Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

*kl mig själv*


Okunskap och vuxna som inte fattar att inte lära ut "vissa saker" till unga som de inte är redo för är en annan stor bov.

För några år sedan hade jag en medryttare som kom direkt från ridskola och några få terminer där, till att börja rida mina hästar tillsammans med min mamma. En ung tjej (runt 13 år).
Hon var långt ifrån redo att köpa egen häst men mamman trodde att hon var väldigt duktig, föräldrablind...

Denna tjej köpte sig ett varmblod efter någon månad som medryttare (mindre än ett halvår), och i samma veva slutade hon rida mina hästar, hon red inte längre på ridskolan heller.
Detta innebar att hon helt plötsligt skulle ansvara själv för sin egen utbildning ridmässigt. Helt ok än sålänge... Hästen var snäll och alla vill inte rida dressyr.

Dock kom det en ny tjej till stalelt som höll på med en lite hårdare variant av NH än mig. Den typen som använder sig av Join up och som egentligen inte vet vad hon gör (imo) men ändå lär andra.
Denna vuxna tjej (något år yngre än mig) visade min fd medryttare hur hon skulle göra join up med sin häst i hagen för att den snabbare skulle komma till henne, vilket resulterade i att den föredetta medryttaren nu jagade sin häst i hagen för att hämta in den. Trotts att den inte varit omöjlig att få in tidigare.

Hon hade egentligen ingen aning om vad hon gjorde, visste inte vilka tecken hon skulle titta efter, eller när hon skulle ge eftergift. Hon saknade alltså kunskapen att se när hon gick för långt, eller när hon blev utmanad.

Dessutom hade jag gett henne en ganska bra grund inom NH att stå på, och genom sin Join up så sket hon fullständigt i allt jag lärt henne. Men hon var ung och lättpåverkad.

När jag fick se detta blev jag, tyvärr, så förskräckt att jag reagerade instinktivt och sa att så fick man Inte göra, det bröt ner hästen... Den fd medryttren gick direkt i försvarsställning eftersom hon ansåg att hon minsann kunde och det var minsan hennes häst.
Det fel jag gjorde var att jag borde förklarat bättre för henne men när hon väl gått i försvarställning så var det försent.
Till mitt försvar var denna tjej mkt bortskämd och trodde sig vara superduktig, så jag hade det redan tufft direkt från början.


Några månader senare hämnades hon genom att sprida ut rykten om att mitt sto, som hon varit medryttare på, och dess föl (min numera unghäst) var misskötta, magra och att de hade det hemskt.

Hon lyckades tom skrämma upp den förra ägaren som kom 3 timmars bilfärd enbart för att stirra på en fet häst och dess glada, sociala och lika runda föl... :crazy:
Den fd ägaren åkte hem, nöjd över hur hästarna såg ut.


Vad jag vill ha sagt med det?
Som jag sa innan är det viktigt hur man ger en tillrättavisning på olämpligt beteende.
Och om man ger en tillrättavisning som inte faller i god jord så får man vara beredd på hämnden... :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Instruktörer och vuxna har det yttersta ansvaret för att fostra unga ryttare!

Genom att inteskälla och skrika på henne nådde jag fram till henne istället för att sätta igång hennes försvarsmekanismer.
Enligt mig är det bästa sättet att nå fram till någon att göra det utan att trigga försvarsmekanismerna. Sätts försvarmekanismerna igång så är det väldigt ofta som den tillsagda visserligen förstår att hon/han gjort fel, men av principssak vägrar erkänna det öppet och därmed går i försvarställning för att inte framstå som dum (vilket de ju ändå tyvärr gör) och av princip vägrar sluta med beteendet för "ingen ska sättas sig på mig!"-känslan går igång.

Eller så gör man som min instruktör och skäller ut den dumma ryttaren efter noter... men å andra sidan ska man då vara säker på att denna ryttare kommer tillbaka... annars har det ingen effekt.

Väl skrivet!

Det är svårt att hitta den passande nivån i varje situation - för precis som du skriver är ju tanken att påverka någon för framtiden. Inte bara att skälla ut dem för att det känns rätt just då. Det förändrar sällan någonting i grunden.

En instruktör har ändå en dominant roll gentemot sin elev och kan i de flesta fall "ta i" mer än en vanlig stallkamrat eller någon som på annat sätt är jämbördig. För som sagt, att bara bli ovän med någon löser inte problemet med hur denne behandlar sin häst. En sådan lösning kräver att individen själv tar två steg bakåt och tänker över saken, för att sedan besluta att agera annorlunda.

Jag har haft min tvister, men har lärt mig hur enormt mycket enklare det är att diskutera med (och kanske påverka) någon som lyssnar och är avslappnad, än någon som är upphetsad och arg.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Jag har varit med om en tjej i ett dåvarande stall som hade flera fina hingstar av en speciell ras som hon ridit Svår Dressyr på/skulle rida upp till svår dressyr..
En dag när jag var i ridhuset så tog hon ut den ena hingsten som var väldigt outbildad vid den tidpunkten och skulle tömköra.
Hingsten som inte motionerades så ofta och hade en hel del olater pga av att dennes systers barn på 9 år stod för stor del av hanteringen (helt galet jag vet) var på tårna och var lite skuttig.. inget allvarligt utan bara lite som hästar kan vara en dag när det blåser jävel ute och det skallrar i ridhusplåten.. + att ett brunstigt sto var inne på ridbanan!

Då tog hon och hennes syster som var med och band huvudet bakåt så att bettringen satt jämte tömkörningsgjorden och lade sedan tömmarna runt benen på hästen och ryckte till så hästen ramlade omkull.. sen satte de sig båda på hästen, den ena på kroppen och den andra på huvudet som efter att ha släppts loss) låg ner i sanden.. Sen satt de där i över en halvtimme! Jag försökte ifrågasätta men det var helt lönlöst.. fick skrik och gap tillbaka.

Samme människa gick alltid in med piskan i högsta hugg till sina hingstar med motiveringen att "så hanterar man hingstar" och viftade och rappade så hästen skulle stå i hörnet av boxen innan hon gick in.. Gnåde den häst som tog något steg åt sidan, då åkte den på stryk så det sjöng om det.. av både ägarinnan, systern och 9-åringen.. detta gällde öven när de var uppbundna på gången..

SOM VÄL ÄR såg jag att den hingsten som fick en omgång i ridhuset har hamnat hos en ny ägare sedan några år och verkar må hur bra som helst när man ser till foton! 2 andra av hingstarna har också sålts, den ena till min dåvarande tränare som jag vet behandlar hästen med respekt och kärlek och den tredje till en jättego tjej som stod i samma stall.. Den fjärde hingsten avlivades av okänd anledning..

Ägarinnan han slutat med hästar :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Synd dock på den 9 åriga flickan som fick sig en gräslig upplärning i hästhantering.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Ja det tycker jag med.. väldigt tragiskt!

De tillät även den flickan att tjuvrida andas hästar på sena kvällar när hästarna var nattade!
När detta framkom så blev de dottern och hennes mamma portade från stallet.
När de konfronterades med detta så erkände de och anledningen var att hon ju måste lära sig att rida olika hästar.. :S
Då tar man helt enkelt andras hästar och blårider i ridhuset! :mad:
mamman (tillika systern) körde alltså dit ungen för att tjuvrida på andras hästar när alla andra hade åkt hem för dagen! Helt sjukt..

Även andras foder var tydligen enligt dom "free to use" och det utfodrades helt ogenerat med diverse foder från andra hästägares säckar..
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Delvis KL

Jag blir förskräckt av de olika incidenterna som ni beskriver... Hur kan man??? Varför??? Vad vinner man på det???

Jag som aldrig varit i tävlingssammanhang eller in/uppstallad någon annanstans har inte stött på sånt skit, men jag tror att skulle jag gjort det hade jag nog gått i taket...

Varför blir det så här??? Kan ni som vart med på ett annat vis förklara??? Vad driver människan till att bli så elak å grym?
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Jag har sett hästar pryglats på tävlingsplatser och alltid "lagt mig i" men aldrig på ett skrikigt sätt. Då det vänder taggarna utåt bums..

Jag tror många gånger att man "skäms" för att det gått dåligt och inför andra känner sig "oduktig". Då brister det!

Jag tror också att det handlar om att låta sin aggression gå ut över någon som inte säger emot. (Men en dag så )

Människor som beter sig på detta sätt har nog en väldig press på sig själv samt av andra och hanterar inte när det går fel.. och låter det då gå ut över hästen.

Sedan så är det nog en hel del människor som går i tron om att vinna över hästen med våld som dominans, vilket är så hemskt:cry:
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Det är precis därför jag startade den här tråden! Jag har aldrig själv upplevt den typen av hästhantering som mina stallkamrater pratade om själv, och tyckte att det lät otroligt... Det folk beskriver låter för mig som skräckhistorier som man berättar för små barn för att få dem att inse att man ska vara snäll mot djuren..

Den dåliga hästhanteringen som jag har varit med om i mitt stall har grundat sig i okunskap och rädsla. En tjej t.ex. betslade upp och spöade sin häst vid minsta tecken på att han skulle göra något fuffens, hon litade inte på honom och använde istället hårda metoder för att gardera sig. Det slutade med en häst som blev ännu fjantigare och osäker, väldigt tråkigt eftersom det var en otroligt snäll häst..
Han var ofta skadad och sjuk och hade många vändor in till djursjukhuset innan han till slut avlivades, men det berodde på andra saker..
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

*kl på mig själv*

En stilla undran bara, de här människorna som beter sig så illa... hur fungerar de i "vanliga" livet, dvs. när de inte umgås med hästar? Jag tänker, är de präglade av dominans och tvång när det kommer till människor också, eller är de väldigt "kuvade" själva? Har de problem när det kommer till sociala relationer och behöver få utlopp för sin besvikelse och maktlöshet på hästar som inte kan säga ifrån?
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Jag tror ju att den människan som är grym mot djur även är känslokall och grym i vanliga livet....:crazy:

Elakhet mot ett djur oavsett orsak är en måttstock för en människas balans och själaliv...

Jag tror att dock att tävlingsskalle och dominans kan spela stor roll, är man som människa väldigt tävlingsinriktad och dålig förlorare kan det nog tyvärr går ut över djuret lika väl som över sonens misslyckade fotbollsmatch..:cry:

Men jag förstår det ändå inte... jag har svårt å hantera elakhet oavsett mot vad/vem det än är riktat och för mig är mina djur inte redskap till lyckade tävlingar utan medlemmar i min familj...

Vissa människor verkar kunna "slå av" sitt känsloliv, dom kan behandla ett djur medvetet illa, avliva i rent "uppfostringssyfte" och har inga problem att ta till våld när inte" intelligens" når fram MEN jag förstår inte det....:confused:
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Ja det är fruktansvärt när människor beter sig illa mot en häst/djur..

Jag blir också väldigt illa till mods och mår illa när jag hör sådant.:cry:

Håller med sammet att en stor del handlar också om okunskap samt tränare som lär ut att använda hårda metoder. När det gäller barn så gör de som vuxna gör.
Våld behöver inte i mina ögon bara vara ren misshandel utan också när man t ex ger sin häst några förebyggande rapp i baken/bogen innan ett hinder.
Kl. Det kan mycket väl vara att en person blir mobbad/kuvad och låter det gå ut över sina djur.. Jag kan inte heller förstå hur man kan gå till väga med våld.

Det finns liksom ingen ursäkt för ett sådant beteende.

Det är viktigt att visa sin avsmak för detta när man stöter på det och förklara på ett konsekvent och icke skrikigt sätt hur fel det är att ge sig på en annan individ med våld.
 
Senast ändrad:
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Det kan nog stämma, för de människor som jag föredrar att umgås med i stallet är de som är väldigt mjuka och öppna som personer, precis som mig själv.
Om man ser till mig så är jag som person väldigt mån om att vara till lags, gillar inte att gå i direkt konflikt med någon och anses nog av många som "dumsnäll", hjälper ofta till utan att begära något tillbaka.
Kanske speglar sig en hel del i min hästhantering, jag är pedantisk med mina hästar, lägger ner många timmar i stallet och ännu fler för att planera för att pållarna ska få det bästa.
Det är så det ska vara enligt mig, jag mår dåligt av att veta att jag orsakat min häst någon form av obehag, även om det är oavsiktligt.

Kanske är det så att vissa människor hamnar i en situation där de behandlar sin häst illa, de mår dåligt över det efteråt men när den typen av situationer uppstår så har man ingen mental förberedelse för hur man ska lösa det utan det bara "råkar hända"? Man blir upprörd, låter känslorna styra, sedan åker man hem och tänker på det och ångrar sig men nästa gång blir det likadant igen? Så var det för mig när jag var mindre åtminstone, innan jag lärde mig att tänka innan jag gjorde något.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

delvis kl

Jag har en hingst som min familj importerade från Argentina. När han kom gick det knappt att hantera honom i boxen överhuvudtaget. När du gick in i boxen för att sätta på honom grimma kastade han sig in i ett hörn, gick inte att binda upp, högg där fram och sparkades där bak. Utanför boxen var han däremot väldigt proffesionell.
Jag har ingen aning om vad han råkat ut för men han var aldrig dum i sitt beteende utan rädd. Jag kan dock tänka mig att han blivit slagen i "förebyggande syfte" så att säga. En den verkar tyvärr ha inställningen att hingstar tål lite stryk.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Det är verkligen jättetråkigt att höra! Jag kan tänka mig (vet dock inte) att behandlingen av djur över lag är sämre i länder brottas med mycket andra problem.
Vi har "råd" att lägga ner tid och kärlek på våra hästar och de är ofta som familjemedlemmar, medan hästarna i länder där befolkningen många gånger lever under mycket sämre förhållanden får en helt annan typ av status. Rätta mig gärna om jag har fel, men Sverige är ett av världens starkaste välfärdsländer och vi har kommit väldigt långt i jämförelse med många andra, och det kanske avspeglar sig i vår djurhållning?
 
Senast ändrad:
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

För min del har jag motsatt problem, jag köpte för ungefär en månad sen en polsk valack som kom till Sverige i våras. Han är precis som vilken svensk häst som helst, snäll och tillitsfull och har aldrig blivit behandlad illa. Igår fick jag höra att han hade reagerat väldigt negativt mot stallägarens man, och hon motiverade detta med att min häst var polsk och säkert hade tuktats av män där.

Jag blev rent ut sagt förbannad när hon påstod detta för min häst stod hos en man innan jag köpte honom och det var aldrig några problem, han har inte heller reagerat på min sambo som har varit ute flera gånger, eller de andra manliga anställda på gården. Jag kanske bör tillägga att den här mannen som min häst "reagerade" på, har haft väldigt mycket problem med stallets hästar, problem som ingen annan som har upplevt.
Så nu går jag runt och är orolig för att en (svensk) man slår min häst när jag inte är där, medan stallägaren skyller på att hästen behandlats illa i Polen för det är "praxis" där..
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

För min del har jag motsatt problem, jag köpte för ungefär en månad sen en polsk valack som kom till Sverige i våras. Han är precis som vilken svensk häst som helst, snäll och tillitsfull och har aldrig blivit behandlad illa. Igår fick jag höra att han hade reagerat väldigt negativt mot stallägarens man, och hon motiverade detta med att min häst var polsk och säkert hade tuktats av män där.

Jag upplever samma sak! Ofta när man är ute hos hästägare (har ett jobb där jag åker runt till olika stallar) och hästen är importerad heter det så gott som alltid att den "nog har blivit misshandlad".
Det jag ofta ser är en känslig häst. Jag kan tänka mig att en längre flytt/klimatbyte kan göra en del för temperamentet med.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Jag kan säkert tänka mig att det stämmer i vissa fall, men min häst är en av de mest tillitsfulla hästarna jag har träffat. Det går nästan till överdrift ibland, han är "dumsnäll" - men känslig som du säger. Det är dålig stil att dra alla importhästar över en kam, det finns säkert lika många svenska hästar som behandlats illa (av män...) också.

Jag hade kanske tagit till mig stallägarens ord lite mer om det inte var för att jag själv har sett att Gigolo inte reagerat alls på andra män, och jag litar inte ett dugg på den här gubben när det kommer till hästhantering.

(Slänger in ett par nytagna höstbilder på min pärla också, lite OT men hoppas det är OK) (:
31751319.jpg

31751320.jpg

31751321.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 657
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 927
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp