Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En annons från något år tillbaka som jag lagt in på facebook och fick upp bland minnen idag.

"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.

En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod."

Herregud :banghead:

En annons från något år tillbaka som jag lagt in på facebook och fick upp bland minnen idag.

"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.

En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod."

När han passerar 15 månader? Betyder det att hunden är under 15 månader vid parning? Alltså vad är det för FEL på folk??

När han passerar 15 månader? Betyder det att hunden är under 15 månader vid parning? Alltså vad är det för FEL på folk??

Jag är nog mer förundrad över hur en BC/husky kan bli en lugn BC. Det låter ju som att de genom den parningen förväntar renrasiga BCs. Och jag förstår inte hur en (vad det låter som) smått hysterisk husky kan ge extra lugna valpar ihop en arbetsnarkoman

Vad säger ni om den här korsningen;
Schäfer/Rottweiler + Dobermann/Beauceron.

En av deltagarna i valpkursen, som jag går just nu, har en sådan korsning. När jag, lite diskret, frågade hur man kan få till en sådan blandning, så log valpägaren glatt och svarade: "Det var inga problem, uppfödaren hade både mamman och pappan!"

Attans, att jag inte tänkte på det - svårare än så är det ju inte att avla! Har du en hane och har du en tik = gör valpar!

En av deltagarna i valpkursen, som jag går just nu, har en sådan korsning. När jag, lite diskret, frågade hur man kan få till en sådan blandning, så log valpägaren glatt och svarade: "Det var inga problem, uppfödaren hade både mamman och pappan!"

Attans, att jag inte tänkte på det - svårare än så är det ju inte att avla! Har du en hane och har du en tik = gör valpar!

:banghead::banghead::rofl::rofl::banghead::banghead:

:eek::crazy::banghead:

Jag är nog mer förundrad över hur en BC/husky kan bli en lugn BC. Det låter ju som att de genom den parningen förväntar renrasiga BCs. Och jag förstår inte hur en (vad det låter som) smått hysterisk husky kan ge extra lugna valpar ihop en arbetsnarkoman
Funkade ju inte med labrador ens...:cautious:

Så enkelt alltså? Har en schäfertik i höglöp här hemma och en intakt Dvärgschnauzerhane. Planen var ju att åka till en hane i morgon men kanske ska ta och spara dom pengarna och resorna och fixa valpar hemma istället? :up:

Ja, det låter ju riktigt klatschigt :D så köparna kommer att kasta sig efter dem :up:

Plus att du sparar ju in besinpengar på att inte behöva åka till den andra hanen! Bara fördelar :)
Ja sist gång fick vi åka 5 ggr 'a 9 mil enkel väg. (och nej vi parade inte 5 ggr men fick åka tillbaka dit tills hundarna var villiga) till ingen nytta!

Så enkelt alltså? Har en schäfertik i höglöp här hemma och en intakt Dvärgschnauzerhane. Planen var ju att åka till en hane i morgon men kanske ska ta och spara dom pengarna och resorna och fixa valpar hemma istället? :up:
Låter verkligen som en perfekt korsning. Nästan så man är sugen på att tinga en valp!

Jag klarar snart inte av att läsa alla korkade annonser...
Stackars stackars stackars djur....
Var en som hade en amstafftik som sökte hane
Blev tvungen att skriva och fråga om den var hd röntgad och reggad i skk.
Hade velat fråga om färganlagen med men kan för lite om dessa.

Jag klarar snart inte av att läsa alla korkade annonser...
Stackars stackars stackars djur....
Var en som hade en amstafftik som sökte hane
Blev tvungen att skriva och fråga om den var hd röntgad och reggad i skk.
Hade velat fråga om färganlagen med men kan för lite om dessa.
Du skulle frågat om Demodex också...och tipsat om de hanar rasklubben förmedlar...sådana som det kostar en slant att para med:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur