Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan bara svara för frallan,dom röntgas inte och dom förlöses oftast med snitt så det är lite av en merit om dom föder naturligt,men då detta är en blandad kull så är det skit samma,jag som avlar dom renrasigt är mycket intresserad av att dom fött naturligt,helst i flera led bakåt.
Jo precis! Jag förstår att det är intressant om det är renrasigt men jag undrar om de som köper en sånhär blandras bryr sig i det? Eller ens vet om att de ofta föder med snitt osv.

25000 för en labradoodle? :eek: HUR kan de vara så dyra och varför betalar folk det?
Är någon riktigt skicklig i sin marknadsföring så går det alltid att få sålt sin "sak" till någon.... För att vända på det så förstår jag också varför vissa extremt seriösa uppfödare har svårt att få sålt sina valpar. Det ska nog mycket till för att valpar ska bli lättsålda om allt som finns är några få, dåliga bilder på en rörig hemsida med usel information. (Någon gång såg jag tex en potentiellt fin kull från min ras, där jag knappt kunde hitta något om vilka hundar som var föräldrar och uppfödarens tanke med kullen... Helt okänt utan att maila/ringa).

När jag skulle leta efter @BobberiBoo s nya förmåga hittade jag denna annons :cry::cry::cry:

"Vi har tyvärr fått reda på att våran dotter är allergisk mot pälsdjur.
Det är med stor sorg som vi måste sälja våran mallehane.
Han är chippad, vaccinerad, finns ingen stamtavla på honom då han är reggad i jordbruksverket. Men kopior på föräldrarnas stamtavlor medföljer.

Han är född 3/10 2015, van med katter, barn och reptiler.
En fantastiskt nyfiken och smart kille som gärna alltid är med och kikar vad man gör. Han blir överlycklig när man kommer hem, och kommer gärna och väcker dig på morgonen med massa kärlek.

Han kan redan olika saker så som, ligg ,sitt, stanna och komma på inkallning,

Trots att våran dotter är allergisk så tänker vi inte stressa med att hitta hem, utan hemmet ska kännas bra för våran kille.

Krav: Man skall inte bo i lägenhet och helst ha erfarenhet av Malinois eller en ras som vi finner likvärdig nog för att kunna hantera rasen."

Fy fan :nailbiting: Tror inte att så många som vill ha en brukshund vill ha en "blandras", så han kommer nog hamna i ett dåligt hem :cry: Vissa saker undrar jag över, till exempel det fetstilade. Va :confused:

Passar ju perfekt för någon som söker "dobermann, alaskan huskey, ovtjarka, kangal eller en bull / staffe".

Tur att en hund blir vad man gör den till. :up:

Jag satte ihop ett enkelt test för den som har svårt att välja mellan ovanstående raser:

A. Vad är du mest intresserad av att göra med din hund?
  1. Träna bruks och lydnad och ha med mig i joggingspåret
  2. Lite av varje, det mesta verkar kul! Jag vill ha en glad kompis att pröva lydnad, agility och kanske weightpulling med, vi får se vad vi tycker är roligt.
  3. På vintern åker jag skidor, på sommaren cyklar jag och vill ha en träningskompis. Jag är lite av en tävlingsmänniska och har kollat på nordisk stil och barmarksdrag, det känns som något som jag skulle vilja testa.
  4. Jag är inte intresserad av någon hundsport men utmaningar är alltid kul. Att få min hund att inte bita mina vänner känns som något som jag skulle vilja syssla med.
B. Hur bor du och hur ser din familjesituation ut?
  1. Jag bor i närheten av utmärkta spårmarker och har en förstående familj som accepterar att jag är borta ofta.
  2. Vi är riktiga hundälskare hela bunten, det finns ingen som inte uppskattar en blöt hundpuss!
  3. Jag bor så att jag kan sätta upp en hundgård och har skogen runt knuten. Jag kommer från en familj med riktiga frisksportare, hellre fjällvandring än Thailand på semestern.
  4. Jag bor i ett hus med högt staket runt, jag skulle gärna ha får eller kor. Våra barn har inga vänner.
C. Du får oannonserat besök av ett blomsterbud, hur vill du att din hund ska reagera?
  1. Skälla och varna men inte göra mer och vara lugn när jag visat att det inte är någon fara
  2. Bli överlycklig, gnälla, kanske skälla av glädje och pussas
  3. Inte alls, jag vill ha en hund som är snäll mot okända eller åtminstone inte bryr sig
  4. Hur vet jag att det är ett blomsterbud och inte en mördare? Klampar man in oinbjuden på min mark får man skylla sig själv!

Låna ut honom till grannskapets ungar? :idea:

Hahaha våra grannungar vågar sig inte hit ändå för dem tycker, quote:" Han med skägget är rätt så läskig så vi vågar oss inte dit!" Hahahahaha:rofl::rofl:
Så den ideen är ju dödsdömd, jag bor för långt söderut så här finns inga fårbönder jag kan hyra ut honom till som vargvakt heller..Får nog ta en funderar runda till på den.. ELLER!?!?!:eek::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama