Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ahhh, men då har man ju avlat på det viktigaste i alla fall:D storlek och päls.

Men varför man inte reggat dem som schäfer (om man inte blandat in annat) övergår mitt förstånd, då hade de varit atypiska men renrasiga. Nu har man en fluffig bastard istället. Typ en cockerpoo-ish

Samma schäferhane jag har skrivit om innan i den förra tråden, men nu med en annan bild och annonstext :cautious: Kanske @Voff är intresserad? :idea:

"*hund* är en fantastiskt fin herre, pappa till många stora kullar (Kommer någon ihåg hur många?), har goda rekomendationer och är lätt att para med. Ej elak! Han är lyhörd och väldigt go, uppvuxen med barn och andra hundar. Han håller koll på det mesta här, hämtar mig om någon av barnen gjort illa sig eller vandrat iväg, säger till om hästarna rymmer. Och är överlag min bästa vän.

Han är rakryggad, långhårig och stor (Som en ursprungsschäfer :grin:). 73 cm hög och väger 45 kilo.

Jag tar 4000:- för en parning, och då ingår omparning om tiken mot förmodan skulle gå tom.

Han är höftledstestad (Vilket resultat? D?), men har ej stamtavla. Dock renrasig. Vi tar emot tikar av liknande raser (Pudel? Malinois?), och lägger fokus på att tiken ska vara stabil och frisk."
Kom på, har annonsören skrivit i sin annons att hunden har HD D?
Isf kan nog personen anmälas till Länsstyrelsen. Det är enligt djurskyddslagen inte tillåtet att avla på defekta individer och en D-höft måste väl räknas som defekt?
Dessutom undrar jag vad skatteverket tycker om den är sidoinkomsten. Har hen parat upprepade gånger och planerar att fortsätta med det så räknas det inte som hobbyverksamhet längre.

Isf kan nog personen anmälas till Länsstyrelsen. Det är enligt djurskyddslagen inte tillåtet att avla på defekta individer och en D-höft måste väl räknas som defekt?
Dessutom undrar jag vad skatteverket tycker om den är sidoinkomsten. Har hen parat upprepade gånger och planerar att fortsätta med det så räknas det inte som hobbyverksamhet längre.
Nej, det var bara min kommentar eftersom det inte stod resultat :cautious:

Men varför man inte reggat dem som schäfer (om man inte blandat in annat) övergår mitt förstånd, då hade de varit atypiska men renrasiga. Nu har man en fluffig bastard istället. Typ en cockerpoo-ish
Det är absolut mer inblandat längre tillbaka i leden. Tittar man på exteriören är Shilohn tyngre i benstommen. Sen är de väldigt välpälsade. Mer välpälsade än långhåriga schäfrar. Och inte ens långhåriga schäfrar lämnar enbart långhår.

Råkade visst länka till annons så inlägget togs bort men det handlar om en ettårig "kraftfull" Rottweilerhane som redan har en kull efter sig (!). I annonsen anges att allt är i enighet med SKK's regler, fast de har glömt att skriva att hunden (som redan nu väger 60 kg!!!) har en 1:a på armbågarna. Jag har anmält annonsen för bedrägeri...
Vet inte hur det är i dagsläget men en gång i tiden var det ok att para med 1a på armbåge om motparten var fri.

Mer välpälsade än långhåriga schäfrar. Och inte ens långhåriga schäfrar lämnar enbart långhår.

En parning mellan två långhårshundar ger enbart långhår eftersom genen för korthår är dominant och alltid syns på hunden. Så länge man parar långhårsschäfer med långhårsschäfer ska avkomman bli enbart långhår, annars är det något mysko.

• Gilla
Reactions: Laa

Det räknas nog inte som defekt tyvärr, bara olämpligt :(
En bekant har en hund av större ras med utbredda ledproblem, och tiken hen parade senast hade HD D och ED 2.....
Anmälde till länsstyrelsen, men det blev nog ingenting av det.
Inte ens rasklubben är emot det så länge hanen har bättre status typ.

Det räknas nog inte som defekt tyvärr, bara olämpligt :(
En bekant har en hund av större ras med utbredda ledproblem, och tiken hen parade senast hade HD D och ED 2.....
Anmälde till länsstyrelsen, men det blev nog ingenting av det.
Inte ens rasklubben är emot det så länge hanen har bättre status typ.
Vilken ras? :eek:

En parning mellan två långhårshundar ger enbart långhår eftersom genen för korthår är dominant och alltid syns på hunden. Så länge man parar långhårsschäfer med långhårsschäfer ska avkomman bli enbart långhår, annars är det något mysko.
Det stämmer inte. Kan titta på vår uppfödare som för ca halvåret sen fick en kull med sin långhårshane och en av sina långhåriga tikar. Det är allt från normalpälsade, semi till långhår i den kullen. Och det är garanterat inget fuffelns i den kullen :)

Det stämmer inte. Kan titta på vår uppfödare som för ca halvåret sen fick en kull med sin långhårshane och en av sina långhåriga tikar. Det är allt från normalpälsade, semi till långhår i den kullen. Och det är garanterat inget fuffelns i den kullen :)

I så fall är en av hundarna inte äkta långhår, annars är det inte genetiskt möjligt(om inte en mutation uppstått men det är ytterst ovanligt).

• Gilla
Reactions: Laa
I så fall är en av hundarna inte äkta långhår, annars är det inte genetiskt möjligt(om inte en mutation uppstått men det är ytterst ovanligt).
I schäfer är päls inget man tar hänsyn till när man parar. Man går på egenskaper. Det är ganska vanligt att det blir blandat i kullarna. Vi har tex fått långhår trots att ingen av föräldrarna är det och så vitt vi kan se är det inga långhåriga i de närmaste leden. Men nått syskon kan vara det.
Men ingen vettig uppfödare försöker hitta och bevara enbart långhåriga linjer. Då skulle man få ta till sämre hundar då långhåren är betydligt färre än normalpälsade.

I schäfer är päls inget man tar hänsyn till när man parar. Man går på egenskaper. Det är ganska vanligt att det blir blandat i kullarna. Vi har tex fått långhår trots att ingen av föräldrarna är det och så vitt vi kan se är det inga långhåriga i de närmaste leden. Men nått syskon kan vara det.
Men ingen vettig uppfödare försöker hitta och bevara enbart långhåriga linjer. Då skulle man få ta till sämre hundar då långhåren är betydligt färre än normalpälsade.

Fast att man får långhår från korthår är inget märkligt eftersom en korthårig hund kan bära anlag för långhår utan att det syns.

Det handlar inte om urval för avel, bara att det är felaktigt att säga att parningar mellan långhår inte bara skulle ge långhårsavkomma. Inom schäfer styrs långhårsanlaget av en mutation i genen FGF5 och endast hundar som bär dubbelt anlag av den mutationen kommer att vara långhåriga. De kan bara ge anlag för långhår till sin avkomma och därför kan parning mellan två långhår endast ge långhårsavkomma.

Fast att man får långhår från korthår är inget märkligt eftersom en korthårig hund kan bära anlag för långhår utan att det syns.

Det handlar inte om urval för avel, bara att det är felaktigt att säga att parningar mellan långhår inte bara skulle ge långhårsavkomma. Inom schäfer styrs långhårsanlaget av en mutation i genen FGF5 och endast hundar som bär dubbelt anlag av den mutationen kommer att vara långhåriga. De kan bara ge anlag för långhår till sin avkomma och därför kan parning mellan två långhår endast ge långhårsavkomma.

Om två långhåriga schäfrar bara kan få långhåriga avkommor fuskar var enda uppfödare eftersom det långt ifrån alltid blir endast långhåriga avkommor i en kull.
Rasen är ju inte uppdelad i långhår och korthår som i många andra raser utan det "blir som det blir" med pälsar (och färger)
Så några "äkta" långhåriga schäfrar tror jag inte det finns då man inte separerar hundar och linjer efter päls.

Om två långhåriga schäfrar bara kan få långhåriga avkommor fuskar var enda uppfödare eftersom det långt ifrån alltid blir endast långhåriga avkommor i en kull.
Rasen är ju inte uppdelad i långhår och korthår som i många andra raser utan det "blir som det blir" med pälsar (och färger)
Så några "äkta" långhåriga schäfrar tror jag inte det finns då man inte separerar hundar och linjer efter päls.

Du får gärna ge mig exempel på någon av dessa kullar. PM:a om du inte vill lägga ut här. Jag tror som sagt att någon av föräldrarna inte är äkta långhår utan ett välpälsat korthår i dessa fall.

Det handlar inte om hur rasen är uppdelad utan om genetik och schäfer är en av de raser man testat för förekomst av mutation på FGF5.

Du får gärna ge mig exempel på någon av dessa kullar. PM:a om du inte vill lägga ut här. Jag tror som sagt att någon av föräldrarna inte är äkta långhår utan ett välpälsat korthår i dessa fall.

Det handlar inte om hur rasen är uppdelad utan om genetik och schäfer är en av de raser man testat för förekomst av mutation på FGF5.
Vad är äkta och oäkta långhår? Det är det jag inte förstår.
Tittar man tex på avelsdata kan väldigt välpälsade schäfrar stå som normalpälsade.

Vad är äkta och oäkta långhår? Det är det jag inte förstår.
Tittar man tex på avelsdata kan väldigt välpälsade schäfrar stå som normalpälsade.

En hund som genetiskt sett är långhår är äkta långhår, precis som en häst som genetiskt är flaxfux är fux med flaxanlag och inte silver, oavsett vad den ser ut som. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama