Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Följande står att läsa i en annons på blocket, mina kommentarer inom parentes.

Mamman är meriterad på utställning, pappan i lydnad(ett förstapris i lydnadsklass 1) , föräldrarna har känd mental status(tiken har 5 på skott), pappan är KORAD(direkt felaktigt, bara gk exteriörbeskrivning) och uppflyttad på bruksprov(uppflyttad från appell)!

:arghh: :rage:

Jamen de VILLE ju få valpar tillsammans, det hade varit elakt att hindra dem! :)

:grin: :banghead: :turd:

"Amstaff hane för parning 1000 kr

Hane söker tik för parning. Han väger 30 kg och är svart och vit. Han har ert jättebra psyke fungerar med alla djur,barn. Hans mamma har stamtavla med inte hans pappa. För mer info mejla." :up:

Samma schäferhane jag har skrivit om innan i den förra tråden, men nu med en annan bild och annonstext :cautious: Kanske @Voff är intresserad? :idea:

"*hund* är en fantastiskt fin herre, pappa till många stora kullar (Kommer någon ihåg hur många?), har goda rekomendationer och är lätt att para med. Ej elak! Han är lyhörd och väldigt go, uppvuxen med barn och andra hundar. Han håller koll på det mesta här, hämtar mig om någon av barnen gjort illa sig eller vandrat iväg, säger till om hästarna rymmer. Och är överlag min bästa vän.

Han är rakryggad, långhårig och stor (Som en ursprungsschäfer :grin:). 73 cm hög och väger 45 kilo.

Jag tar 4000:- för en parning, och då ingår omparning om tiken mot förmodan skulle gå tom.

Han är höftledstestad (Vilket resultat? D?), men har ej stamtavla. Dock renrasig. Vi tar emot tikar av liknande raser (Pudel? Malinois?), och lägger fokus på att tiken ska vara stabil och frisk."

Råkade visst länka till annons så inlägget togs bort men det handlar om en ettårig "kraftfull" Rottweilerhane som redan har en kull efter sig (!). I annonsen anges att allt är i enighet med SKK's regler, fast de har glömt att skriva att hunden (som redan nu väger 60 kg!!!) har en 1:a på armbågarna. Jag har anmält annonsen för bedrägeri...

Samma schäferhane jag har skrivit om innan i den förra tråden, men nu med en annan bild och annonstext :cautious: Kanske @Voff är intresserad? :idea:

"*hund* är en fantastiskt fin herre, pappa till många stora kullar (Kommer någon ihåg hur många?), har goda rekomendationer och är lätt att para med. Ej elak! Han är lyhörd och väldigt go, uppvuxen med barn och andra hundar. Han håller koll på det mesta här, hämtar mig om någon av barnen gjort illa sig eller vandrat iväg, säger till om hästarna rymmer. Och är överlag min bästa vän.

Han är rakryggad, långhårig och stor (Som en ursprungsschäfer :grin:). 73 cm hög och väger 45 kilo.

Jag tar 4000:- för en parning, och då ingår omparning om tiken mot förmodan skulle gå tom.

Han är höftledstestad (Vilket resultat? D?), men har ej stamtavla. Dock renrasig. Vi tar emot tikar av liknande raser (Pudel? Malinois?), och lägger fokus på att tiken ska vara stabil och frisk."

Kan man få HD avläst på blandraser?

Gissade nästan på det.... Som sagt, det är inte alls ovanligt att folk ljuger/tänjer på sanningen med lite halvcrappiga kullar för att få det att låta bättre än vad det är... Tänk om de la den tiden på bra avel istället, vad mycket bättre det skulle vara då!

Men nä, avla på skit och låtsas som det är bra sen, det går bra :up: (ja ä int bitter ;) :p)
Sorgligt :(

Vissa lever då i en drömvärd.
För det första så var "urspringsschäfrarna" små. Ca 25 kg.
Idag ska en hane ligga på 60-65 cm och en normalvikt på 30-40 kg
En ik 55-60cm och vikt på 22-32 kg.

Så den hanen har ALDRIG följ rastypen oavsett årtionde.
Gissar att det är Shiloh i den.
Rena djurplågeriet att lägga en sån stor hane på en pudeltik (om nu hon följer rasstandarden)

Vissa lever då i en drömvärd.
För det första så var "urspringsschäfrarna" små. Ca 25 kg.
Idag ska en hane ligga på 60-65 cm och en normalvikt på 30-40 kg
En ik 55-60cm och vikt på 22-32 kg.

Så den hanen har ALDRIG följ rastypen oavsett årtionde.
Gissar att det är Shiloh i den.
Rena djurplågeriet att lägga en sån stor hane på en pudeltik (om nu hon följer rasstandarden)

Är shiloh en avart av schäfer? Typ blandras eg?

Är shiloh en avart av schäfer? Typ blandras eg?
Man har enbart parat de största individerna (schäfer mestadels) i syfte att få fram riktigt stora individer. Och då med mycket päls. Den är inte godkänd som ras. Den är dock "erkänd" av några register för ovanliga påhittade raser.
I schäfergrupper på FB dyker det då och då upp Shiloh-ägare som promt hävdar att deras hundar är lika mycket schäfer som de renrasiga för att rasen bygger på schäfer och har ordet "Shepherd" i orginalnamnet. Lika dant med många som har vit herdehund. Ständigt rabalder om att dessa raser är schäfrar.

Man har enbart parat de största individerna (schäfer mestadels) i syfte att få fram riktigt stora individer. Och då med mycket päls. Den är inte godkänd som ras. Den är dock "erkänd" av några register för ovanliga påhittade raser.
I schäfergrupper på FB dyker det då och då upp Shiloh-ägare som promt hävdar att deras hundar är lika mycket schäfer som de renrasiga för att rasen bygger på schäfer och har ordet "Shepherd" i orginalnamnet. Lika dant med många som har vit herdehund. Ständigt rabalder om att dessa raser är schäfrar.

Ahhh, men då har man ju avlat på det viktigaste i alla fall:D storlek och päls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama