Oseriösa fodervärdar!

Sv: Oseriösa fodervärdar!

Jag är för tillfället en dålig hästägare! Jag har en häst utlånad på foder och hör nästan aldrig av mig. Hästen har varit utlånad snart ett år och jag har hälsat på henne en gång... Men hon var hur fin som helst då (efter ca 1/2år) och fodervärden gör allt för henne!

Jag har haft en annan häst utlånad tidigare och det funkade också kanonbra. Häst och fodervärd passade kanonbra ihop och hon var dessutom väldigt nöjd med oss som ägare. Hon hade haft foderhäst tidigare med mindre trevliga ägare...
Den hästen var jag med och körde till tävling nån gång och hjälpte till lite. Jag har bara haft possitiva erfarenheter av mina fodervärdar!

Jo du, nog finns det människor. Skulle låna ut dotterns D-ponny. Mkt trevlig allround, välriden, känslig (ok, låter som skryt, men hon hade jobbat enormt mkt med honom). Rätt hetsig från början, men lugnat sig och gick nu i form även inne på hoppbanan. Kände familjen och hade tidigare lånat en b-ponny från dem, också jättetrevlig. Flickan som skulle ha vår ponny fick provrida ett antal gånger, hon provtävlade, både i dressyr och hoppning. Vi talade om att hon inte fick rida på skarpare bett än tredelat, detta eftersom han innan han kom till oss, blivit så mycket ryckt i munnen (hetsig fullblodskorsning) och min dotter jobbat extremt mycket på att få honom att acceptera bettet. Jodå, allt skulle bli som vi ville. Hade mycket telefonkontakt och var dit flera gånger under den första månaden. efter ca 1,5 mån var vi med på en hopptävling och då var hästen betslad med pelhambett och hade SKAVSÅR efter kindkedjan:mad:. Och hon flängred och ryckte honom i munnen när hon skulle svänga, använde inga som helst ben. Vi sade till om att så här fick de inte rida honom och de lovade att det skulle de inte göra mer. Därefter flyttade de till egen gård och pållen följde med. Försökte få tag på dem utan att lyckas under 3-4 veckor. Åkte till slut ut dit de flyttat och får se en ponny som har världens underhals, mager och eländig, trots att det är mitt i sommaren och ponnyn var lättfödd. Vi frågade lite runt om och fick reda på att hästen pga flytten stått i en månad, men att de senast i går hade varit ute och ridit och ridit vilse, så då hade de varit ute i 6 timmar???!!! 6 timmar på en häst som stått i en månad!!! Vi ifrågasatte vad de höll på med och sade upp fodervärdsavtalet på studs, (hade 1 mån uppsägning) och följde uppsägningen eftersom vi inte ville ha ngt bråk. När vi får hem hästen efter en månad är han halt på 3 ben, har så ont i ett bakknä att man kunde få honom att kollapsa bara genom att trycka lite på det. Mager som en skrika mm mm. De lämpade av honom när jag inte var hemma och stack, lämnade allt i stallet bara och släppte hästen i hagen, trots att de visste när jag skulle vara hemma. Efteråt fick jag reda på att de bl.a hoppat på asfalt!!! Stämde personerna i fråga, men de hade så mycket skulder hos fogden redan så inte ens deras egen advokat fick betalt. Så nog finns det människor till allt:smirk:

Det där lät ju helt sjukt... nyfiken hur de gick med ponnyn ? :confused:

när jag skulle låna ut min tävlingspålle så blev jag formligen bombarderad med skräckhistorier. alla runtomkring tyckte jag var galen som ens funderade på att låna ut den. men jag såg det som enda alternativet och la in en annons i ridsport. blev totalt nerringd...
men jag lyckdes hitta en ryttare med rätt uppbackning som dessutom förstod mina krav och ambitioner med hästen.
nu har han varit borta i mer än 2 år och jag har aldrig ångrat mig. hästen tävlar och presterar som aldrig förr och jag har en öppen och rak kommunikation med fodervärden. så det finns undantag där ute, det gäller nog bara att verkligen hitta dom! :)

Ja som sagt så var de välkända hos kronofogden, så det stannade där. När det gäller ponnyn, så tog vi tillbaka honom på hösten och fick behandla honom ett antal gånger. Sommaren efter var han friskförklarad och såldes så småningom till en liten tjej som läromästare, så det slutade lyckligt.:banana:

Jag var med om en oseriös hästägare. Jag var 13 år och hade aldrig varit fodervärd förut. Det började med att jag svarade på en annons gällande medryttarskap i ett lokalt annonsblad. Jag åkte dit och provred och hästen var jättetrevlig. Ägaren förklarar att hästen bara står där den står provisoriskt, och att hon letar efter en ny stallplats. Jag tipsar om en ledig stallplats hos min granne. Ägaren kollar upp stället och tycker att det verkar jättebra. Hästen flyttar dit ganska direkt, och efter en veckas medryttarskap föreslår ägaren att jag ska ta hästen på foder. Jag nappar på idéen och bjuder hem ägaren för att diskutera kontrakt, försäkring, pris mm. med mina föräldrar. Ägaren kommer inte och hör inte av sig, och förklarar i efterhand att hon inte kunde komma för att hon jobbade. Vi bestämmer ett nytt möte, men hon kommer inte den här gången heller. Jag fortsätter ha hand om hästen som "heltidsmedryttare", har i princip hela ansvaret och ägaren kommer och tittar till hästen några gånger i månaden. Jag (mamma och pappa) står för hö, spån, stallplats. Vi ringer och talar om att hästen behöver verkas och skos i mars, men inget händer. I maj (!) kommer ägaren och verkar och tar av snösulorna. Efter att jag har tagit hand om den här hästen i ett halvår får ägaren plötsligt reda på att jag låtit låtit min kompis rida på hästen när jag gått brevid (Ve och fasa!), och att jag har låtit låna ut den till en hästvan mamma, och en vän till familjen, för att kunna rida ut tillsammans med sina barn som har sina hästar i samma stall. Jag har också låtit hästen gå tillsammans med de andra hästarna i en stor hage, när hennes ynkepynke-hage varit alldeled för lerig. Hästens ägare blir rasande och kommer och flyttar hästen samma dag. Jag hinner inte ens säga hejdå till hästen som jag kommit att älska som min egen under ett halvår. Idag hade jag självklart ALDRIG accepterat ett sådant utnyttjade, och jag tycker fortfarande inte att jag gjorde något fel när jag lät någon annan rida "min foderhäst". Däremot gjorde jag fel i att ta hennes skit.

Det finns det gott om!
Min häst hamnade hos en vuxen menniska som kunde såå mkt om hästar men då jag efter att ha varit där och kollat på henne så tog jag hem henne sne i korset(fick kiropraktor bryta tillbaka)
pararellt block hallt...fick henne knappt att gå satte bara ner tån fram!! till och med kiropraktorn undrade vad 17 de gjort! Jag vet inte det än trotts jag försökt prata med menniskan som bara är arg för att jag tog hem henne:eek: Aj, aj ALLDRIG mer!!!!

Men jag vet även oseriösa ägare jag lånade en shettis skrev kontrakt på 1 år... fick sedan ej tag i honnom på tel svararen sas det att de hadde en ny adress UTOMLANDS!!!!
Vad gör man då?? lyckades efter några år få tag i en släckting till honnom som medelade honnom att vi ville prata med honnom.(knäpp menniska) vi köpte i alla fall hästen så vi fick alla papper stackars häst tänk om vi ej kunnat ha honnom kvar, och hadde vi inte fått tag i släcktibgen skulle han någonsin hört av sig???

vilka skräckhistorier det finns alltså. Själv har jag bara erfarenhet av positivt fodervärdsskap. jag var fodervärd på en underbar ponny och ärganra var supertrevliga. Så det finns lyckliga historier osckå:)

I somras så red jag en ponny, för att fodervärden inte hade tid och var där kanske 1-2 ggr i veckan för att ta hand om han, han hade inga skor (och JA, han behövde/behöver skor), dom verkade nästan aldrig hästen, och han var fet som en ja.. nånting, dom tränade han aldrig och NÄR dom nu gjorde det så var det en oerfaren liten tjej på kanske 6-8 år som inte ens sa åt hästen när den gick ner i dikena för att käka gräs.. och sen så skaffade dom EN TILL häst, som nu står ensam i ett stall.. Och stallet var/är ett riktigt bombnedslag, inget lyse i sadelkammaren, stökigt överallt, ruttna morötter, tränset var så stelt så man kunde nästan bryta sönder det, jättesmutsigt på golvet (om jag hade sopat t.ex. en måndag, så kom jag dig två veckor efter, så var högen jag hade sopat ihop, kvar..), spindelväv och massa skit överallt! När jag red honom (vilket jag alltid fick, eftersom " det gick SÅÅÅÅ bra, eftersom dom inte hade tid just då..) så kunde han inte galoppera för han orkade nästan inte ens bära sig själv, och han var så öm i hovarna så han kunde inte ens gå på ett litet gruskorn så hade han ont :( Men sen (som tur var) så for han hem till sin ägare, men nu så står ju den där UNGHÄSTEN ensam..

Hej du
Var pållen utlånad i Västmanland? Det var min ponny med: Kanske samma familj?

jag äger halva hästen men har hela ansvaret och hade tänkt resa utomlands i våras, så jag provade att lämna ut hästen på foder men efter ca 1,5 månad och då så ringde medryttaren (hon fick vara kvar) och sa att hon som hade hästen på foder inte red och skötte honom inte helt veckan efter åkte jag ut och kolla till honom han fick mat men han stog nästan på betongen (hon hade varit där och mockat) och hovarna var dags att skos.eftersom det var jag som stog på stallkontraktet så hade jag nyckel kvar och till skåpet så jag kollade i boken och då hade hon skrivit två ggr av dom 1,5 mån som hon gjort något. jag tog tillbaka hästen och mamman frågade om dottern fick vara medryttare ok tänkte jag hon kanske har bättre hand om hon har färre dagar. Men efter ett tag så fatta jag att dottern inte var intresserad, utan mamman ville bara att hon skulle ha andra syslor än att festa med kompisar. Så vi prata och hon och jag kom överäns att hon skulle sluta. (Men jag tror mäst att hon var deppig för att hennes förra medryttarhäst stog i samma stall men den var dålig och avlivades.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 786
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 326
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar