sig de tar ju ett bra tag för dem att vänja sig och ja tror inte han har gått utan skor på flera år.

Pålle 1 är ett vbl barfota fram men har skorna kvar bak. Pålle 2 är en ardennerkorsning som är skodd just nu men som ska få bli barfota vid nästa skoning...

4 årig arab barfota runt om året runt! häärligt att se så många barfotafantaster! min rids även under betet och får sin vila på vintern när underlaget är som värst i 4 veckor. verkar själv enligt "naturtrim". han rids normalt på alla underlag o ska tränas i distans.. :bump:

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden