Jag satte ihop ett enkelt test för den som har svårt att välja mellan ovanstående raser:
A. Vad är du mest intresserad av att göra med din hund?
B. Hur bor du och hur ser din familjesituation ut?
- Träna bruks och lydnad och ha med mig i joggingspåret
- Lite av varje, det mesta verkar kul! Jag vill ha en glad kompis att pröva lydnad, agility och kanske weightpulling med, vi får se vad vi tycker är roligt.
- På vintern åker jag skidor, på sommaren cyklar jag och vill ha en träningskompis. Jag är lite av en tävlingsmänniska och har kollat på nordisk stil och barmarksdrag, det känns som något som jag skulle vilja testa.
- Jag är inte intresserad av någon hundsport men utmaningar är alltid kul. Att få min hund att inte bita mina vänner känns som något som jag skulle vilja syssla med.
C. Du får oannonserat besök av ett blomsterbud, hur vill du att din hund ska reagera?
- Jag bor i närheten av utmärkta spårmarker och har en förstående familj som accepterar att jag är borta ofta.
- Vi är riktiga hundälskare hela bunten, det finns ingen som inte uppskattar en blöt hundpuss!
- Jag bor så att jag kan sätta upp en hundgård och har skogen runt knuten. Jag kommer från en familj med riktiga frisksportare, hellre fjällvandring än Thailand på semestern.
- Jag bor i ett hus med högt staket runt, jag skulle gärna ha får eller kor. Våra barn har inga vänner.
- Skälla och varna men inte göra mer och vara lugn när jag visat att det inte är någon fara
- Bli överlycklig, gnälla, kanske skälla av glädje och pussas
- Inte alls, jag vill ha en hund som är snäll mot okända eller åtminstone inte bryr sig
- Hur vet jag att det är ett blomsterbud och inte en mördare? Klampar man in oinbjuden på min mark får man skylla sig själv!
A4, B4 och C4.. Jag är ju lätt världens bästa hundägare! Att folk inte kastar hundar efter mig