Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pomeraninan som har stamtavla. Inte i SKK i alla fall. För mamman finns inte på hunddata och pappan har ingen kull registrerad från förra året, då hon är född. Dessutom finns det ingen veterinärdata, så inga resultat på patella eller ögonlysning (som jag antar är rekommenderat).

Som hittat för 18.000 kr.
Det är sådan gånger jag skulle få svårt och hejda mig från att skicka ett mail "Hej jag är jätteintresserad men hittar inte kullen på SKK. vill du ge mig regnumret så jag kan se stamtavlan :)"

Igår kom det upp ett sådant där rekommenderat inlägg på min sambos fb (vet inte hur det där funkar men det va från en för oss okänd grupp)
Om en malle som skulle omplaceras till ett hem utan barn och andra hundar samt till någon som var riktigt duktig på just mallar.

So far beskrivningen av en malle som hamnat fel i livet och inget riktigt konstigt men så kommer nästa mening

"Helst till dig som tävlar agility eller rally då han är framavlade med utpräglade agility linjer"

Malle... utpräglade Agility linjer?!

Har jag missat något?
Eftersom jag är bekant med den som omplacerar den.
Den kommer från en e-kennel som dessutom satsar mycket på agility och det är den typen av meriter som finns i stamtavlan. Jag vet att det har varit folk som varit intresserade (lite tjänstehundsfolk) etc som konstaterat att det är en "agilitymalle" efter att ha läst stamtavlan och därmed inte varit intresserade.
Om det är rätt eller fel att skriva så vet jag inte, men det är anledningen iaf. Extriör malle är kanske mer rätt.

Eftersom jag är bekant med den som omplacerar den.
Den kommer från en e-kennel som dessutom satsar mycket på agility och det är den typen av meriter som finns i stamtavlan. Jag vet att det har varit folk som varit intresserade (lite tjänstehundsfolk) etc som konstaterat att det är en "agilitymalle" efter att ha läst stamtavlan och därmed inte varit intresserade.
Om det är rätt eller fel att skriva så vet jag inte, men det är anledningen iaf. Extriör malle är kanske mer rätt.
Nu har jag läst det så många gånger utan att fatta. Vad tusan är en e-kennel :D

Så dom som försöker mot både exteriör och bruks blir då be-kennlar eller :D;)
Typ...de blir vanligare. De händer att det blir en å annan riktigt lyckad individ. Men merparten blir mellanmjölk. Känns lite som att det är slumpen som avgör precis som i blandrasaveln. Tanken är väl god med att para två hundar som anses vara utmärkta representanter. Men rasen är så splittrad så det är svårt och få jämna kullar.

Vem fan i hela helvete är så korkad att man skriver i en annons att man kan ha en ovtjarka i en lägenhet så länge den får komma ut på promenad ofta????:eek::eek::arghh:

Det är ju som att be om att den ska hitta på något. Eller så är jycken lobotomerad (stavade jag det rätt???:o:o )

Ren exteriöravel på brukshundar...:banghead:

Det finns otaliga sällskapsraser, varför vattna ur bruksraserna så de inte duger till det de ska, men fortfarande är för mycket för ett vanlig "svenssonliv",:banghead::banghead::banghead:
Ser flera omplaceringsannonser per vecka i diverse schäfergrupper där det står fraser som "jag kan inte ge han det han behöver", "..till någon som vill aktivera honom", "..till xxxx-intresserad då han har stora drifter..."
Så många som trott att en hund blir vad man gör den till och sen slitit sitt hår.
Varför köpa en brukshund om man inte vill bruka den?
Varför föda upp och sälja bruksras om den inte ska brukas?

Båda föräldrarna har stamtavla är DNA testade, ögonlysta, patella och mamman är MH-testad med fina resultat. Jag kommer inte att regga dessa valpar då jag inte vill ha dom till utställning.

Men va?! Vilken ras gäller det?
Kan inte för mitt liv förstå det där resonemanget.
Toypudel ,,, nej inte jag heller, riktigt skummt, de flesta hundägare går väl ändå inte på utställning.
Mina pudlar är skk reggade och jag har aldrig vart på en utställning trots att den enas föräldrar var riktigt fina utställningshundar tydligen =D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama