Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker på hundarna från hundstallet. De flesta står det att de inte går ihop med andra hundar. Kan man inte försöka träna bort det för att underlätta när hunden ska få ett nytt hem?
Det är ändå flockdjur vi talar om.
Sen kanske inte tid finns men någon slags rehabilitering måste de väl syssla med?

Lite OT kanske

Det läggs som sagt ner en hel del tid på de hundar som finns där. Sen får man nog ha förståelse för att en del träning inte blir prioriterat. Att hunden inte slänger sig efter andra eller drar extremt i kopplet prioriteras ju före att den ska kunna bo med andra. Dessutom är det väl bättre att de tar det säkra före det osäkra - varför sätta ihop hundar som de sedan riskerar behöva limma ihop? Inte heller vill de nog skicka iväg någon som "kanske" kommer överens med andra som sedan skickas tillbaka för att det inte gick. Många hundar har traumatiska upplevelser i bagaget som även kan röra andra hundar. Då är det bättre att de slipper utsättas för en sådan situation.

American-Bully-Pocket-size-Codename-Blood.jpg

Ska du inte ha en sån här? Monster skulle gilla det :up:

Ser ju ut som paddor

Kanske kommer jag lite utanför ämnet nu.

Det är lätt att anklaga människor som skaffar sig eller föder upp hundar som dessa. Jag tycker också att det är sjukt och att det är djurplågeri. Men, enligt mig, är det först och främst ett samhällsproblem.
Jag tror att många ägare är människor som känner sig hotade till livet. De bor i segregerade områden där vapen och kriminalitet är vardag. Förmodligen deltar de själva. De tycker sig behöva extrema hundar som folk blir rädda för, som inger respekt i deras kretsar. Ofta reagerar männskor som känner sig utanför samhället med att ytterligare markera sin olikhet.
I ett jämställt samhälle där alla har samma rättigheter, inte bara i teorin utan också i praktiken, tror jag att extremavel som denna skulle dö ut vilket också skulle bidra till att de fördomar om staffar som "vanligt folk" har skulle mildras och förhoppningsvis på sikt försvinna. Självklart spekulationer från min sida.

Det vore intressant att höra hur ni tänker kring detta fast det kanske hör hemma i annan tråd.

Det är lätt att anklaga människor som skaffar sig eller föder upp hundar som dessa. Jag tycker också att det är sjukt och att det är djurplågeri. Men, enligt mig, är det först och främst ett samhällsproblem.
Jag tror att många ägare är människor som känner sig hotade till livet. De bor i segregerade områden där vapen och kriminalitet är vardag. Förmodligen deltar de själva. De tycker sig behöva extrema hundar som folk blir rädda för, som inger respekt i deras kretsar. Ofta reagerar männskor som känner sig utanför samhället med att ytterligare markera sin olikhet.
I ett jämställt samhälle där alla har samma rättigheter, inte bara i teorin utan också i praktiken, tror jag att extremavel som denna skulle dö ut vilket också skulle bidra till att de fördomar om staffar som "vanligt folk" har skulle mildras och förhoppningsvis på sikt försvinna. Självklart spekulationer från min sida.

Det vore intressant att höra hur ni tänker kring detta fast det kanske hör hemma i annan tråd.
Fast dessa lät inte kunna försvara någon då dom är långsamma och rör sig klumpigt. Då är väl den vanligare pitbullen där mer effektiv - och säkert även billigare ;)

Jag håller helt med dig, förutom den fetade meningen. Det stämmer verkligen inte överens med majoriteten staffemixägare jag känner och har träffat på. Bland män är det snarare någon form av penisförlängare - ett resultat av en machokultur (som också ibland hör till den kriminalitet du nämner) snarare än segregation. Den typ av machokultur som drabbar alla män, mer eller mindre, oavsett hudfärg eller härkomst.

Bland kvinnorna har det, "i mina fall", mer handlat om okunskap och bristande självförtroende. En tuff hund ger en uppmärksamhet och en form av bekräftelse. Det går ju också att koppla till männen.

Njae det tror jag faktiskt inte. Att de kan ses som "häftiga", visst, men inte att man har de som försvar i första hand.

Tillägg :vanliga staffe /amstaffmixar är nog vanliga just för att de är billiga också, men så är väl inte fallet här.

Tragiskt nog innebär extremt ofta exklusivt.

Fast dessa lät inte kunna försvara någon då dom är långsamma och rör sig klumpigt. Då är väl den vanligare pitbullen där mer effektiv - och säkert även billigare ;)
En poäng. Jag såg en video med en man som hade gården full med gigantiska pitbulls(?). De såg rörliga och mer effektiva ut.

Jag håller helt med dig, förutom den fetade meningen. Det stämmer verkligen inte överens med majoriteten staffemixägare jag känner och har träffat på. Bland män är det snarare någon form av penisförlängare - ett resultat av en machokultur (som också ibland hör till den kriminalitet du nämner) snarare än segregation. Den typ av machokultur som drabbar alla män, mer eller mindre, oavsett hudfärg eller härkomst.

Bland kvinnorna har det, "i mina fall", mer handlat om okunskap och bristande självförtroende. En tuff hund ger en uppmärksamhet och en form av bekräftelse. Det går ju också att koppla till männen.

Absolut! Jag hade inte tänkt så och håller helt med i vad som jag tolkar som din grundläggande poäng. Däremot tror jag att machokulturen delvis är, kanske inte en följd av, men ändå förstärks av segregation.
Vad givande det är med nya infallsvinklar :up::)

Njae det tror jag faktiskt inte. Att de kan ses som "häftiga", visst, men inte att man har de som försvar i första hand.

Tillägg :vanliga staffe /amstaffmixar är nog vanliga just för att de är billiga också, men så är väl inte fallet här.

Tragiskt nog innebär extremt ofta exklusivt.

Kanske både och? Alltså både som försvar (eller låtsas att man behöver försvara sig för att det är macho som @FrauleinLeo skriver) och för att de i vissa grupper anses som häftiga.
Men varför anses de som häftiga? Det undrar jag.

Det förklarar ju dock bara just den typen av hundar (och det bara möjligen ;)), tex kortnosarna som dör i akut andnöd är knappast inköpta pga samhällsstrukturens orättvisor. Extremavel och hundars lidande därav har nog mer att göra med okunskap och egoism...

Det förklarar ju dock bara just den typen av hundar (och det bara möjligen ;)), tex kortnosarna som dör i akut andnöd är knappast inköpta pga samhällsstrukturens orättvisor. Extremavel och hundars lidande därav har nog mer att göra med okunskap och egoism...
Min personliga erfarenhet (som ju inte betyder något egentligen) av kortnosägare är att de oftare bor i traditionellt finare områden och därmed markerar de sin tillhörighet fast på ett annat sätt. Tvärtom. Vad tror du om det?

Min personliga erfarenhet (som ju inte betyder något egentligen) av kortnosägare är att de oftare bor i traditionellt finare områden och därmed markerar de sin tillhörighet fast på ett annat sätt. Tvärtom. Vad tror du om det?

Nej, det håller jag nog inte med om... Jag skulle säga att det finns ganska stor variation av raser som är i någon mån typiska för finare områden och eventuellt fungerar som markörer, och osunt extremavlade är inte utmärkande för den gruppen även om de absolut finns med där. Jag skulle heller inte säga att det brukar vara samma typ av personer som köper mops och som köper pekinges, tex?

Kroppstypen, käftarna, deras ursprung som kamphundar i olika syften.
För att inte förglömma att det faktiskt existerar anordnade kamper även i Sverige.

Nu börjar jag bli snurrig så ursäkta om mitt resonemang går i cirklar och om jag inte lyckas få fram vad jag menar.
Kanske undrar jag varför är detta sätt att vara man på är så vanlig i segregerade områden? Och med segregerade menar jag inte bara förorter i Sverige. Min teori är att segregation som leder till utanförskap och kriminalitet i sin tur ger ett behov att att försvara sig och skrämmas. Detta ger ett ökat behov av vapen och machohundar. Fast vad är hönan och vad är ägget egentligen?
Kanske vill andra tillhöra den här gruppen och skaffar sig därför likadana hundar för att imponera och någonstans i mitt resonemang hör också machokulturen hemma.
Krånglig? Jag? :angel:

Även här måste jag säga "nja". Gemene kortnosägare bor i olika områden. I vårt område finns inte en enda fralla, ett mycket fint och väldigt dyrt område. Har ju frallauppfödare i familjen och valpköparna har verkligen olika bakgrund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama