Oseriösa uppfödare/säljare/köpare/annonser

purity_666

Trådstartare
Det finns ju oseriös avel på hund, tänkte det kunde behövs här också, men lite mer utbrett.

Jag såg nämligen en köpesannons av en person som ville ha en kattunge på max 12 veckor uttryckligen. Liksom.. lite väl specifikt? Fast ras och sånt kvittade förstås

Jag såg en annons för några dagar sen om någon som sökte specifikt efter en okastrerad hona och hane. Om man hade den ena eller andra eller båda. Viktigt var att dom var okastrerade.
Anledningen var att den som ville köpa ville att katterna skulle kunna leva så normalt som möjligt och kunna para sig om dom hade lust.
Ras och annat stod det inget om så det spelade väl ingen roll.

Jag såg en annons för några dagar sen om någon som sökte specifikt efter en okastrerad hona och hane. Om man hade den ena eller andra eller båda. Viktigt var att dom var okastrerade.
Anledningen var att den som ville köpa ville att katterna skulle kunna leva så normalt som möjligt och kunna para sig om dom hade lust.
Nån som tänker starta en kattfarm? Vet personen hur många ungar en katthona kan få under ett år? :crazy:

Nån som tänker starta en kattfarm? Vet personen hur många ungar en katthona kan få under ett år? :crazy:

Så fruktansvärt tragiskt.
Hoppas verkligen att det inte blir 2 (kanske fler? :nailbiting:) okastrerade i det hemmet, hemska tanke.

Jag stör mig något oerhört på alla dessa %-katter som kostar lika mycket som en registrerad, chippad, vaccinerad och besiktigad kattunge. Inom min ras är det ett väldigt utbrett problem. Oregistrerade katter säljs för 6000-7000 kr. Oftast är de inte ens vaccinerade eller chipmärkta. Och om man som registrerad uppfödare får för sig att ifrågasätta denna människa så får man bara till svar att deras avel är bättre för att vi registrerade uppfödare vill ju bara tjäna pengar och producerar massa kattungar med detta syfte. Vem är det som vill tjäna pengar egentligen? :banghead::banghead::banghead:

Tyvärr är det ju många som går på dessa annonser och köper en katt som de tror är renrasig. När de sedan lägger ut bilder på sin oregistrerade huskatt på rasgrupper blir de ledsna och upprörda när de inser att de inte har en riktig raskatt, utan bara en otroligt dyr huskatt. :(

Det finns ju oseriös avel på hund, tänkte det kunde behövs här också, men lite mer utbrett.

Jag såg nämligen en köpesannons av en person som ville ha en kattunge på max 12 veckor uttryckligen. Liksom.. lite väl specifikt? Fast ras och sånt kvittade förstås

Kan det ha varit felskrivet? Och att personen kanske inte är så ute och cyklar som det verkar?

Allmän reflektion (och jag är rätt okunnig inom området; för mig är vanliga korthåriga vadsomhelstkatter de allra trevligaste och ja, jag väljer katt utifrån färg så länge den är korthårig och inte någon tjusig ras utan vanlig bond-uppfödd som kan bli en trevlig stallkatt som jagar gnagare):
Jag antar att det inom vissa raser finns genetiska problem. Perserkatter, exempelvis har ju i mina ögon uppenbara problem med luftvägarna när de har extremt raspräglat utseende.
Finns det liknande problem i andra raser?

Jag förstår argumentet att en "seriöst uppfödd" katt nog ska kosta mer än en som inte är det. Under förutsättningar att avelsdjuren då kontrolleras mer noga avseende eventuella rastypiska defekter.
Men är det vanligt att det är så det går till?

Kan det ha varit felskrivet? Och att personen kanske inte är så ute och cyklar som det verkar?

Allmän reflektion (och jag är rätt okunnig inom området; för mig är vanliga korthåriga vadsomhelstkatter de allra trevligaste och ja, jag väljer katt utifrån färg så länge den är korthårig och inte någon tjusig ras utan vanlig bond-uppfödd som kan bli en trevlig stallkatt som jagar gnagare):
Jag antar att det inom vissa raser finns genetiska problem. Perserkatter, exempelvis har ju i mina ögon uppenbara problem med luftvägarna när de har extremt raspräglat utseende.

Jag förstår argumentet att en "seriöst uppfödd" katt nog ska kosta mer än en som inte är det. Under förutsättningar att avelsdjuren då kontrolleras mer noga avseende eventuella rastypiska defekter.
Nej, folk ifrågasatte, informerade om när man får leverera kattungar och hon framhärdade att den ska vara max 12 veckor. Hon försvarade sig och skrev att hon ju inte sagt att den ska vara yngre än 12 veckor heller

Rasen Munchkin är ju jättesöt men hur bra kattliv dom lever vet jag inte. Det fanns säkert bättre insatta men googla "Munchkin katt" på Google bild så ser du hur dom ser ut.

Alla raser som finns är ju avlade ur olika bondkattspopulationer världen över. Även Perser har någon tidig anfader som dräpte råttor på löpande band i lador. Liksom alla bondkattspopulationer finns det bra och dåliga gener som florerar. När man gör en egen ras bestämmer man ju hur man vill att rasen ska se ut eller vilka egenskaper den ska ha och därefter sätter man igång med att producera (fler) katter som når upp till målet.

Tex Scottish fold - en 'ras' som har öron som tippar framåt, antingen inte alls, lite grann eller så att hela örat är vikt in mot ansiktet så att katten ser ut att helt sakna öron. Eftersom genen innebär broskdefekter i katternas skelett så är rasen inte godkänd inom SVERAK (och kanske fler större kattklubbar?). Men de avlas på ändå hos folk som kanske arbetar med att försöka få foldkatter som inte har broskproblem (om det ens är möjligt?). Men Scottish fold är i alla fall en sådan 'ras' som togs fram i början/mitten av 1900-talet genom att bevara knasiga öron från en bondkatt genom medveten avel.

Ett annat exempel är Manx katter som härstammar från Isle of Mann (ö mellan Storbritannien och Irland) som var 'ortens' bondkattpopulation. Genetisk defekt svans och därigenom ryggrad. Letal i dubbel uppsättning, två Manx:ar som paras med varandra ger 50% dödfött/aborterade/reabsorberade foster och 50% kortsvansade medan Manx parad med normalsvansat ger 100% Manx. Dvs en ras som i det närmaste kräver utparning på andra raser för att överleva. Inget för den oseriösa kattuppfödaren med andra ord.

Något som inte har gjorts till något rastypiskt nog att avla fram till en egen ras men förhållandevis vanligt förekommande hos oseriösa kattuppfödare är att avla på sk. "skeppskatter" dvs katter med polydactyl. Vilket är när katten har fler tår på tassarna än den borde ha haft.

I Sverige har vi Europeiskt korthår som är den renrasiga / räddade varianten av den klassiska "bondkatten" innan exotiska raser parades in i "stallkattsstammen". I Storbitannien är det Brittiskt korthårsliknande katter man hade i stallet. I Thailand var det Orientaliskt korthår, Korat, Siames och dylika raser som var deras variant på 'bondkatt'. Man kan inte måla fan på väggen genom att dissa raskatter när de egentligen är av samma skrot och korn. Därtill så finns det ju sjukdomsdefekter inom huskatt/bondkatt populationen, men eftersom få/ingen scannar katterna innan de går i avel så vet man inte om medfödda hjärtfel och dylikt sprids till nästa generation. Katterna kan leva på med tickande små hjärtbomber i flera år innan katten helt plötsligt inte kommer hem en dag.

Genom att köpa en raskatt från en seriös uppfödning så vet man ju att uppfödaren har noggrant valt ut avelsdjur efter hälsa, temperament och utseende (i den ordningen) så att man har störst chans att få en ny generation katter som ska leva på så länge som möjligt med så få problem som möjligt.

I princip alla raser kontrolleras ju på nått sätt innan avel. På min ras brittiskt korthår t.ex, kollas njurar, hjärta och i viss mån höfter. Njurfelet, PKD (dödliga cystor på njurarna) kan vi tack och lov dna-testa emot, så det är i princip utrotat på svenskfödda britter. Hjärtat är värre, men det är inget rasbundet fel (HCM, finns även på människa) och existerar på alla raser/ickeraser. Höfterna (HD) är inte lika vanligt att man kollar, mycket för att katter med HD inte lika ofta får lika stora problem som hundar. Men jag hoppas att man börjar kolla det också och det kommer sakta men säkert. Och sen kan anpassa aveln efter det.

Ja, det är vanligt att uppfödare testar för olika sjukdomar. HCM förekommer på i princip alla raser så det testar många för. Sedan testar man enligt eventuella hälsoprogram eller efter eget huvud. Jag testar mina avelsdjur för HCM (ca 3 ggr under kattens avelskarriär), HD, PKD1, CMS (en ärftlig muskelsjukdom hos devon rex/sphynx) och patella luxation. Utöver det även för FIV och FeLV och jag blodgrupperar. Sedan testar många rutinmässigt för giardia och T. foetus, jag testar importer. Så det läggs ansenliga summor på tester här.

Då handlar det bara om tester. Vi har inte kommit in på registeringsavgift, stamtavlor, vaccinationer, ID-märkning, veterinärbesikning osv.

Alla raser som finns är ju avlade ur olika bondkattspopulationer världen över. Även Perser har någon tidig anfader som dräpte råttor på löpande band i lador. Liksom alla bondkattspopulationer finns det bra och dåliga gener som florerar. När man gör en egen ras bestämmer man ju hur man vill att rasen ska se ut eller vilka egenskaper den ska ha och därefter sätter man igång med att producera (fler) katter som når upp till målet.

Tex Scottish fold - en 'ras' som har öron som tippar framåt, antingen inte alls, lite grann eller så att hela örat är vikt in mot ansiktet så att katten ser ut att helt sakna öron. Eftersom genen innebär broskdefekter i katternas skelett så är rasen inte godkänd inom SVERAK (och kanske fler större kattklubbar?). Men de avlas på ändå hos folk som kanske arbetar med att försöka få foldkatter som inte har broskproblem (om det ens är möjligt?). Men Scottish fold är i alla fall en sådan 'ras' som togs fram i början/mitten av 1900-talet genom att bevara knasiga öron från en bondkatt genom medveten avel.

Ett annat exempel är Manx katter som härstammar från Isle of Mann (ö mellan Storbritannien och Irland) som var 'ortens' bondkattpopulation. Genetisk defekt svans och därigenom ryggrad. Letal i dubbel uppsättning, två Manx:ar som paras med varandra ger 50% dödfött/aborterade/reabsorberade foster och 50% kortsvansade medan Manx parad med normalsvansat ger 100% Manx. Dvs en ras som i det närmaste kräver utparning på andra raser för att överleva. Inget för den oseriösa kattuppfödaren med andra ord.

Något som inte har gjorts till något rastypiskt nog att avla fram till en egen ras men förhållandevis vanligt förekommande hos oseriösa kattuppfödare är att avla på sk. "skeppskatter" dvs katter med polydactyl. Vilket är när katten har fler tår på tassarna än den borde ha haft.

I Sverige har vi Europeiskt korthår som är den renrasiga / räddade varianten av den klassiska "bondkatten" innan exotiska raser parades in i "stallkattsstammen". I Storbitannien är det Brittiskt korthårsliknande katter man hade i stallet. I Thailand var det Orientaliskt korthår, Korat, Siames och dylika raser som var deras variant på 'bondkatt'. Man kan inte måla fan på väggen genom att dissa raskatter när de egentligen är av samma skrot och korn. Därtill så finns det ju sjukdomsdefekter inom huskatt/bondkatt populationen, men eftersom få/ingen scannar katterna innan de går i avel så vet man inte om medfödda hjärtfel och dylikt sprids till nästa generation. Katterna kan leva på med tickande små hjärtbomber i flera år innan katten helt plötsligt inte kommer hem en dag.

Genom att köpa en raskatt från en seriös uppfödning så vet man ju att uppfödaren har noggrant valt ut avelsdjur efter hälsa, temperament och utseende (i den ordningen) så att man har störst chans att få en ny generation katter som ska leva på så länge som möjligt med så få problem som möjligt.
Tack för bra inlägg! Visste inte att scottish fold inte är godkänd i Sverige: har i och för sig inte kollat närmre men ibland ser man ju salu-annonser. Jaså, man tycker att skeppskatter ska bli egen ras...

Tack för bra inlägg! Visste inte att scottish fold inte är godkänd i Sverige: har i och för sig inte kollat närmre men ibland ser man ju salu-annonser. Jaså, man tycker att skeppskatter ska bli egen ras...

Scottish fold är godkänd i Sverige, bara inte av FIFe/SVERAK. Rasen är godkänd av både WCF och TICA så scotte-uppfödarna tillhör något av de förbunden.

Det finns/fanns en stort antal tråd om det på katter.ifokus.se Tyvärr verkar den sista har spårat ut och efter det har det inte gjorts en ny. Här är länken till den näst sista (9) http://katter.ifokus.se/discussions/52f8ba268e0e7425230001d8-blocket-annonser-del-9?discussions-1

Och den sista som tyvärr spårade ut http://katter.ifokus.se/discussions/52f8ba268e0e7425230001d8-blocket-annonser-del-9?discussions-1

På just katter ifokus dyker det med jämna mellanrum upp just annonser på temat, letar hane till min hona för parning...

Saxat:
Hej! Tänkte kolla om det finns någon som har en hankatt jag kan para min birma med? Hon började löpa idag... Så finns det någon runt Uppsala hållet? Bor i östervåla 5 mil norr. Helt inte helt renrasig birma och till ett bra pris! :)

Hej jag har en ragdoll/birmahona som söker hane till parning. Men jag hittar inte någon i närheten av Småland. De ända jag hittar är i Stockholm. Tacksam för hjälp

Hej, min tjej på 2,7år söker en hane att para sig med.

Hon är korsning av ragdoll och chinchilla perser.
Hanen får gärna vara allt från birma, ragdoll, perser.

Hon löper just nu.

Det här är exempel på en tråd där TS för motthugg: http://katter.ifokus.se/discussions...260-soker-katthane?4d7123e4b9cb462141044847-9

Etc, etc, etc. Man blir ganska matt.

Jag tror @vallhund hänger på katter.ifokus.se ibland? Hen kan säkert ge fler exempel.

Rasen Munchkin är ju jättesöt men hur bra kattliv dom lever vet jag inte. Det fanns säkert bättre insatta men googla "Munchkin katt" på Google bild så ser du hur dom ser ut.
Jag tycker ju munchkin är rent vedervärdig, likaså alla dessa trubbnosar där nosen vandrar upp mellan ögonen på kattstackaren eller spindelliknande orientaler. :crazy: :yuck: Det är :devil: inte seriöst nånstans oavsett hur många veterinärkontroller av avelsdjuren som görs.

Jag hoppas det finns en vrå i helvetet för alla dessa extremavlare oavsett djurslag. :cautious:

Jag tycker ju munchkin är rent vedervärdig, likaså alla dessa trubbnosar där nosen vandrar upp mellan ögonen på kattstackaren eller spindelliknande orientaler. :crazy: :yuck: Det är :devil: inte seriöst nånstans oavsett hur många veterinärkontroller av avelsdjuren som görs.

Jag hoppas det finns en vrå i helvetet för alla dessa extremavlare oavsett djurslag. :cautious:

Munchinuppfödare borde beläggas med djurförbud enligt mig. :rage: Jag är inte heller förtjust i extremtypade katter, inte för att slå ett slag för min ras :angel: men burmor är fortfarande lagomkatter som ser ut i princip som de gjorde när de började avlas, ja förutom att den amerikanska burman har lite rundare ögo, mindre öron och cobbigare kropp. Den europeiska burman är lite smalare i kroppstypen och har mer mandelformade ögon med den typiska 'burmalooken' dvs rak övre ögonlinje och rundad underlinje vilket får den att se 'sur' ut.

Europeisk burma:

151038mord.%20eb.jpg

amerikansk burma:

0501086

Wong Mau stammodern till burmarasen. Arma katt, jag undrar hur många kattungar hon fick :( Men nog kan man se att de är besläktade.

wong_mau.jpg

Munchinuppfödare borde beläggas med djurförbud enligt mig. :rage:

Krasst sett dras nog munchkin med färre hälsoproblem än burman (globalt sett). Man inte funnit att munchkinanlaget i heterozygot form påverkar katterna negativt. Burman däremot tampas med stor inavelsproblematik, mid line defects och det var inte så länge sedan man utvecklade ett DNA-test för Burmese head defect.

Det är inte alltid "lagom" och "normal" exteriör är detsamma som frisk.

Nu tycker jag personligen inte att man ska mecka en massa med t.ex. skelettet, man märker inte skadan förrän den redan är skedd och då har djur redan drabbats av lidande i onödan men jag tycker att man bör föra en saklig debatt.

På tal om dessa % katter, lite OT men såg en kommentar på nått inlägg om Maine Coon någon som hade en katt som var x procent maine coon x procent annan raskatt och så resterande procent huskatt

Funderade hur denne persons procenträkning gick ihop i och med att en blandraskatt är = huskatt så rent krasst borde den ju vara hela 100% huskatt ;)

Krasst sett dras nog munchkin med färre hälsoproblem än burman (globalt sett). Man inte funnit att munchkinanlaget i heterozygot form påverkar katterna negativt. Burman däremot tampas med stor inavelsproblematik, mid line defects och det var inte så länge sedan man utvecklade ett DNA-test för Burmese head defect.

Det är inte alltid "lagom" och "normal" exteriör är detsamma som frisk.

Nu tycker jag personligen inte att man ska mecka en massa med t.ex. skelettet, man märker inte skadan förrän den redan är skedd och då har djur redan drabbats av lidande i onödan men jag tycker att man bör föra en saklig debatt.

Yup det har varit stora bekymmer med inavel inom burman i Sverige därför har man på senare tid jobbat mycket med importer för att bredda avelsmaterialet och undvika matadoravel - tyvärr finns det fortfarande spår av matadoravel kvar. Flera burmauppfödare satsar på importer från andra länder som Australien, tyvärr som du säkert vet så är det förbaskat dyrt att importera. Eftersom det främst har varit avelsutbyte mellan England, Australien och Nya Zeeland så finns det linjer där som man försöker korsa med europeiska burmor.

Ett av skälen till att man skilde på den europeiska och amerikanska burman var att den amerikanska hade problem med head defect men att man nu har avlat bort den i stor utsträckning och att man diskuterar att tillåta utparning. Jag vet också minst en uppfödare som importerat thailändska gatukatter som liknar burman exteriört för utparning och därmed öka avelsbasen. Det rensades ju ganska friskt bland avelsburmor i Sverige en del beroende på humör som nedärvdes vilket återigen gjorde avelsmaterialet mindre. Sedan är ju det här alltid en problematik för de mindre raserna vilket burman tillhör även globalt. Men burmauppfödare och förbund är mycket väl medvetna om inavelsfrågan och jobbar med den.

Finska burmor är fantastiskt fina och där har det ju skett en del utbyte.

Sedan tror jag att eftersom munchkin är en så pass ny ras, och även den mycket liten globalt och nationellt så kommer problematiken med inavel som ett brev på posten om några generationer.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 643
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 556
Senast: Devinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar