Oseriösa uppfödare/säljare/köpare/annonser

Borde väl tillägga att man också diskuterat utparning med andra raser som haft burman som ursprung tex bombay, burmilla osv. Siameser har ju också varit uppe på tapeten, men den moderna siamesen skiljer sig för mycket i typ för att det ska vara ett vettigt alternativ. Man bör ju kunna avla tillbaka typ inom några generationer.

Ett av problemen med burman och skälet till att de har hållit kroppstyp så bra är ju att den kommer från en relativt liten grupp katter, eg, Wong Mau som ju bla parades ett antal gånger med sina egna avkommor. Men, ja, burmauppfödare är medvetna om inavel och det görs mycket runt om i världen för att lösa det.

Senast ändrad:
Sedan tror jag att eftersom munchkin är en så pass ny ras, och även den mycket liten globalt och nationellt så kommer problematiken med inavel som ett brev på posten om några generationer.

Jo, jag vet att burmauppfödarna jobbar med att bredda genbasen men sent ska syndaren vakna. Det finns flera raser med liknande problematik. Jag håller tyvärr inte med dig om att förbunden alltid är medvetna eller iaf främjar detta arbete. T.ex. har SVERAK på senaste åren försvårat möjligheten att para ut med andra raser när de borde göra det motsatta. De borde uppmuntra och stödja utparningsprojekt.

Fördelen med munchkin-anlaget är att det är dominant och då är det lättare att snabbt bygga upp en bred avelsbas med god genetisk variation. Huruvida uppfödarna gör det eller inte vet jag inte. Jag gissar att munchkin-uppfödare varken är bättre eller sämre på den punkten än andra uppfödare. Men det är lättare att arbeta med dominanta anlag. En annan fördel med raser som skapas nu (eller de senaste åren) är att forskningen på kattfronten har avancerat ordentligt så det finns mycket bättre förutsättningar att studera nya anlag och dess effekt på individen.

Borde väl tillägga att man också diskuterat utparning med andra raser som haft burman som ursprung tex bombay, burmilla osv. Siameser har ju också varit uppe på tapeten, men den moderna siamesen skiljer sig för mycket i typ för att det ska vara ett vettigt alternativ. Man bör ju kunna avla tillbaka typ inom några generationer.

Fast vill man ha maximal nytta av utparningar ska man undvika raser (i det här fallet burman) som har byggts upp av den aktuella rasen. Man bör även undvika att para ut med raser som har små avelsbaser eftersom man löper större risk att få med sig ärftliga problem som kan finnas i den rasen.

Utseende kan inte vara prio när man parar ut. Prio ska vara att maximera den genetiska variationen. Typen får man tillbaka med tiden. Finns det sedan flera obesläktade raser med breda avelsbaser som passar för utparning kan man sortera efter exteriör, men det finns inte allt för många kattraser som ens kvalar in med bred avelsbas.

Jo, jag vet att burmauppfödarna jobbar med att bredda genbasen men sent ska syndaren vakna. Det finns flera raser med liknande problematik. Jag håller tyvärr inte med dig om att förbunden alltid är medvetna eller iaf främjar detta arbete. T.ex. har SVERAK på senaste åren försvårat möjligheten att para ut med andra raser när de borde göra det motsatta. De borde uppmuntra och stödja utparningsprojekt.

Jag håller med dig att SVERAK borde göra mycket mer för att underlätta utparningar, men jo, burmaförbundet är mycket väl medveten om inaveln och hur det ska lösas. Bl.a genom att återigen tillåta utparning mellan amerikanska och europeiska burmor och som sagt tillföra helt nytt blod genom tex thailänska gatukatter. Tyvärr finns det ju inga ursprungsburmor kvar i Burma utan de som lever där nu är importerade från Australien och USA har jag för mig. Nu lever och dör ju inte burman på utställningar vilket jag tror varit nyttigt för rasen så att inte extremtypar har uppmuntrats genom 'mode'. Jag vidhåller att burman trots inavelsgraden är en i grunden frisk och sund katt med en frisk och sund kroppstyp.

Det där med humöret på burmor känner jag väl till, pappa köpte en på 80-talet och både mamman och ungen hade gott om den varan. När hon bodde hos farmor som ändå lekte mycket med henne så drog hon sig inte för att bita henne rejält så hon fick fula sår. Hos mig funkade det bra och när hon bodde hos pappa de sista åren efter farmors bortgång var det heller inga problem.

Pappa jobbade mycket så hon fick bo hos farmor ett par år och sedan flyttade pappa dit och tog hand om farmor, men stackars lilla katten fick akut njursvikt efter ett veterinärbesök och dog inom 24 timmar till pappas stora sorg. :cry: Veterinären påstod att hon upplyst pappa om riskerna med allergisprutan men jag tror aldrig pappa hade gått med på att ge henne den om han vetat om det. :cautious:

Min ras Somali - har två genetiska sjukdomar som de som ska gå i avel gentestas för. Bägge ger sjukdom om genen förekommer i dubbel upplaga, i enkel upplaga blir katten endast bärare. Den ena PK är så gott som utrotad, medan PRA fortfarande finns i ganska hög utsträckning (min egen hane är bärare så jag måste ha en helt fri hona om jag ska sätta honom i avel).

I övrigt så *tror* jag att det är en hyffsat frisk och sund ras. Däremot så är det lite problematiskt att genpoolen är så liten så risken för inavel finns alltid. Det finns en databas där man kan testpara och framför allt se stamtavlan på katten i väldigt många generationer. Ett mycket bra verktyg när man letar partner till sin katt

Det där med humöret på burmor känner jag väl till, pappa köpte en på 80-talet och både mamman och ungen hade gott om den varan. När hon bodde hos farmor som ändå lekte mycket med henne så drog hon sig inte för att bita henne rejält så hon fick fula sår. Hos mig funkade det bra och när hon bodde hos pappa de sista åren efter farmors bortgång var det heller inga problem.

Pappa jobbade mycket så hon fick bo hos farmor ett par år och sedan flyttade pappa dit och tog hand om farmor, men stackars lilla katten fick akut njursvikt efter ett veterinärbesök och dog inom 24 timmar till pappas stora sorg. :cry: Veterinären påstod att hon upplyst pappa om riskerna med allergisprutan men jag tror aldrig pappa hade gått med på att ge henne den om han vetat om det. :cautious:

Mmm, jag har hört ryktesvägen att domarna på kattutställningar på 80-talet fasade lite för att döma burmor. :crazy: Så det har ju burmauppfödare jobbat stenhårt på att ändra så att burman nu är känd för sitt underbara, gosiga och sociala temperament även om man inte ska sticka under stol med att de fortfarande är ganska *host* dominanta. :love: En gång burmafrälst så blir man beroende. Jag gissar att tyvärr där gick kanske lite av avelsbasen förlorad eftersom man var stenhård på att inte avla på de linjerna.

Åh, stackars liten :cry: njursvikt är inte roligt och tyvärr upptäcks det ofta alltför sent. Hemskt om det utlöstes av sprutan.

Mmm, jag har hört ryktesvägen att domarna på kattutställningar på 80-talet fasade lite för att döma burmor. :crazy: Så det har ju burmauppfödare jobbat stenhårt på att ändra så att burman nu är känd för sitt underbara, gosiga och sociala temperament även om man inte ska sticka under stol med att de fortfarande är ganska *host* dominanta. :love: En gång burmafrälst så blir man beroende. Jag gissar att tyvärr där gick kanske lite av avelsbasen förlorad eftersom man var stenhård på att inte avla på de linjerna.

Åh, stackars liten :cry: njursvikt är inte roligt och tyvärr upptäcks det ofta alltför sent. Hemskt om det utlöstes av sprutan.
Ja, det var fruktansvärt. Jag hade en gråtande pappa i telefonen 80 mil bort och som fick åka 14 mil till veterinär för att få veta att "han var informerad om riskerna". Jag vet inte om hon dog i bilen eller avlivades. :cry::cry::cry:

Tittar man på Nikita så har hon en inavelskoefficient på 4.4% vilket ändå måste anses som hyggligt.

http://www.burmesepedigrees.com/ShowPedigree.php?pars=allbreed/79435/4/3/0

Hennes stamtavla visar att man förutom Sverige använde burmor från USA, Tyskland och Danmark så visst har det uppmärksammats även tidigare. Europeiska burmauppfödare har ju varit negativa till inparning från amerikanska burmor just pga genetiska defekter. Tittar man vidare ser man dock att det är vissa i hennes stamtavla som förekommer alltför ofta för att vara nyttigt.

[allbreed] Genetiska statistik "Stjärnviks Nikita"
Inavelskoefficient: 4.4%
Generationer i beräkning: 8
Möjligt antal förfäder: 510
Unika förfäder hittade: 510

Gemensamma förfäder med en signifikant (> 2%) deltar i IC

Nijakaan's Gambler 5 %
Margaard's Kara 4 %
Bjelke's X'cellence 30 %
Bjelke's Ecco 17 %
Bjelke's Shaman 7 %
Jeka-Mis Tumbling Dice 23 %
Svanteberg's Chaconne 2 %
Monturds Brown Alexander 2 %

Ja, det var fruktansvärt. Jag hade en gråtande pappa i telefonen 80 mil bort och som fick åka 14 mil till veterinär för att få veta att "han var informerad om riskerna". Jag vet inte om hon dog i bilen eller avlivades. :cry::cry::cry:

Men vilken mardröm. När min första burma dog så var jag helt förstörd och kunde inte ens köra hem. Min mamma fick komma och hämta mig eftersom jag bara satt på kliniken och grät och skakade.

Tittar man på Nikita så har hon en inavelskoefficient på 4.4% vilket ändå måste anses som hyggligt.

http://www.burmesepedigrees.com/ShowPedigree.php?pars=allbreed/79435/4/3/0

Hennes stamtavla visar att man förutom Sverige använde burmor från USA, Tyskland och Danmark så visst har det uppmärksammats även tidigare. Europeiska burmauppfödare har ju varit negativa till inparning från amerikanska burmor just pga genetiska defekter. Tittar man vidare ser man dock att det är vissa i hennes stamtavla som förekommer alltför ofta för att vara nyttigt.

Fast om man räknar ut den totala inavelsgraden i Pawpeds (https://pawpeds.com/db/?a=p&v=fi&id=811800&g=4&p=bur&date=iso&o=ajgrep) blir siffran en helt annan nämligen 29,8%. Det är högt även för min ras devon rex och där härstammar alla katter från en och samma hane, där ligger de flesta katterna på runt 20% i total inavelsgrad. Jag har parat ut och min yngsta hona ligger på 16,5% i total inavelsgrad (1,56% på 4 generationer om man räknar "vanlig" inavelsgrad). På 4 generationer har jag fått ner den totala inavelsgraden från 23,5% till 16,5%.

Jovisst, det finns nog inte en burmauppfödare som inte är väl medveten om att burman idag är starkt inavlad - men den tidigare diskussionen var väl också om extremtyp och där ligger burman mycket bra till skulle jag påstå eftersom den är en sån typisk 'lagom' katt.

Det pågår som jag tidigare nämnt ett antal projekt just för att motverka inaveln. Det här är Sindra:

imag2876-1.jpg

Hon bor hos en fodervärd i Sverige. Mamma är thailändsk huskatt och pappa är en finländsk burma. Hennes ungar kommer att registreras som burmor i SVERAK. En annan thailändsk huskatt som importerades på samma gång har också gått vidare i aveln under samma förutsättningar. Det pågår ett antal liknande projekt i andra länder också vilket på sikt kommer att ge burman en mycket bättre genetisk bredd. Så visst jobbas det aktivt med det.

Genpoolen i min ras är ju liten så jag kollade på skoj hur stor inavelsgrad min kisse har - på 4 generationer 0% på 10 generationer 2.28%. Det får jag lov att betrakta som väldigt bra!

Fast för att få en bra bild behöver man räkna på den totala inavelsgraden och då behöver man ett bra uppfödarprogram eller kolla på Pawpeds (som ger hyfsat tillförlitliga siffror om stammen är full). Som sagt, min unghona har en inavelsgrad på 1,56% på 4 generationer men räknar man total inavelsgrad landar den på 16,5%.

Fast för att få en bra bild behöver man räkna på den totala inavelsgraden och då behöver man ett bra uppfödarprogram eller kolla på Pawpeds (som ger hyfsat tillförlitliga siffror om stammen är full). Som sagt, min unghona har en inavelsgrad på 1,56% på 4 generationer men räknar man total inavelsgrad landar den på 16,5%.

Det var Pawpeds som jag kollade på

Jovisst, det finns nog inte en burmauppfödare som inte är väl medveten om att burman idag är starkt inavlad - men den tidigare diskussionen var väl också om extremtyp och där ligger burman mycket bra till skulle jag påstå eftersom den är en sån typisk 'lagom' katt.

Det pågår som jag tidigare nämnt ett antal projekt just för att motverka inaveln. Det här är Sindra:

imag2876-1.jpg

Hon bor hos en fodervärd i Sverige. Mamma är thailändsk huskatt och pappa är en finländsk burma. Hennes ungar kommer att registreras som burmor i SVERAK. En annan thailändsk huskatt som importerades på samma gång har också gått vidare i aveln under samma förutsättningar. Det pågår ett antal liknande projekt i andra länder också vilket på sikt kommer att ge burman en mycket bättre genetisk bredd. Så visst jobbas det aktivt med det.

Jag menar att inavel är en form av extremavel. Även om den inte syns på katten påverkar det i allra högsta grad hälsa och livskraftighet.

Jag försöker inte peka ut burman specifikt på den punkten, många av våra raser lider av samma problematik. Inom singapuran t.ex. råder bland vissa uppfödare en "sjuklig renlighetstanke". Man fortsätter att avla på sin inavlade genpool och förkastar allt vad utavel eller noviskatter heter. Det förekommer säkert inom flera raser, men i min mening är det också en variant av extremavel.

Om du trycker på "inavelsgrad" räknas den fullständiga inavelsgraden ut.

Tradigt - på min katt går det inte för att det är för många individer i stamtavlan, vilket i sin tur borde tyda på låg inavelsgrad.

Jag får nöja mig med 10 generationer helt enkelt

Tradigt - på min katt går det inte för att det är för många individer i stamtavlan, vilket i sin tur borde tyda på låg inavelsgrad.

Jag får nöja mig med 10 generationer helt enkelt

Jag laborerar lite

på hans mamma får jag samma resultat, dvs det är för många individer i stamtavlan - på hans mormor får jag 24.8% och på hans morfar 27,6 %

på hans pappa får jag 26.4%

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 643
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 556
Senast: Devinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar