Inte enligt Rottweilerklubbens rekommendationer i alla fall... Men om det leder till registreringsförbud vet jag inte.Vet inte hur det är i dagsläget men en gång i tiden var det ok att para med 1a på armbåge om motparten var fri.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte enligt Rottweilerklubbens rekommendationer i alla fall... Men om det leder till registreringsförbud vet jag inte.Vet inte hur det är i dagsläget men en gång i tiden var det ok att para med 1a på armbåge om motparten var fri.
SKKInte enligt Rottweilerklubbens rekommendationer i alla fall... Men om det leder till registreringsförbud vet jag inte.
SKK och rasklubb brukar väl inte ha helt olika syn?
Är det samma gen som ger långhår hos t ex collie och belgare? Där kan ju korthår + korthår bli långhår men jag har aldrig hört talas om det motsatta. Vet du hur det funkar med t e x rottweiler och kelpie? Där förekommer det också långhår men det är betydligt ovanligare än hos schäfer.
Du kan gå in på i stort sett vilken som helst av de större kennlarna för e-linjer och titta. Där ser man ofta i valpannonserna bilder på två välpälsade/långhåriga föräldrar och sen står det tex 2 långhåriga hanar, 1 långhårig tik, två korthåriga hanar osv.Du får gärna ge mig exempel på någon av dessa kullar. PM:a om du inte vill lägga ut här. Jag tror som sagt att någon av föräldrarna inte är äkta långhår utan ett välpälsat korthår i dessa fall.
Det handlar inte om hur rasen är uppdelad utan om genetik och schäfer är en av de raser man testat för förekomst av mutation på FGF5.
Du kan gå in på i stort sett vilken som helst av de större kennlarna för e-linjer och titta. Där ser man ofta i valpannonserna bilder på två välpälsade/långhåriga föräldrar och sen står det tex 2 långhåriga hanar, 1 långhårig tik, två korthåriga hanar osv.
I B-linjer används inte långhårslinjer så ofta. De flesta vill inte ha pälsiga hundar till sport (opraktiskt) så om de vore lätt att föra långhårsgener vidare skulle de långhåriga hanarna inte få para speciellt mycket.
Jag har inga kontakter alls inom e-schäfrar då vi har b-linjer, så jag sitter i samma sits som du. Vill inte heller leta runt.Det är lite lättare om du ger något exempel i och med att du hade det så att jag slipper leta. Jag har hyfsad koll på vilka kennlar som är exteriör vs bruks inom schäfer men har inget större intresse av att leta runt bland födda kullar på olika hemsidor.
HÄR kan man läsa en sammanfattning om FGF5. Där står också bl a att en korthårig hund med långhårsanlag kan ha längre päls(kanske vad vi skulle kalla välpälsad) än en med enbart korthårsanlag. Det kan man för övrigt även se hos korthårscollien, där hundar ur parningar med långhår brukar ha mer riklig päls.
Jag har inga kontakter alls inom e-schäfrar då vi har b-linjer, så jag sitter i samma sits som du. Vill inte heller leta runt.
Sen verkar det ju vara väldigt godtyckligt om vad som "bara" är välpälsat" och vad som är långhårigt.
Jag tror dig om den genen. Men isf är jag tveksam till att den finns i speciellt många schäfrar eftersom kullarna blir så blandade. Då är det nog så att det vi ser som långhårigt räknas som bara lite välpälsat av folk utanför rasen
Jag var inne på deras hemsida för att se vad tiken hette. Men ser henne inte. Bara hanen är kvar. Jag orkar inte sitta och leta på avelsdata. Jag slinker bara in här på mobilen mellan läxor, middagslagning och annat.Fast hela diskussionen började ju med att du visste någon kull från långhårsföräldrar där korthårsvalpar fötts?
Långhårsgenen är kanske inte jättevanlig men det skulle som sagt vara så att det är den som i enkel uppsättning gör hundarna välpälsade. Om man då parar två välpälsade hundar med varandra kan resultatet bli rena korthårsvalpar, välpälsade och rena långhår. Det är bara en teori men det skulle vara förklaringen till varför korthårsvalpar föds i kullar efter "långhår" - de är egentligen inte långhår genetiskt men bär på varsin långhårsgen som gör att de har mer päls än rena korthår.
Jag var inne på deras hemsida för att se vad tiken hette. Men ser henne inte. Bara hanen är kvar. Jag orkar inte sitta och leta på avelsdata. Jag slinker bara in här på mobilen mellan läxor, middagslagning och annat.
Sambon hade en förklaring och det är att eftersom det är uppfödarna själva som uppger när valpen är liten om den är lång el korthår så blir ofta även långhåriga angivna som korthår på SKK. Man får nästan ha bild som bevis om de är långhåriga och det orkar jag verkligen inte sitta och googla.
Jag nöjer mig med det jag ser
Skulle du kunna tänka dig att PMa vilka linjer du kollat på?Öststaterna har en del intressant blod.
Nästa gång blir det dock Spanskt här (den som jag ska ha en valp efter)
VisstSkulle du kunna tänka dig att PMa vilka linjer du kollat på?
Ja, jag tror att det är det som är problemet, precis som i hästvärlden går man efter fenotyp(utseende) och inte genotyp. Det är förmodligen också anledningen till att långhårsgenen är mycket vanligare hos schäfer än hos rottweiler och kelpie - i de senare raserna har man nog undvikit att avla på alla hundar med "fluffiga" pälsar.
Har du bild på en långhårig?Även inom kelpie finns det "välpälsat" som inte är långhårigt. Min hunds mamma och hans bror har rätt mycket päls, men de är inga långhår! Mormor hade normallång päls men hade en helbror som var långhårig.
Bror
Mamma
Min, som har bra päls. Det är inte ovanligt att pälsen är ännu kortare.
Har du bild på en långhårig?
Även inom kelpie finns det "välpälsat" som inte är långhårigt. Min hunds mamma och hans bror har rätt mycket päls, men de är inga långhår! Mormor hade normallång päls men hade en helbror som var långhårig.
Bror
Mamma
Min, som har bra päls. Det är inte ovanligt att pälsen är ännu kortare.
Åh vad coolt!Nej jag har tyvärr inte det. Den enda jag har träffat finns på Vickulas hemsida, det är hunden Ery-Max (titta under kullar - E-kullen). Även i P-kullen finns ett par långhår. De är barnbarn till en E-hund.