Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte direkt avel men ändå :rofl:

Det handlar om en 9 månader gammal huskyhane som ska säljas (Allergi :grin:)

Bland annat så står det "jag har köpt hunden i Litauen,han är född 2015-05-14, jag har alla sina papper
pass och intyg om stamtavla, hunden är registrerade föräldrar som alltid
tävlar. Han har alla vacsinationer och ship.". Sen lite prat om hur trevlig hunden är (såklart), perfekt följeslagare med mera :meh:

Sen kommer vi till min favoritdel :D "Hunden är faktiskt Siberian Husky." :rofl::rofl:

12670782_10206044336883766_5747349352991549288_n.jpg

Tyckte denna passade så bra när diskussionen var uppe om schäfrarna på Crufts :rofl:

"Vi har underbara Unik Charcoal Labrador valpar med bekymmerfrit paket

!!!Vi är första uppföda sälja sina valpar med en bekymmerfri Paket!!!

Första år gratis mat med hemleverans. (www.happydog.se)
Första år helt försäkrat hos Folksam.
2 veckor Hundpension gratis hos oss (öppna helt nytt maj 2016)
EU-pass

Naturligtvis kan ni köpa en Valp utan Paket för en annan pris.
mer info ringa oss.

Mor och Far är Gentestade (DNA) båda 100 % Labrador Retriever
båda finns hos oss.

finns 1 tik och 2 hanar kvar

Färgerna är tyvärr inte godkända i Sverige men hundarna är fortfarande 100% Labrador retriever."

Men guud vad sorgligt eg när man väl tänker efter och begrundar det hela. Varför i hela helvete lägger man inte ner hela utställnings grejen när hundraser blir så fruktansvärt deformerade från ursprungsrasen?
Tänk, det här har jag undrat i många år.
Att bara titta på utseende, utan att kombinera med något slags hälsa och brukbarhet ( att vara en fungerande sällskapshund är också ett slags brukbarhet) verkar vara förödande.

Tänk om det är galenskaperna som finns inom "utställning" som gör att stolliga varianter av blandrasavel blir populärt? Många rasblandningar riskerar ju att vara friskare än extrema kortnosar t.ex., om ni förstår vad jag menar.

"Vi har underbara Unik Charcoal Labrador valpar med bekymmerfrit paket

!!!Vi är första uppföda sälja sina valpar med en bekymmerfri Paket!!!

Första år gratis mat med hemleverans. (www.happydog.se)
Första år helt försäkrat hos Folksam.
2 veckor Hundpension gratis hos oss (öppna helt nytt maj 2016)
EU-pass

Naturligtvis kan ni köpa en Valp utan Paket för en annan pris.
mer info ringa oss.

Mor och Far är Gentestade (DNA) båda 100 % Labrador Retriever
båda finns hos oss.

finns 1 tik och 2 hanar kvar

Färgerna är tyvärr inte godkända i Sverige men hundarna är fortfarande 100% Labrador retriever."
Den annonsen finns med i alla våra tråder ,den har legat på blocket i månader.

På tal om Crafts så har ägaren till schäfertiken nu uttalat sig "hur kan folk inte se att det är en frisk och sund schäfer? Alla som inte ser detta har helt enkelt inte koll på schäferhundsrasen" i artikeln ligger en bild på craftveterinärens besiktikningsintyg om att hunden är frisk.

Men alltså om flera miljoner människor från hela världen skulle medel mig att min hund inte ser hälsosam ut så skulle jag börja fundra över mina egna vörderingar men det kan ju omöjligt ägarna till dessa hundar gör? Ägaren i det här fallet gör det ju rakt inte.

På tal om Crafts så har ägaren till schäfertiken nu uttalat sig "hur kan folk inte se att det är en frisk och sund schäfer? Alla som inte ser detta har helt enkelt inte koll på schäferhundsrasen" i artikeln ligger en bild på craftveterinärens besiktikningsintyg om att hunden är frisk.

Men alltså om flera miljoner människor från hela världen skulle medel mig att min hund inte ser hälsosam ut så skulle jag börja fundra över mina egna vörderingar men det kan ju omöjligt ägarna till dessa hundar gör? Ägaren i det här fallet gör det ju rakt inte.

Givetvis inte. Inom sin ganska slutna sfär är hunden inte bara normal utan en vinnare... Att gnällspikar klagar är antingen för att vi inte förstår bättre, eller - mest troligt - för att vi är avundsjuka.

Jag känner mest bara -:eek: Hur fan kan man inte se skillnad mellan hennes hund och hur schäfrarna såg ut när dem började med utställnings tramset?? ( no offence till er som tycker det är roligt, jag är mest bara rätt så anti sånt :D) Även om hunden IDAG är frisk och inte har bekymmer, vem säger att den inte har stora ledproblem om en månad eller ett år eller tre! Och inte för att tala om generationerna efter denna hunden som ger så fruktansvärt kassa förutsättningar redan från start. :(

Fantastiskt när en liten klick människor anser sig besitta en kunskap så stor, att de inte behöver lyssna på andra längre. Och alla andra har fel.

Den här aveln har ju kritisersts i över 20 år och utgången har varnats för....av extremts skickliga hundmänniskor, schäferuppfödare, dressörer, mentalbeskrivare, tävlingsdomare, veterinärer....men alla har alltså fel. De är okunniga :cool:

Okunnig är den som är som anser sig kunna allt.....

Eftersom e-anhängarna tycker som de gör och de här hundarna tragiskt nog säljer, är diskussionen nästan meningslös. De enda man kan påverka är de som är på väg in i rasen. Därför vidhåller jag vid att det ÄR bättre att separera schäferlinjerna till två raser. De här e-hundarna har ingenting att tillföra en sund brukshund. Att avla ihop hundarna och få fram bra bruks och tjänstehundar är nästan lika omöjligt som att korsa hästar med noshörningar i förhoppning att få en enhörning.

För att glädja er lite så kan jag hälsa att konkurrensverket nu lagt ner ärendet om registreringskraven i SKK. Och det går inte att överklaga beslutet.

Pilutta dig, sportBCimportören!
Jaaaa.....och jag har föresten frågat om MH och det är ingen som hört nått om ett svar från SKK. De kanske inte ens brydde sig i att svara när de förstod var anmälan kom ifrån ;)

För att glädja er lite så kan jag hälsa att konkurrensverket nu lagt ner ärendet om registreringskraven i SKK. Och det går inte att överklaga beslutet.

Pilutta dig, sportBCimportören!

Så jävvla gött!!!

Jag såg hen skriva på nån FB sida att hen inte kunde para sin tik pga att "det inte fanns några hälsotestade hanar i Sverige". Suuuuuuuure, det är anledningen det..... ;) .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur