Oskiljaktiga, hur lära att vara ensam?

Sv: Oskiljaktiga, hur lära att vara ensam?

Kan du inte byga en liten box då och hyra ut den billigt till någon som vill inackordera en shettis eller liten ungponny tex? Det borde ju finnas en marknad för det. Om de som hyr bor i närheten kan de kanske hjälpa till lite i stallet också?!

Jag menar så mkt mer tid tar det ju inte att sköta om en liten shettis (ungponny) om den inte ska arbetas??

Det är det bästa jag kan komma på....

Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig sett några andra hästar än mina inom 2,5mils radie, och det är ridskolan som ligger där, och där stallar dom flesta in sina hästar.

Jag bor väldigt avsides, grannen är bonde och sen är det bara pensionärer dom närmaste husen. Bor alltså väldigt ut i skogen där ingen annan bor. Och tveksamt om någon vill/kan köra så långt för att ha sin häst. Och jag bygger helst inget om det inte är bombsäkert isfl.

Tack för dina förslag! :bow:

Har du provat med någon annan typ av djur som sällskap? kaniner, får? Kanske värt att prova..

Stallkanin har jag, försökte ha henne i boxen en gång, men hon kurade bara ihop sig i ett hörn och var livrädd, stackarn. Sen dess har hon fått stanna i sitt eget place.

Hade dem i en ombyggd ladugård i ca ett halvår, där det stod ett par sinkor och några ungdjur, dock var det inget som fungerade heller.

Är det bara jag som har två hopplösa fall? :cry:

För några år sedan hade jag ett liknande problem med våra nordisar. När den ena lämnade gården sprang den andra runt i hagen och skrek. När man kom tillbaka var hästen alldeles löddrig och näst intill slutkörd. :crazy: Detta gick dock över efter ett tag då jag fort satte att traggla på. Hon fick springa runt och skrika bäst hon ville och ibland, för att träna dem att vara själv, tog jag in den ena i stallet och lät den andra vara kvar ute. Det tog några månader, men efter ett tag gav det resultat.
Du skulle ju kunna prova att bygga en mindre hage med både elrep och slanor. Det försvårar ju avsevärt ett rymmningsförsök. ;) Då har hästen "fri sikt" och det är möjligt att den känner att den har större kontroll. Sen får du kanske prova att rida bort bara en liten bit och sedan öka sträckan. Led iväg ena hästen en stund, ta in den och rykta i stallet, ja vad som helst bara de blir separerade lite då och då. Korta stunder till en början och sedan längre allt eftersom. Grejen är att hästarna ska lära sig att förstå att kompisen faktiskt kommer tillbaka. :idea:

Rid den som är mest nervös först.
Rid varenda dag tills de fattar att det är rutin o att den kommer tillbaka.

Mina har inga problem med om jag rider eller tömkör den andra. Däremot om jag leder. då tror den äldre att den yngre ska gå till hagen- utan honom:eek::devil:

prova att ta ut en häst i några minuter gå sen in igen när det är någorlunda tyst,nästa gång förlänger du tiden lite o.s.v
kan ta tid och man får ha tålamod men det är väl värt ett försök
annars vet jag inte vad du ska göra , sätt upp en spegel kanske(skämt)

Du skulle ju kunna prova att bygga en mindre hage med både elrep och slanor. Det försvårar ju avsevärt ett rymmningsförsök. Då har hästen "fri sikt" och det är möjligt att den känner att den har större kontroll.

Det tror jag nästan att jag ska testa, även om det inte funkar så smutsar dem inte ner allt spån i boxen :idea:

Det brukar jag göra, även om det inte är såå stor skillnad på nervositeten på dem. Nordisen är lite nervösare och lite mer elvisp i boxen.
Dom verkar fortfarande efter 8år tro att den andra ska försvinna för gott bara man går utanför stalldörren.

hegg; Det kanske hade funkat, om det blev tyst nån gång.. :crazy: Det är ett ihärdigt gnäggande hela tiden... :(
Spegel eller plasthäst, det tanken har slagit mig med, men jag tror inte dem är så lättlurade :p

Liknande trådar

Hästhantering Behöver verkligen hjälp!har just köpt vår första ponny. Ett newforest sto på 8år som var helt perfekt då vi provred, lugn snäll gosig...
Svar
18
· Visningar
5 832
Senast: axel
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 974
Senast: Korven
·
Hästhantering I stallet har jag haft en diskussion med två andra stallgäster om hästhantering i allmänhet och "special-metoder" i synnerhet om man...
2
Svar
36
· Visningar
3 657
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 415
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar