Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm... Alltså, en person som jag känner, eller är bekant med eller ja, det är liksom ingen frivillig bekantskap. Whatever, människan ska para sin hund. Hunden är en retriver, av utställningsvariant, vara största merit är att den är reggad. Den har en anmärkning på lederna (tydligen omröntgad, varför finns inte det på hunddata då?), den är sjukligt mesig och har ungefär noll kvaliteter, förutom snäll.
Det blir såklart renrasiga valpar och allt det där, men varför?!

Nästa vecka i Ricky Lake; kan gamla hundar lära sig att sitta? Vi möter skägget som tröttnat på att hans sambo/betjänt @Voff förväntar sig att han ska lyssna och hjälpa till i hemmet.
icon_lol.gif
icon_lol.gif
icon_lol.gif

Nästa vecka i Ricky Lake; kan gamla hundar lära sig att sitta? Vi möter skägget som tröttnat på att hans sambo/betjänt @Voff förväntar sig att han ska lyssna och hjälpa till i hemmet.
Jag kan se han sitta där och muttra om att gammeltiken minsan får dela ett ägg med mig varje morgon och det är baaaara för att hon fjäskar. Ett privilegium man får som äldsta hunden här.

I somras la sonen en heldag på att snickra hinder till en agilitybana. Jättefina hinder gjorde han. Sen på med koppel på skägget och näven full i godis.
Första gången hoppade sonen. Skägget satt kvar på andra sidan och halsbandet åkte av.
Skägget gick där ifrån.
Sonen försökte envist med godis, boll och glada tillrop men lyckades på sin höjd få skägget att gå RUNT hindren.
Jag lyckades inte bättre jag.
Sambon fick skägget att hoppa 2 gånger. Sen stopp.

Sonen blev förtvivlad efter allt jobb han gjort på att snickra.
Räddningen blev ungtiken. Hon gjorde hela banan i rallyfart utan att ens be om belöning. Om och om igen......

Hmm... Alltså, en person som jag känner, eller är bekant med eller ja, det är liksom ingen frivillig bekantskap. Whatever, människan ska para sin hund. Hunden är en retriver, av utställningsvariant, vara största merit är att den är reggad. Den har en anmärkning på lederna (tydligen omröntgad, varför finns inte det på hunddata då?), den är sjukligt mesig och har ungefär noll kvaliteter, förutom snäll.
$__$ <- din ytligt bekanta?

Alltså, det där är tyvärr inget undantag i Golden-aveln (inte sagt att det är det din kompis har, bara mina paralleller). Där tar uppfödare som anses relativt seriösa, kullar på sina "duktiga" hundar. Meriten - c-höfter och ett CK på utställning :grin:

Så fin och snäll verkar liksom vara enda kraven ibland när det gäller retrievrar som ska vara familjehundar :( (alltså att googla runt bland vissa kennlar är skrämmande och jag sitter såhär :meh::nailbiting::cry::rage::cautious::down::crazy:)

Alltså, det där är tyvärr inget undantag i Golden-aveln (inte sagt att det är det din kompis har, bara mina paralleller). Där tar uppfödare som anses relativt seriösa, kullar på sina "duktiga" hundar. Meriten - c-höfter och ett CK på utställning :grin:

Så fin och snäll verkar liksom vara enda kraven ibland när det gäller retrievrar som ska vara familjehundar :( (alltså att googla runt bland vissa kennlar är skrämmande och jag sitter såhär :meh::nailbiting::cry::rage::cautious::down::crazy:)
Det verkar vara så här också. Hur kan de ens skriva ut CK som en merit liksom...?

Nu vet jag förstås inte hur det är i de här fallen, men golden har ju HD index och det är OK att avla på C-höfter om det beräknade indexet för kullen blir över 100. Rent statistiskt bör det ju bli bättre höfter på en kull efter en C-tik med en hanne som tex ger ett beräknat index på 105 än en tik men B-höfter där det beräknade indexet hamnar på 100.

Nu vet jag förstås inte hur det är i de här fallen, men golden har ju HD index och det är OK att avla på C-höfter om det beräknade indexet för kullen blir över 100. Rent statistiskt bör det ju bli bättre höfter på en kull efter en C-tik med en hanne som tex ger ett beräknat index på 105 än en tik men B-höfter där det beräknade indexet hamnar på 100.
Nu är jag inte insatt i goldenaveln öht, men eftersom det är en såpass stor ras så förstår jag inte vitsen med att avla på en hund med c-höfter oavsett vad indexet visar. Borde ju finnas många bra hundar med bra höfter att avla på istället?

Man har ju tillgång till ett verktyg som ska vara betydligt bättre an ett röntgenresultat för en enskild individ, så varför skulle man inte använda det i stället?

Jag tycker personligen att det är ett mycket större problem att göra kombinationer där indexet blir 100 än att ena hunden har en C-höft, den första kombinationen kommer att bevara situationen i rasen som den är medan en kombination med högre index ska bidra till att rasen förbättras en aning.

Man måste alltid ge avkall på något i aveln Jag kan väl tycka att en supertrevlig hund som fungerar bra i vardagen och som t ex har en 1:a i öppen klass på B-prov, är tävlad bruks eller lydnad på hög nivå med bra resultat, har mänga släktingar med liknade meriter, är visad på utställning med excellet, har lite ovanliga linjer i stamtavlan, inte har allergier eller epilepsi i släkten osv osv mycket väl skulle kunna platsa i aveln även om den har en C-höft.

Man har ju tillgång till ett verktyg som ska vara betydligt bättre an ett röntgenresultat för en enskild individ, så varför skulle man inte använda det i stället?

Jag tycker personligen att det är ett mycket större problem att göra kombinationer där indexet blir 100 än att ena hunden har en C-höft, den första kombinationen kommer att bevara situationen i rasen som den är medan en kombination med högre index ska bidra till att rasen förbättras en aning.

Man måste alltid ge avkall på något i aveln Jag kan väl tycka att en supertrevlig hund som fungerar bra i vardagen och som t ex har en 1:a i öppen klass på B-prov, är tävlad bruks eller lydnad på hög nivå med bra resultat, har mänga släktingar med liknade meriter, är visad på utställning med excellet, har lite ovanliga linjer i stamtavlan, inte har allergier eller epilepsi i släkten osv osv mycket väl skulle kunna platsa i aveln även om den har en C-höft.
I det exemplet du nämner kan jag ju förstå poängen med att ändå använda en sådan hund. Men att använda en medelmåtta med en kass led kan ju inte ursäktas av indexet?
För korrekta leder kan ju aldrig bli en merit, det är en förutsättning?

Jo tack, jag vet min allra första kull där en av valparna avlivades som 1,5-åring utan min vetskap för den kissade inne ? Mycket ovanligt för den rasen, så frågan är vad som var galet (inget fysiskt fel). men det hade varit billigare att kontakta mig än att avliva. Jag blev så ledsen att inte ens få ett samtal före :(

Såna här historier bidrar till att jag står fast vid min tanke att inte ta kull för än jag har möjlighet att spara varenda valp själv...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama