Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, känns väl som boendet kvittar, aktiverar hunden gör man väl utomhus oavsett?
I alla fall till stor del, man måste ju ut för att rasta den liksom.
Jag är faktiskt mycket duktigare på att faktiskt gå ordentliga promenader med hundarna när vi hälsar på mamma i stan än vad jag gör hemma där vi har större trädgård med staket. Hemma blir det liksom 1-2 timmar promenad om dagen (och sen utetid på gården då), hos mamma blir det ca 3 timmar på promenad per dag.

Min fd uppfödare är väldigt alert med att uppdatera alla framgångar, nya bilder, tävlingsresultat, ev veterinära resultat, planerade parningar, utställningsresultat mm.

Hon är väldigt duktig även om jag tycker hon brast när jag och ex separerade och hon hjälpte honom sälja hundarna, fast å andra sidan hade han nog lurat både henne och vår andra uppfödare att det var ok med oss båda vilket det verkligen inte var. :cry: Jag fick dock veta för sent för att kunna stoppa det innan han hade sålt dem, trodde allt var ok till samma dag de försvann. Jag hatar den jäveln för att han högg mig i ryggen för att hämnas! :rage:

I alla fall till stor del, man måste ju ut för att rasta den liksom.
Jag är faktiskt mycket duktigare på att faktiskt gå ordentliga promenader med hundarna när vi hälsar på mamma i stan än vad jag gör hemma där vi har större trädgård med staket. Hemma blir det liksom 1-2 timmar promenad om dagen (och sen utetid på gården då), hos mamma blir det ca 3 timmar på promenad per dag.
Ja, men exakt. Har man nån variant av sällskapshund blir det nog mindre promenader med inhägnad tomt eller gård, har man en aktiv brukshund av något slag räcker inte aktivering inomhus eller i trädgården på långa vägar (egen erfarenhet, kombinationen kelpie och kraftig sjukdom är inte jättekul nån längre stund :meh:).

Uppfödare och deras hemsidor är ett kapitel för sig. Jag har surfat runt på mellanpudelkennlar, men jag tvivlar på att det är bättre på andra ställen. Det är inte många som uppdaterar, när senast inlägget är från 2010 vet man ju inte om kenneln fortfarande är aktiv. En variant är hemsidor som varit "under uppbyggnad" de senaste tre åren. Och så har vi då alla hemsidor som inte finns längre.

Jag la ut funderingarna på en Fb-sida för pudelägare. Svaret var att de flesta kennlar höll till på sociala medier som Fb i stället. Inte precis lätt att kolla runt då...
Likadant för alla raser. Tanken har slagit mig att erbjuda mig att göra hemsidor åt folk gratis bara för att man blir så less på alla inaktiva kennlar.

Uppfödare och deras hemsidor är ett kapitel för sig. Jag har surfat runt på mellanpudelkennlar, men jag tvivlar på att det är bättre på andra ställen. Det är inte många som uppdaterar, när senast inlägget är från 2010 vet man ju inte om kenneln fortfarande är aktiv. En variant är hemsidor som varit "under uppbyggnad" de senaste tre åren. Och så har vi då alla hemsidor som inte finns längre.

Jag la ut funderingarna på en Fb-sida för pudelägare. Svaret var att de flesta kennlar höll till på sociala medier som Fb i stället. Inte precis lätt att kolla runt då...
Ja och egentligen skulle det ju inte behövas några jätteavancerade hemsidor. En wordpress-sida med info om den som har kenneln, några ord om kullarna som varit och textraden "hör gärna av er om ni är intresserade av våra framtida avelsplaner" hade räckt gott. Det behöver ju inte uppdateras med varje litet enskilt tävlingsresultat eller nya bilder varannan dag, men just en presentation av kenneln så att folk vet att kenneln finns hade ju varit bra. Och när det sedan finns en kull, in med bilder på föräldrarna, in med bilder på valparna åtminstone när de är 4-5 veckor gamla och skriv ut hela föräldrarnas namn.

Jag är inne flera gånger i veckan på vår hemsida och "tittar till den". Ibland hittar jag nått stavfel som jag missat eller kanske formulerar om en mening. Är noga med att uppdatera om vi har något att skriva om samt ta bort inaktuell info.
Lägger också mycket tid på att studera andras hemsidor för att kunna förbättra vår egen.
Jag har noll erfarenhet av hemsidor och våren är den enda jag "rört" så den kan hela tiden utvecklas och bli bättre.

Tycker själv att hemsidan är otroligt viktig när jag sitter och surfar runt efter information.

Ja och egentligen skulle det ju inte behövas några jätteavancerade hemsidor. En wordpress-sida med info om den som har kenneln, några ord om kullarna som varit och textraden "hör gärna av er om ni är intresserade av våra framtida avelsplaner" hade räckt gott. Det behöver ju inte uppdateras med varje litet enskilt tävlingsresultat eller nya bilder varannan dag, men just en presentation av kenneln så att folk vet att kenneln finns hade ju varit bra. Och när det sedan finns en kull, in med bilder på föräldrarna, in med bilder på valparna åtminstone när de är 4-5 veckor gamla och skriv ut hela föräldrarnas namn.

Och OM man uppdaterar tävlingsresultat och friröntgade hundar kontinuerligt så brukar jag höja på ögonbrynen när det inte står en rad om dåliga röntgenresultat, andra sjukdomar eller mindre bra saker.

Och OM man uppdaterar tävlingsresultat och friröntgade hundar kontinuerligt så brukar jag höja på ögonbrynen när det inte står en rad om dåliga röntgenresultat, andra sjukdomar eller mindre bra saker.
Vi har alla röntgenresultat och om hundarna avlidit på hemsidan. Svider med sista kullen som vi inte blev nöjda med men, men.
Skulle någon ha en fråga ang nått där så svarar vi ärligt.
Dock respekterar vi ägarna och lägger inte ut något de inte vill, som tex anledning till avliden.

Rätt många kennlar missar att skriva vilken ras de föder upp :p Som nybörjare är man ju chanslös om man inte har full koll på samtliga raser. Jag har varit inne på några kennlar med väldigt lika terrier raser.. Liksom om man bara ser bilder som inte visar hur stor hunden är kan man ju inte veta om man tittar på en welsh terrier eller en lakeland terrier om man aldrig träffat någon av raserna eller vet godkända färger. Egentligen hade det ju räckt med en första sida med kontaktuppgifter, rasinfo och länk till en facebook som man uppdaterar oftare. Men hemsidor väger ju tyngre än facebook, speciellt för de som inte facebook har eller vill skaffa.

Lägg till ett förbud på svart bakgrund med grön eller lila text och singlande snöflingor över hela sidan också... :cautious:

Rätt många kennlar missar att skriva vilken ras de föder upp :p Som nybörjare är man ju chanslös om man inte har full koll på samtliga raser. Jag har varit inne på några kennlar med väldigt lika terrier raser.. Liksom om man bara ser bilder som inte visar hur stor hunden är kan man ju inte veta om man tittar på en welsh terrier eller en lakeland terrier om man aldrig träffat någon av raserna eller vet godkända färger. Egentligen hade det ju räckt med en första sida med kontaktuppgifter, rasinfo och länk till en facebook som man uppdaterar oftare. Men hemsidor väger ju tyngre än facebook, speciellt för de som inte facebook har eller vill skaffa.

Facebook är en fluga. Snart tar folk vett till sig och kommer tillbaka till det riktiga internet. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama