Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är American Bully XL för ras?
Såg annonser på blocket där valparna kostade 25.000:-

American bully är en "ras" som några puckon började ta fram ur pitbull för kanske 20 år sedan. Det har korsats in en hel del gott och blandat, finns ingen kontroll över riktigt vad... Bullyn finns i fem varianter.
f42822b5fac12e85ad8e5d0616131bc8.jpg

Aveln är vansinnig, hälsotänket är totalt obefintligt, mentaliteten är minst sagt oförutsägbar och målsättningen (den lilla som finns...) är extrem. :(

Vad sägs om det här?

"Pappa är en 100% renrasig Wachtelhund och beprövad jakthund. Mamma är 50% Golden Retriver, 50% Australian Shepard och väldigt intelligent och lyhörd. Blandningen lämpar sig till många typer av färdigheter - familjehund, spår, jakt, agility mm. Blandraser är också friska, stabila, smarta hundar."

Tydligen är det tikens andra(?) kull! Hon har nämligen blivit mamma igen! Står inget om tester eller liknande.

Det här med inaktuell hemsida... vi är fortfarande några ;) som inte har FB men som ändå surfar, dvs man missar potentiella valpköpare. Jag tycker inte man är speciellt seriös om man inte orkar uppdatera hemsidan och hänvisar till FB istället. Då ser man till att ta bort hemsidan (och förlorar en del av sin kundkrets).
Nu är ju inte jag uppfödare, men vill nå ut till kunder i annat syfte och då är Facebook ett jättebra komplement till hemsidan. Det går snabbare att kasta ut inlägg där, om exemplevis nyheter osv. Det tar ju mer tid och är lite krångligare att uppdatera hemsidan (plus att folk måste välja att aktivt gå in på hemsidan för att se det, då kanske det inte är aktuellt längre, t.ex).

Men att sluta uppdatera och enbart köra Facebook? Aldrig! Dels för de som inte har Facebook, dels för översikten. Det får du ingen på Facebook, det blir ju mer någon slags blogvariant. Så jag skulle personligen aldrig se det som något istället för hemsida, men ett bra komplement där uppdateringar och nyheter kan komma ut lite snabbare.

Vad sägs om det här?

"Pappa är en 100% renrasig Wachtelhund och beprövad jakthund. Mamma är 50% Golden Retriver, 50% Australian Shepard och väldigt intelligent och lyhörd. Blandningen lämpar sig till många typer av färdigheter - familjehund, spår, jakt, agility mm. Blandraser är också friska, stabila, smarta hundar."

Tydligen är det tikens andra(?) kull! Hon har nämligen blivit mamma igen! Står inget om tester eller liknande.

Känner mig så lurad som köpt en sjuk, instabil och korkad renras... :(

Nu är ju inte jag uppfödare, men vill nå ut till kunder i annat syfte och då är Facebook ett jättebra komplement till hemsidan. Det går snabbare att kasta ut inlägg där, om exemplevis nyheter osv. Det tar ju mer tid och är lite krångligare att uppdatera hemsidan (plus att folk måste välja att aktivt gå in på hemsidan för att se det, då kanske det inte är aktuellt längre, t.ex).

Men att sluta uppdatera och enbart köra Facebook? Aldrig! Dels för de som inte har Facebook, dels för översikten. Det får du ingen på Facebook, det blir ju mer någon slags blogvariant. Så jag skulle personligen aldrig se det som något istället för hemsida, men ett bra komplement där uppdateringar och nyheter kan komma ut lite snabbare.

Givetvis är det bra som komplement, det säger jag inget om. Där vet ju jag att jag missar saker eftersom jag inte har FB men det är ju mitt val. Sedan har ju de flesta med en rörelse en offentlig FB-sida så även om man inte kan kommentera så går det ju att se nyheter som oregistrerad.

Jag tycker fortfarande att har man en rörelse är det bättre att vara utan hemsida om man inte uppdaterar den.

Vi har hemsida, Facebook och Instagram.
Facebooken har vi i huvudsak till alla rasgrupper och liknande så slipper vi använda våra privata konton till det. Sen har vi en sluten grupp för valpköpare och andra som på nått vi har med våra hundar att göra.
Fb är för begränsat för att enbart ha.
Just nu har vi en köpare från Hemsidan, en från fb som sett oss i en Schäfergrupp, en som vi tackat nej till men den kom också genom hemsidan.
Sen ser vi på workingdog att flera har varit inne och studerat våra linjer nyligen men ingen som tagit kontakt ännu.
Workingdog tror jag kommer bli allt större sätt att nå ut.

Workingdog tror jag kommer bli allt större sätt att nå ut.

Jag gillar Workingdog skarpt. Sa lange folk faktiskt lagger in och uppdaterar hundarna. Har letat efter gamla kullar flera ganger dar det finns en eller tva hundar ur varje kull. Kullar dar de ser helt omeriterade / otestade ut och jag vet sedan tidigare att det gjorts.
Sa lange hundarna, uppfodarna och agarna faktiskt finns dar - yay!

Att sidan sen drar en rejal mangd att ladda (= seg som sirap) ar en annan sak.

Jag gillar Workingdog skarpt. Sa lange folk faktiskt lagger in och uppdaterar hundarna. Har letat efter gamla kullar flera ganger dar det finns en eller tva hundar ur varje kull. Kullar dar de ser helt omeriterade / otestade ut och jag vet sedan tidigare att det gjorts.
Sa lange hundarna, uppfodarna och agarna faktiskt finns dar - yay!

Att sidan sen drar en rejal mangd att ladda (= seg som sirap) ar en annan sak.
Man hittar ju samma info som på SKK Avelsdata, oavsett land, plus så mycket mer. Och i fler led. Sen är det kanon att uppfödaren har sin egen profil och kan bifoga bilder och filmer.

Jag börjar fundera på hur den där hemska skinnhunden från Hell såg ut som valp. Den kan inte heller varit söt som liten. Tycker överhuvudtaget att nakna hundar är läskiga.

Tycker det känns om att man sitter kelar med en manlig könsdel när man klappar dom :o

Jag gjorde missen att beskriva mina nakenråttor en gång. "Det är som att klappa på en vaxad pung". Borde ha lagt till "tror jag" :angel:

En av de större (och inte större som i bra, utan som mångvalpsavlande :grin: ) aussiekennlarna har en tik med brutet MH som har tre kullar efter sig.... verkligen seriös avel :up:

Sånt här förvånar mig massor. Det är många bruksmänniskor i min omgivning som när de letar BC valp säger att "men tiken har ju godkänt VP, den är vallningsmeriterad!". Som att de nånsin skulle tycka att ett tävlingsresultat inom lydnaden där hunden har kommit runt lägsta klassen med en poängs marginal från disk (eller noll, eller vad ni nu har för sytem) var nån slags merit? Inom vallning verkar de tro att godkänt VP med 51 poäng är nån slags bedrift...

Så kul att läsa, att det finns kloka användare som förstår att Facebook inte ersätter t.ex. hemsidor!:bow:

Appropå hemsidor så blir jag lite galen när jag någon har sitt privata fb-konto som "hemsidelänk" när de gör reklam för valpkull...och innehållet är inte ens offentligt. Wtf då kan man ju inte snoka om man är nyfiken heller..och alla de som inte har fb? :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama