Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant att se! Mormor hade ju garanterat en långhårsgen då som kan förklara pälsen, den kan ha ärvts vidare.
Hos korthårscollien tycker jag att det syns på pälsen rätt tydligt i första generationen efter långhår men sedan blir det mindre tydligt om hundarna har långhårsanlag - för det mesta syns det inte alls. Skulle man gissa på något är det ju att mamman ärvt anlaget och kanske din hunds bror men utan gentest(eller avel med långhårig hund) går det inte att veta.
Jag har träffat en "långhårsmalle" också och den hade rätt mycket kortare päls än en vanlig terv. Men å andra sidan verkar pälslängden hos tervar också variera rätt mycket beroende på om de avlas för utställning eller bruks. Kan tänka mig att man använder fler "långhårsmallar" i bruksaveln!

Mamma
614426_10151184008907150_1412597548_o.jpg

Är det Orka? Jag upplevde henne inte som riktigt så fluffig när jag träffade henne, å andra sidan kändes det som om jag var omgiven av små bruna hundar då så jag kanske inte tittade så noga. :D

Jag har träffat en "långhårsmalle" också och den hade rätt mycket kortare päls än en vanlig terv. Men å andra sidan verkar pälslängden hos tervar också variera rätt mycket beroende på om de avlas för utställning eller bruks. Kan tänka mig att man använder fler "långhårsmallar" i bruksaveln!

Det är samma med collien, de värsta pälsmonstren hittar man inte hos de som avlar för att bevara bruksegenskaper.

Man har enbart parat de största individerna (schäfer mestadels) i syfte att få fram riktigt stora individer. Och då med mycket päls. Den är inte godkänd som ras. Den är dock "erkänd" av några register för ovanliga påhittade raser.
I schäfergrupper på FB dyker det då och då upp Shiloh-ägare som promt hävdar att deras hundar är lika mycket schäfer som de renrasiga för att rasen bygger på schäfer och har ordet "Shepherd" i orginalnamnet. Lika dant med många som har vit herdehund. Ständigt rabalder om att dessa raser är schäfrar.

Jag tror att dela v problemet kommer fran denna sidan polen dar vit herdehund tydligen ar en schafer (inte insatt sa det kan vara hittepa fran likasinnade som darhemma.)

Daremot ar jag ratt saker pa att Shiloh ar en blanding med Malamute.

Är det inte fler gener än just långhårsgenen som påverkar då? Jag tänker mig typ genen för "välpälsad" på en korthårig hund blir just det, välpälsad men på en långhårig hund blir det ett pälsmonster. Men håller med att två långhår omöjligen bör kunna få korthårig avkomma, om ingen snitchfucker har varit framme.

Är det Orka? Jag upplevde henne inte som riktigt så fluffig när jag träffade henne, å andra sidan kändes det som om jag var omgiven av små bruna hundar då så jag kanske inte tittade så noga. :D
Ja det är Orka. Hon är kastrerad sedan ett par år, kanske har det påverkat så att hon har fått mindre päls? Hon är dock som sagt inte långhårig, utan "välpälsad". Det har gått hem hos utställningsdomarna i alla fall, hon är INTUCH och har någon vinnartitel också trots att hon inte är jättemycket ställd. Min hunds bror var fluffig när han var valp, så pass att det var lite osäkert om han skulle bli långhårig eller inte. Det syntes tydligast på öronen.

Här är han när han var bebis
180767_10150149769947150_7204918_n.jpg

Och här är en syster
181533_10150149763452150_7208776_n.jpg

Ja de är verkligen supersöta när de är små!

De är duktiga på att spåra så du kanske kan ha en som eftersökshund? ;)

Ja! Men de är väldigt fina som vuxna också :) Skulle jag sluta med jakten skulle jag nog fundera över en kelpie. Gillar ju agilityn och är sugen på att testa lydnaden. Ladda gillar agilityn, men skulle nog säga upp sig som träningskompis om vi började med lydnad :D

Nja, jag vill gärna ha lite mer dådkraft i en eftersökshund, så att jag vet att den skäller på och helst river ner/håller fast/ biter ihjäl skadat vilt ;) Men det går kanske att lära dem? :D

Ja! Men de är väldigt fina som vuxna också :) Skulle jag sluta med jakten skulle jag nog fundera över en kelpie. Gillar ju agilityn och är sugen på att testa lydnaden. Ladda gillar agilityn, men skulle nog säga upp sig som träningskompis om vi började med lydnad :D

Nja, jag vill gärna ha lite mer dådkraft i en eftersökshund, så att jag vet att den skäller på och helst river ner/håller fast/ biter ihjäl skadat vilt ;) Men det går kanske att lära dem? :D
Jag har svårt att tro att de skulle hålla fast och bita ihjäl något vilt ja... Men de är rätt verbala! Sarek går ibland under namnet Gaphals och han har fått mig att inse att jag aldrig ska köpa en spets för det är inte "så bara" att träna bort... Rios pappa jobbar som rovdjursspårare hos länsstyrelsen men jag tror att husse vill att han låter viltet vara ifred ;)

Om man googlar på Krokasmedens Wolverine så kan man se en långhårsmalle.
Registrerad som terv men född av "vanliga" mallar. Väldigt olik en terv dock.

Jag har svårt att tro att de skulle hålla fast och bita ihjäl något vilt ja... Men de är rätt verbala! Sarek går ibland under namnet Gaphals och han har fått mig att inse att jag aldrig ska köpa en spets för det är inte "så bara" att träna bort... Rios pappa jobbar som rovdjursspårare hos länsstyrelsen men jag tror att husse vill att han låter viltet vara ifred ;)

Man kommer rätt långt på att vara verbal också :D

Nej, det kan jag tänka mig ;) Friskt vilt ska de ju aldrig röra fysiskt, och rovdjur är det ju skönt om de håller bra avstånd till oavsett deras fysiska kondition :nailbiting:

Hårlaget avgör om de är Malle eller Terv (eller Lakke), färgen avgör om det är Terv eller Grönis. Malinois borde kunna vara helsvarta också och jag har sett någon på bild men det är nog extremt ovanligt.
Ok. Tycker det skiljer rätt mycket i skallen mellan tex malle och terv så jag fundersam.

Ok. Tycker det skiljer rätt mycket i skallen mellan tex malle och terv så jag fundersam.

Ja fast en sk långhårsmalle är ju en terv men med samma mentalitet som sina korthåriga syskon. Det sker ju sällan blandningar mellan hårlagen och en malle kan inte födas av terv- eller grönisföräldrar. Men bruksavlade tervar (t ex från Ullhedens) är inte helt olika mallarna i temperamentet.

"Ska sälja min fina Amstaff Nelly på 3 år pga. Tidsbrist har inte så mycket tid till henne jobbar mycket hon är mycket trevlig och snäll sälskaps hund hon tycker om o kelas o leka med barn hon är inte agressiv

Säljer henne så billigt för jag vill ha en kull av henne är du intereserad ring så pratas vi vid mer."

Alltså va? Sälja på grund av tidsbrist men vill ha en valp från den nya ägaren. För valpar tar ju mindre tid än vuxna hundar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama