Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi upptäckte att en av våra uppfödningar hade bytt ägare. Vi snokade reda på den nya ägaren och det visade sig att han hade hittat hunden på blocket :(
Nu verkar hunden ha fått det bra dock är köparen ingen som har något intresse av träning, kontakt eller några som helst uppföljningar på hunden utan den är sällskapshund på en stor gård bara.
Men vi har iaf talat om att vi finns och att vi har full support om det skulle vara något.

Men man blir väldigt besviken när en valpköpare gör så.
Jo tack, jag vet min allra första kull där en av valparna avlivades som 1,5-åring utan min vetskap för den kissade inne ? Mycket ovanligt för den rasen, så frågan är vad som var galet (inget fysiskt fel). men det hade varit billigare att kontakta mig än att avliva. Jag blev så ledsen att inte ens få ett samtal före :(

Jo tack, jag vet min allra första kull där en av valparna avlivades som 1,5-åring utan min vetskap för den kissade inne ? Mycket ovanligt för den rasen, så frågan är vad som var galet (inget fysiskt fel). men det hade varit billigare att kontakta mig än att avliva. Jag blev så ledsen att inte ens få ett samtal före :(
I första kullen var det en som nog satte rekord i dumhet. Människan åkte redan DAGEN EFTER hon hämtat valpen och lämnade in den på ett hundstall. Den var då 9 veckor. Detta fick sambon veta först när kullen skulle kallas till röntgen. Var hunden är vet ingen. Den som "adopterade" tiken hade inte kvar den och hon finns ingen stans i några register. Hon ska i dag vara 4 år...om hon lever. Vilket vi inte tror.
Varför reggar inte folk sig på sina hundars Chip? :(

I första kullen var det en som nog satte rekord i dumhet. Människan åkte redan DAGEN EFTER hon hämtat valpen och lämnade in den på ett hundstall. Den var då 9 veckor. Detta fick sambon veta först när kullen skulle kallas till röntgen. Var hunden är vet ingen. Den som "adopterade" tiken hade inte kvar den och hon finns ingen stans i några register. Hon ska i dag vara 4 år...om hon lever. Vilket vi inte tror.
Varför reggar inte folk sig på sina hundars Chip? :(

Men gud vad sorgligt.. Fick ni reda på varför dem lämnade in hunden??

Men gud vad sorgligt.. Fick ni reda på varför dem lämnade in hunden??
Nej.
Helt ofattbart att man köper en hund för då 11000:- och GER bort den nästa dag.
Varför bara inte ringa och komma tillbaka med den?

I vår statistik är alla rutor tomma på tiken. Man hoppas att hon finns där ute och mår bra och att man en dag ska kunna fylla i lite i hennes rutor. Det var en fin liten tik.

Vi upptäckte att en av våra uppfödningar hade bytt ägare. Vi snokade reda på den nya ägaren och det visade sig att han hade hittat hunden på blocket :(
Nu verkar hunden ha fått det bra dock är köparen ingen som har något intresse av träning, kontakt eller några som helst uppföljningar på hunden utan den är sällskapshund på en stor gård bara.
Men vi har iaf talat om att vi finns och att vi har full support om det skulle vara något.

Men man blir väldigt besviken när en valpköpare gör så.
Vad trist :(
Det kan väl inte vara så ansträngande för ägaren att skicka ett mail nån gång ibland med uppdatering om hur hunden har det.

Är tacksam att lagottons uppfödare fortfarande, efter 11 år, uppskattar när jag hör av mig med mail (några gånger om året). Vi har även kontakt via fb.

Labbens uppfödare ser uppdatering om honom på fb och, om hon skulle titta, på hunddata (de få gånger vi tävlat eller nåt). I övrigt gör jag inga uppdateringar till henne då hon inte verkar bry sig (första officiella utställningen vi var på såg jag på en bild från när jag och labben var i ringen att hon var där med en av sina hundar och hon kom inte ens och sa hej :meh: - och då tittade hon på oss när vi var i ringen!). Och då hade jag skrivit på fb att jag skulle dit tex.
Tror tyvärr att hon styrs rätt mycket av en annan uppfödare, som äger min labbes pappa. Jag och den uppfödaren kommer inte överens utan hon känns mest som hon dumförklarat mig de få gånger vi träffats.

Min uppfödare slutade svara på mejl när jag talade om att det var fel på hunden... :cautious: Jag var väldigt trevlig och ville bara berätta våra problem så hen var medveten eftersom de hade tänkt att ta en kull till på tiken... Uppfödaren svarade att det nog var vi som hade gjort något fel och därefter har jag inte hört ett ljud ifrån dem... Jag är fortfarande väldigt nyfiken på vad uppfödaren tror att vi har gjort som lyckades få en lös benbit i bogen och något fel på käken som gör att han inte kan gapa... I min värld borde det vara sånt en seriös uppfödare skulle vilja veta mer om, men icke... De har tagit minst en kull till på samma tik vad jag vet...

Fast alltså, även om uppfödaren inte längre föder upp hundar 10 år senare så borde väl personen vara intresserad av hundarnas välmående osv?
Jag tror det är väldigt varierande faktiskt, bara för att en har varit uppfödare så är det ju ändå inte säkert att en är en vettig sådan liksom (och saker kan ju hända som gör att en inte lan hjälpa till - typ att uppfödaren inte längre lever osv).

Men det jag menade med min parentes var att det förekommer en del renrasiga omplaceringar också bland de organisationerna - vilket kanske kan förklaras med att de första är ganska så gamla.

Jag vet också att ex en organisation omplacerat en del renrasiga hundar som är reggade - men där har det varit ex ärenden hos länsstyrelsen, så även om det kanske finns en uppfödare så gissar jag på att relationen till valpköparen inte riktigt finns heller i sådana sammanhang. Nåja, det var som sagt mest en parentes :)

Ja jag har ofta uttryckt mitt missnöje men han bara tiger och tiger. Totalt ointresserad av att föra en dialog med mig. Ger mig bara en blick under sina buskiga ögonbryn....sen går han.
Han får leva i sin egen bubbla nu. Jag har gjort slut med honom och hoppas på en samarbetsvillig hund till sommaren :meh:
Alltså jag är så trött på sådana snubbar som tror att de äger hela världen :down:
Mansplainar han mycket för dig också?

Att ni har en dålig relation där han inte respekterar dig och lyssnar på dig kanske kan bero på att du inte vill tillräckligt mycket och försökt anpassa dig efter hans behov? Ser du till att han får tillräckligt med mat tex? Får sova ostört? Ha egentid för sig själv och sina intressen?

Ställer du kanske för höga krav på att ni ska göra saker ihop? Du kanske kväver honom?! :eek:

Alltså jag är så trött på sådana snubbar som tror att de äger hela världen :down:
Mansplainar han mycket för dig också?

Att ni har en dålig relation där han inte respekterar dig och lyssnar på dig kanske kan bero på att du inte vill tillräckligt mycket och försökt anpassa dig efter hans behov? Ser du till att han får tillräckligt med mat tex? Får sova ostört? Ha egentid för sig själv och sina intressen?

Ställer du kanske för höga krav på att ni ska göra saker ihop? Du kanske kväver honom?! :eek:
:laugh:
Ja frågar du honom så kväver jag honom absolut!!!

Herregud vilka usla uppfödare och valpköpare ni råkat ut för :nailbiting: Till och med min lilla blandras har intresserade uppfödare som ringer och kollar hur han har det! Dock tog det ett tag att luska ut var han föddes upp osv då han har haft några hem innan, men när vi väl hittade uppfödarna så kontaktade vi.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama