Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom e-anhängarna tycker som de gör och de här hundarna tragiskt nog säljer, är diskussionen nästan meningslös. De enda man kan påverka är de som är på väg in i rasen. Därför vidhåller jag vid att det ÄR bättre att separera schäferlinjerna till två raser. De här e-hundarna har ingenting att tillföra en sund brukshund. Att avla ihop hundarna och få fram bra bruks och tjänstehundar är nästan lika omöjligt som att korsa hästar med noshörningar i förhoppning att få en enhörning.
Det är ju som att trubbnosarna säljer (till fantasipriser dessutom, även om de inte är registrerade i SKK) och sen blir det en chock för ägarna när deras älskling blir dålig och i värsta fall måste tas bort.
Det var nån på fb som senast idag försökte jämföra hundars och människors tänder och uppbyggnad (i en fråga om att trubbnosarnas tänder så ofta hamnar på sniskan och medför problem).

Det är ju som att trubbnosarna säljer (till fantasipriser dessutom, även om de inte är registrerade i SKK) och sen blir det en chock för ägarna när deras älskling blir dålig och i värsta fall måste tas bort.
Det var nån på fb som senast idag försökte jämföra hundars och människors tänder och uppbyggnad (i en fråga om att trubbnosarnas tänder så ofta hamnar på sniskan och medför problem).
E-schäfrarna ligger oftast ett par tusenlappar under b-hundarna i inköpspris. Varför vet jag inte. Men det är alltid e-som syns. Så de säljer. När schäferhundtidningen ploppar ner i brevlådan är den fylld med utställningsbilder och utställningsresultat. Stora event som schäferslaget eller andra bruks eller IPO-tävlingar syns sällan och endast med nån enstaka bild på en bruksschäfer. Flera gånger har jag fått frågan vilken ras är det vi har eller om det är schäferblandisar:meh:
Vore kul att få läsa repotage om alla de fantastiska insattser som tjänstehundar, räddningshundar och tävlingshundar utför istället för hur mycket piggment en hund har och hur den travar:wtf:

Denna visar det rätt bra. man riktigt ser när det börjar gå åt helvete. Detta är en video man borde spela upp på Crufts innan utställningarna börjar så att alla får se vad det är som händer med rasen.
Dock visar ju egentligen videon hur den ena linjen har växt fram. Det finns ju en sida till, som sällan syns när man talar allmänt om schäfer. Vore intressant att se en liknande video som slutade med årets hyllade brukschampion som utnämndes på Mydog:up:

Dock visar ju egentligen videon hur den ena linjen har växt fram. Det finns ju en sida till, som sällan syns när man talar allmänt om schäfer. Vore intressant att se en liknande video som slutade med årets hyllade brukschampion som utnämndes på Mydog:up:
Det finns det kanske ( hittade denna på fb), men jag menar bara just i syfte om att utställningsfanatikerna ska få se vad dem har ställt till med beträffande just e-linjerna. För det var ju en helt sjuk skillnad mellan första och sista hunden.

När du har lite tid kankse du borde göra en sån video på b-linjerna :D

Det finns det kanske ( hittade denna på fb), men jag menar bara just i syfte om att utställningsfanatikerna ska få se vad dem har ställt till med beträffande just e-linjerna. För det var ju en helt sjuk skillnad mellan första och sista hunden.

När du har lite tid kankse du borde göra en sån video på b-linjerna :D
Tror inte det finns en sån...tyvärr. Vore väldigt kul att se en som motvikt som du säger:D
Undra vad man ska basera urvalet av hanar på? I e-bildspelen är det erkända rosettplockare. Hanar som lämnat stort avtryck i bruksaveln?

Tror inte det finns en sån...tyvärr. Vore väldigt kul att se en som motvikt som du säger:D
Undra vad man ska basera urvalet av hanar på? I e-bildspelen är det erkända rosettplockare. Hanar som lämnat stort avtryck i bruksaveln?

Hmm nu har jag ju inte direkt någon koll på bruks sådär, så jag har faktikst ingen aning :o:D

Hur hör det hemma på oseriös avel? Det är väl fritt att prissätta sina omplaceringar?
Att avla på en hund med 5:a på skott är knappast seriöst. Sen tycker jag personligen att det är oseriöst att avla på c-höfter. Det ska till väääldigt speciella omständigheter för att rättfärdiga att en individ med C-höfter är nödvändig att avlas på.

Att avla på en hund med 5:a på skott är knappast seriöst. Sen tycker jag personligen att det är oseriöst att avla på c-höfter. Det ska till väääldigt speciella omständigheter för att rättfärdiga att en individ med C-höfter är nödvändig att avlas på.
Ja fast i detta fallet sitter ju ? på priset,inte på varför man avlat på den.

Hur hör det hemma på oseriös avel? Det är väl fritt att prissätta sina omplaceringar?

Absolut, även om jag personligen verkligen hoppas att ingen betalar det priset för hunden. Däremot har som sagt hunden gått i avel och i annonsen stod det ingenting om resultat på röntgen eller MH.

Absolut, även om jag personligen verkligen hoppas att ingen betalar det priset för hunden. Däremot har som sagt hunden gått i avel och i annonsen stod det ingenting om resultat på röntgen eller MH.
Man får väl hoppas att uppfödaren upplyser om det vid personlig kontakt eller att köparen gör det dom borde göra,kollar upp detta innan köp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama