Oskiljaktiga, hur lära att vara ensam?

BlackRose

Trådstartare
För att göra en lång historia kort; Har två gamla skruttar som är oskiljaktiga. När man ska rida ena så måste jag stänga in den andra i en box med -mycket- spån och ha benskydd + boots för att slippa ev. skador.

Rider ut på häst1, kommer tillbaka och häst2 är genomsvettig. Blir inte mer än en en lung promenad med hästen som vart ensam i boxen. Så ridningen blir väldigt lidande pga detta + att det blir grymt dyrt när det blir så mycket spån som går till spillo pga. dom "nervösa besvären" :crazy:

Hur gör ni som har två hästar och är svåra att skilja på?
Finns det hopp, eller ska jag fortsätta som jag alltid gjort? :(

Sv: Oskiljaktiga, hur lära att vara ensam?

Det finns hopp. Fortsätt bara att lämna den ena ensam. Alltså, ska du rida den ena så gör det och lämna den ena. De vänjer sig och slutar. Sen hur lång tid det tar vet man inte.

Mina två har varit igenom lite tillsammans, typ åkt färja tillsammans och så, de har mkt stöd i varandra, men det är mest valacken som har stöd i stoet. Det märktes när jag hade dem på olika ställen ett tag förra året, valacken vart helt upprörd när han inte hade stoet längre, han jagade ur sin hagkompis ur hagen bla, han som är jättesnäll mot andra hästar i vanliga fall.

När jag flyttade dem till nytt ställe var de löjliga första två veckorna ungefär, skrek och skenade om jag lämnade den ena själv utan den andra, oberoende om det var andra hästar i stall/hagen bredvid. Jag fortsatte att lämna dem ensamma, de skrek och de sprang men efter ung. 2 veckor lugnade de ner sig. Jag undvek dock att lämna dem ensamma i hagen utan varandra första veckorna eftersom de höll på att spränga staketen och det var skithalt och lerigt ute.

Så det borde ge sig om du fortsätter att separera dem då och då.
Det är bra att ha två hästar som står nära varandra, men inte lika kul om de är oskiljaktiga..

Kanske borde nämnt att jag haft häst1 i 11år nu, och häst2 i åtta, och dom har bara haft varann sen jag köpte häst2.
Borde väl inte ta så länge som 8år? :crazy:

Häst1 = Nordis sto på 22år
Häst2 = Halvblodsvalack på 24år

Valacken är lite lugnare än nordisen, men blir fortfarande svettig.
Har testat att rida med ena hästen som handhäst, funkar ok med halvblodet på släp. Men kan inte mer än skritta då.

Köpa en såndär stor plasthäst och ställa i boxen? :angel:

lämna i hagen går det?

sen kanske sätta in gummimatta, dels slipper du dra på skydd o hästen kanske slutar?

Hua mig, jobbig sits hursom. Hade i stallet en nordistravare som antingen småjoggade då o då, i början var det fullt race iofs men..och i boxen vart hon bara värre tycker jag men när det var halt o isigt i hagen hade man ju inte mkt till val.

Jag har gummimattor i boxarna. Har skydden på mest för att dom inte ska sparka/trampa sig själva.

Lämna i hagen hade kanske gått om man hade haft en plan hage och ordentligt trästaket, men nu har jag till 90% skogshage och vanlig eltråd. Testade förra sommaren att lämna ena hästen på betet, men lyckades bara skritta iväg ett par 100meter innan jag hade en lös häst efter mig i full galopp (sprängt tråd med el) :crazy:

Det lustiga är att dom är hur lugna och fina som helst när man väl kommit utanför stalldörren och ska sitta upp. Inte en enda fundering på vars kompisen är under hela ridturen. (:bow:)

Vad skönt att det fungerar att rida iaf! Tänka sig, det var likadant m denna sto, hon var kolugn när hon själv fick komma ut.

Låna ett rejält elaggregat, som ger en riktig pärla om de försöker ta sig ut från hagen? :) Vad än du gör...hoppas jag att du lyckas!

Jag har ett rejält aggregat till hagen då valacken inte har några problem alls att rymma från sin fröken (:confused:) om våren då gräset börjar grönska. Men går aldrig så långt att han tappar henne ur synfältet.

Vill helst inte lämna i hagen..
Lämna i hagen hade kanske gått om man hade haft en plan hage och ordentligt trästaket, men nu har jag till 90% skogshage och vanlig eltråd.

Är väldigt nojig över skador då dem inte är några unghästar längre.. :(

Tack för tipset ändå :bow:

Lämnade du dem ensamma från början?

Nej det borde verkligen inte ta 8 år. Det låter inte bra att de håller på sådär. Du har bara de två i stallet?

För att göra en lång historia kort;
Köpte nordisen för 11år sedan, hade henne i ett stall med 8:a andra hästar
(det fanns alltid någon häst i hagen och alltid någon i stallet så hon var aldrig ensam annat än när man red själv)
Flyttade därifrån för 8år sedan och byggde om en gammal ladugård till stall och strax innan flytten köpte jag halvblodet.
(och ja, eget stall med endast två boxar)

I början så red jag mest på gårdsplanen, då kunde jag lämna ena i hagen så dem såg varann.
Försökte sedan rida ut medans andra stod i hagen, men slutade med en trasig hage och ett halvt uppskuret ben pga. elrepet.. :crazy:

Sedan dess har jag lämnat ena hästen i boxen med skydd.
Visst det funkar, men just att dom blir såpass svettiga och stressade av hela situationen känns inte bra. :cry:

hur är det om nån människa är i stallet under tiden och pysslar lite?

Jag placerade far min i stallet under en ridtur. Han var där och pysslade och satte upp lite krokar och pratade lite med hästen medans, men ägnade inte en sekund till att lyssna på honom.

Även testat med radio. En gång satte jag bandspelare på Rec och spelade in hela gnäggkalaset, gissa om dom såg förvånade ut när jag spelade upp det igen.. (:p)

Jag är nästan rädd att jag måste fortsätta som jag alltid gjort, det verkar lönlöst?! :confused::cry:

usch, det där är så hopplöst, jag har också vart med om det. för oss slutade det först när vi efter några år köpte en 3:e häst.

Har du provat att själv vara kvar i stallet med ena hästen medans någon annan rider ut med den andra? Tänkte om hästarna kanske inte känner din pappa tillräckligt väl, utan kanske skulle vara lugnare med dig där. Det funkade inte för oss, men du kan ju ha bättre tur...

Har inte haft möjlighet att ha någon annan som rider ut, tyvärr. Men jag tror inte det skulle bli någon skillnad. Dom känner min far (han skötte om dem på veckorna när jag gick gymn.) och sköter nu utsläpp och fodring på vintern.

Ååh, precis så här hade jag det ett tag. Två st oskiljaktiga pållar som alltid gått tillsammans och inte blivit ridna på väldigt länge. Jag rider bara på den ena för den andra är skadad men a nu till sak. I början kunde jag inte gå iväg någonstanns för då blev den som var kvar i stallet/hagen galen och sprang omkring o gnäggade. Så jag började att rida så hästarna kunde se varandra hela tiden. Och tillslut kunde jag gå runt stallet utan att dom såg varandra osv. längre turer och så nu funkar det jättebra! och det tog inte alls lång tid! två månader typ :D

Om verkligen inget annat funkar, kan du inte låna eller köpa en liten shettis som sällskap?

Att låna/köpa en till skulle nog lösa problemet, men jag har absolut inte tid eller råd.
Även om en shettis är liten och äter mindre, så äter den ju fortfarande, och den ska ha hovarna verkade och alla vet. kostnader.. Blir alldeles för dyrt :(

kan du inte hitta en medryttare som tar ut den andra hästen då?:idea:

Om de är så oskiljaktiga bör de inte lämna varandra, så kan du inte ha den ena i grimskaft eller lös när du rider? Eller är det mycket trafikerat där du bor?

Min ena pålle kunde inte vara själv, han blev ungefär som din, varpå jag tröttnade till slut, och lät honom springa med lös brevid när jag red eller körde min andra häst, funkade kanon. De enstaka gånger det kom en bil gick han in till vägkanten och väntade tlls bilen åkt förbil.

finns det möjlighet att göra en box till kanske du kunde hyra ut till nån ?

kan du inte hitta en medryttare som tar ut den andra hästen då?:idea:

Jag har testat annonsera ut, var väl 2-3st som svarade och alla under 18år. Är 2mil till närmaste buss. :(

Om de är så oskiljaktiga bör de inte lämna varandra, så kan du inte ha den ena i grimskaft eller lös när du rider? Eller är det mycket trafikerat där du bor?

Jag brukar ha halvblodet som handhäst när jag rider dem till och från betet, men dom är lite tävlingsinriktade att båda två alltid vill vara först , så det funkar väl ok så länge man bara skrittar.
Lös är ju ett alternativ när man rider på skogsvägarna, men samma sak där, blir nog bara en massa tävlande, och om den lösa hästen skulle få för sig att sticka så är det en hel del trafikdårar som kör 120 på byavägen där det bara är 70km/h. :crazy:

finns det möjlighet att göra en box till kanske du kunde hyra ut till nån ?

Finns plats för en ponnyspilta, men spiltor får man tydligen inte bygga nytt har jag hört..? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Behöver verkligen hjälp!har just köpt vår första ponny. Ett newforest sto på 8år som var helt perfekt då vi provred, lugn snäll gosig...
Svar
18
· Visningar
5 832
Senast: axel
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 974
Senast: Korven
·
Hästhantering I stallet har jag haft en diskussion med två andra stallgäster om hästhantering i allmänhet och "special-metoder" i synnerhet om man...
2
Svar
36
· Visningar
3 657
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 415
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar