Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
I första kullen var det en som nog satte rekord i dumhet. Människan åkte redan DAGEN EFTER hon hämtat valpen och lämnade in den på ett hundstall. Den var då 9 veckor. Detta fick sambon veta först när kullen skulle kallas till röntgen. Var hunden är vet ingen. Den som "adopterade" tiken hade inte kvar den och hon finns ingen stans i några register. Hon ska i dag vara 4 år...om hon lever. Vilket vi inte tror.
Varför reggar inte folk sig på sina hundars Chip? :(

Kan man inte som uppfödare se till att fylla i SKKs lapp redan när de hämtar valpen? På så vis blir ju iaf första ägaren registrerad...

Min uppfödare slutade svara på mejl när jag talade om att det var fel på hunden... :cautious: Jag var väldigt trevlig och ville bara berätta våra problem så hen var medveten eftersom de hade tänkt att ta en kull till på tiken... Uppfödaren svarade att det nog var vi som hade gjort något fel och därefter har jag inte hört ett ljud ifrån dem... Jag är fortfarande väldigt nyfiken på vad uppfödaren tror att vi har gjort som lyckades få en lös benbit i bogen och något fel på käken som gör att han inte kan gapa... I min värld borde det vara sånt en seriös uppfödare skulle vilja veta mer om, men icke... De har tagit minst en kull till på samma tik vad jag vet...

Jag slutade ha kontakt med uppfödaren till ena hunden när jag insåg att de totalt mörkade alla negativa rapporter, och tog inte mindre än två kullar till på samma kombo, och avlar vidare på sparade tikar trots MASSIVA mentala problem i samtliga kullar. Fruktansvärt oseriöst. Och jobbigt att på omvägar få höra av fd ägarna till kullsyskonen som avlivats för att de högg folk...

Kan man inte som uppfödare se till att fylla i SKKs lapp redan när de hämtar valpen? På så vis blir ju iaf första ägaren registrerad...
Där är jag tvärnoga med att valpköpare får fylla i ägarregistreringen hos mig och jag postar den :) Jag förklarar varför och att det är så mycket annat en nybliven valpköpare ska hålla reda på, att det är så lätt att glömma den biten - därför bättre att jag som uppfödare (och som även fått betala extra för just köparens registrering) ser till att den kommer in.

Vi gör så nu. Fast vem första ägaren är och bor har vi ju ändå på köpekontrakten. Men vi skickar till Jordbruksverket också.

Såna här historier bidrar till att jag står fast vid min tanke att inte ta kull för än jag har möjlighet att spara varenda valp själv...
Håller med. Jag kan förstå att mina hundar kan ha något att bidra med, men jag är inte själv intresserad av att stå där och försöka hitta vettiga människor. De finns ju inte:angel:
Så möjligtvis att jag lånar ut för kull, men inte ta själv.

underbara kvalitet ultralätt grädde pomeranian

Jodå så att

vackra babyface och trippel päls

Måste vara jobbigt att städa efter en sådan hund, en hund och tre pälsar? Orkar hunden gå?

Hon är bara vackra och kungligheter allerede

Bär hon krona? Adlig?

Misstänker att det är google translate som användes när annonsen gjordes.....

I det exemplet du nämner kan jag ju förstå poängen med att ändå använda en sådan hund. Men att använda en medelmåtta med en kass led kan ju inte ursäktas av indexet?
För korrekta leder kan ju aldrig bli en merit, det är en förutsättning?

Tja, vad är vitsen att avla på en medelmåtta med korrekta höfter?

Själva vitsen med indexet är ju just att det ska säja MER om det förväntade utfallet än röntgenresultatet för individen. En tik med tex B/C på höfterna ur en kull där alla 8 syskonen har A/A och det ser lika bra ut i resten av släkten ÄR förmodligen betydligt bättre i aveln än en tik med A-höfter där syskonen har C-E och det finns en massa underkända höfter i släkten. Indexet är ju till för att försöker göra bästa möjliga uppskattning av "hela bilden" för den arvbara komponenten.

Själva vitsen med indexet är ju just att det ska säja MER om det förväntade utfallet än röntgenresultatet för individen. En tik med tex B/C på höfterna ur en kull där alla 8 syskonen har A/A och det ser lika bra ut i resten av släkten ÄR förmodligen betydligt bättre i aveln än en tik med A-höfter där syskonen har C-E och det finns en massa underkända höfter i släkten. Indexet är ju till för att försöker göra bästa möjliga uppskattning av "hela bilden" för den arvbara komponenten.
Hur gör golden-uppfödarna för att få valpköparna att röntga? Det måste ju bli tandlöst om säg 40-50% röntgar och resten är mörkertal.

Och där kan ju jag känna att det kanske vore bättre att avla på nån av kullsyskonen med A/A höfter då, istället för på den med c-höfter. I en så pass stor ras borde det väl inte vara jättesvårt att hitta hundar som är bra (bruks/jakt meriterade med bra mentalitet, friska osv) och som dessutom är friröntgade?
Men jag är som sagt inte alls insatt i aveln så jag bör nog inte yttra mig så mkt om just det :p

Det är nog väldigt olika, vissa uppfödare får köparna att röntga nästan alla hundar, andra verkar inte bry sig särskilt mycket. Tydligen var 56% höftledsröntgade 2015 (53% armbågar) och det är en ökning med någon % men rätt långt till målet som är 65%. Hunden som hade sämst statistik hade 17 "fel" på 31 röntgade av toitalt 100 avkommor (och 1 avkomma som gått MH)

Jag är egentligen inte särskilt insatt i aveln, men tycker att de uppfödare i min närhet som försöker få valpköparna att göra "funktionsbeskriving retriever", eller MH, har valpträffar och uppmuntrar till att träna jakt osv har fler röntgade och faktiskt även bättre resultat.

Det är nog väldigt olika, vissa uppfödare får köparna att röntga nästan alla hundar, andra verkar inte bry sig särskilt mycket. Tydligen var 56% höftledsröntgade 2015 (53% armbågar) och det är en ökning med någon % men rätt långt till målet som är 65%. Hunden som hade sämst statistik hade 17 "fel" på 31 röntgade av toitalt 100 avkommor (och 1 avkomma som gått MH)

Jag är egentligen inte särskilt insatt i aveln, men tycker att de uppfödare i min närhet som försöker få valpköparna att göra "funktionsbeskriving retriever", eller MH, har valpträffar och uppmuntrar till att träna jakt osv har fler röntgade och faktiskt även bättre resultat.
Det fenomenet återfinns hos de flesta arbetande raserna mig veterligen.

Och där kan ju jag känna att det kanske vore bättre att avla på nån av kullsyskonen med A/A höfter då, istället för på den med c-höfter. I en så pass stor ras borde det väl inte vara jättesvårt att hitta hundar som är bra (bruks/jakt meriterade med bra mentalitet, friska osv) och som dessutom är friröntgade?
Men jag är som sagt inte alls insatt i aveln så jag bör nog inte yttra mig så mkt om just det :p
Det är ju ingen omöjlighet iaf eftersom många lyckas med det :) och jag håller helt med dig i ditt resonemang. För mig är det en självklarhet att bra höfter och bra index är en förutsättning för att ens tänka tanken att ta en kull.

@Lena_B
Jag förstår ditt resonemang ang enskilda individers höfter och index vid avel. Men det finns ju så otroligt många Golden i landet att det inte behöver vara en motsats. (Det borde iaf inte vara det)

Dessutom, men tanke på hur många som inte röntgar sina hundar, så känns det inte orimligt att individen ändå spelar rätt stor roll eftersom det ju blir ett stort bortfall som du inte har en aning om när så många avkommor aldrig utvärderas alls.

Rent allmänt;
Jag lever med en hund som har dåliga höfter och armbågar, det är ett jäkla skitliv för både mig och hund tidvis, och jag tycker att det är huvudlöst att inte se vettiga höfter och vettigt index som grundkrav i aveln i en ras där det är ett problem. Hellre att hunden inte är meriterad inom jakt/lydnad/utställning whatever än att uppfödaren tummar på hälsan.

Det är väl lite det som är skillnaden (tycker jag) mellan en uppfödare som ändå är mån om rasen som helhet och vill få fram sunda hundar gentemot uppfödare som inte är särskilt engagerade i rasen som helhet utan mest ser till sina egna individer och vill få sålt sina valpar som "familjehundar".

Personligen ser jag ingen anledning till att avla på en hund med c-höfter hur bra indexet än ser ut och hunden i övrigt verkar toppen.
Någon stanns börjar probleimen komma in i en ras och att glänta lite på dörren och göra "undantag" är avla kortsiktigt. Iaf i en ras där avelsgrunden är medelgod.
Och oavsett vad ett index säger så påverkar även individen.

En annan sak angående höfter som verkligen oroar mig är SKKs avläsningar. På senare tid har flera hundar i min ras fått A-höfter utomlands i tex Danmark, Tyskland, Estland mm och C-höfter i Sverige. Många uppfödare är mycket kunniga på att läsa av röntgenplåtar och har skickat in plåtar till SKK som både de och röntgande veterinärer ansett vara kanonfina och de har kommit tillbaka med C. Vet flera som låtit röntga om hundarna i tex Danmark och då har hunden fått A. Vet till och med ett fall där en importhund med en B-höft med marginal till godo fick C på SAMMA röntgenplåt av SKK. Och då stod ändå vinkels grad på plåten!
De ska hellre fria än fälla. Men så ser inte verkligheten ut. Att röntga om i Sverige är ganska lönlöst. Det är som att be SKK att erkänna att de gjort fel. Det är sällan en omröntgen ger resultat här.
Man kan skicka in till Nordiska panelen med då den svenska representanten är en av de som även läser av på SKK känns det lite tröstlöst. Personligen tycker jag att det ska sitta tre helt andra personer, neutrala experter, i NP.

Min önskan är att alla röntgenplåtar skulle bedömmas av tre personer på SKK utan att de inbördes hade en aning om vad de andra två hade bedömt. Sverige har förlorat flera riktigt fina hanhundar i aveln som istället har sålts utomlands där de anses vara HD-fria och går i aveln där.

Så det här med HD börjar blir skitsvårt att veta vad man ska tro.

Såg precis en annons om greyhound - weimaraner (stavning?) valpar. Förvisso rätt söta valpar. Men vad har man en sån till? :S Skulle kanske gilla att springa lure coursing iofs, men känns ju inte riktigt som varken sällskapshund, vettig jakthund eller nåt annat

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama