Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det läggs som sagt ner en hel del tid på de hundar som finns där. Sen får man nog ha förståelse för att en del träning inte blir prioriterat. Att hunden inte slänger sig efter andra eller drar extremt i kopplet prioriteras ju före att den ska kunna bo med andra. Dessutom är det väl bättre att de tar det säkra före det osäkra - varför sätta ihop hundar som de sedan riskerar behöva limma ihop? Inte heller vill de nog skicka iväg någon som "kanske" kommer överens med andra som sedan skickas tillbaka för att det inte gick. Många hundar har traumatiska upplevelser i bagaget som även kan röra andra hundar. Då är det bättre att de slipper utsättas för en sådan situation.

Ja det är klart, jag hade nog inte tänkt att de bara skulle "sätta ihop" två hundar heller. Tanken gällde mest att det jag upplevt att många just inte går ihop med andra hundar och att det vore en sak som skulle underlätta att hundarna fick nya hem.
Såklart ska de inte bara slängas ihop och såklart finns det fall där det aldrig kommer gå, en fundering bara :)

Aaahhhh....jag trodde vi pratade om just de där "paddorna"syfte :up:

Haha jag var nog otydlig, eftersom det var det vi diskuterade först. :D Men jag tror att paddorna definitivt har samma grund till varför man vill ha en pitbullmix.

Men hur kommer de över dessa hundar då? Är det smuggel?
Tittar man på tex blocket så ligger plattnosar och liknande ett antal tusenlappar över golden, spaniels, schäfer, dvärgschnauzrar osv.
Eller det kanske bara är blocket som det är så på (där är ju en egen värld :meh:) Det kanske är andra priser hos seriösa uppfödare där det oftast finns ett riktmärke ang pris?

Vad gäller plattnosar rent generellt så får dom inte så stora kullar,därav priset (och ofta snitt när det gäller fralla o bulldog) Nomalpris på fralla är runt 18000,mops runt 14000,bulldog 18000,Boston runt 20000

Ser jag till mina fralla köpare så är köparna i 70% runt 25 år,resterande över 40 och så ett fåtal därimellan.
Mopsen är oftast en barnfamilj, Bulldoggens köpare har en medelålder på runt 45 konstigt nog.

Ja det är klart, jag hade nog inte tänkt att de bara skulle "sätta ihop" två hundar heller. Tanken gällde mest att det jag upplevt att många just inte går ihop med andra hundar och att det vore en sak som skulle underlätta att hundarna fick nya hem.
Såklart ska de inte bara slängas ihop och såklart finns det fall där det aldrig kommer gå, en fundering bara :)

Jag tror att det ihop med bristande möjligheter till träning gör att man hellre tar det säkra före det osäkra, och att det sedan får vara upp till nya ägaren att se huruvida det faktiskt går att inom sinom tid introducera nya hundar. Är man lite van sedan innan ser man nog ganska fort huruvida det faktiskt är en framtida möjlighet eller inte.

@Voff ang smuggel så behövs det inte längre smugglas,folk köper mer än gärna en import med ok pass utan att bry sig om stamtavla och sen skriver dom offerkoffta inlägg på Facebook,när dom inser vad dom gjort.
Tittar man på oregg fralla i Stockholm o skåne så är det till större delen lagligt importerade hundar utan stam för mellan 13-14 000,helt sjukt men dom säljs som smör i solsken tyvärr.

Vad gäller plattnosar rent generellt så får dom inte så stora kullar,därav priset (och ofta snitt när det gäller fralla o bulldog) Nomalpris på fralla är runt 18000,mops runt 14000,bulldog 18000,Boston runt 20000

Ser jag till mina fralla köpare så är köparna i 70% runt 25 år,resterande över 40 och så ett fåtal därimellan.
Mopsen är oftast en barnfamilj, Bulldoggens köpare har en medelålder på runt 45 konstigt nog.
Fullt förståligt att det kostar mer när det är små kullar.
Dock borde ju priser göra att det är köpare med en viss samhällstatus som köper hundarna. Ju billigare hund, ju större risk att "spontanköps" eller hamnar i olämplig miljö.

Givetvis kan den dyraste hunden hamna heltfel och få det skit och en gratishund kan få det bästa av hem hos en ägare med små medel.

Vår ras ligger på mellan 10000-15000:- beroende på linjer och vad som ingår i priset (röntgen, MH) . Snittpris för vår typ av hund är 12-14000:-. E-linjerna ligger oftast någon tusenlapp under men där har hundarna inte lika mycket bruksmeriter, L-tester mm som kostar att ta fram. Kullarna kan variera enormt i storlek men snittet kanske ligger på 7 valpar.

@Voff ang smuggel så behövs det inte längre smugglas,folk köper mer än gärna en import med ok pass utan att bry sig om stamtavla och sen skriver dom offerkoffta inlägg på Facebook,när dom inser vad dom gjort.
Tittar man på oregg fralla i Stockholm o skåne så är det till större delen lagligt importerade hundar utan stam för mellan 13-14 000,helt sjukt men dom säljs som smör i solsken tyvärr.
Pengar kommer tyvärr alltid att styra vissa köpare (Och uppfödare) på hundarnas bekostnad :(

Fast dessa lät inte kunna försvara någon då dom är långsamma och rör sig klumpigt. Då är väl den vanligare pitbullen där mer effektiv - och säkert även billigare ;)
Jag tror att många av de som köper en "sån" hund (Amstaffmix) TROR att de köper en stentuff hund som ska försvara dem i vått och torrt. Att det sen ofta istället blir HUNDaggressiva hundar som ställer till med problem, hade man kanske inte tänkt sig. Jag ser HUR många Amstaffar/blandningar som helst med människor som tyvärr faller under en viss kategori, förlåt mig men så är det. Ofta har de stackel på, kanske för att se ännu coolare ut, vad vet jag. Det är jättesorgligt och störande. Jag ser dem varje dag.

En släkting har köpt sig en shitbull eh menar amstaff/american bully-blandning. Tänker inte kommentera vad det är hon har köpt nästa gång vi träffas :grin:

Någon har fått en terv/dobermann mix.
"Vill komma till aktiva hem som gillar promenader i skog och mark."
De vill nog ha mer än så..

Har inte terv med lite rädsleproblem?

Sen skulle jag kanske inte kalla shitbulls och den aveln för extremavel. Extremt korkad men några avarter i stil med Bullyn skulle jag inte säga att den brukar frambringa (även om temperament och sjukdomshistorik antagligen inte står högt i kurs).

Sen skulle jag kanske inte kalla shitbulls och den aveln för extremavel. Extremt korkad men några avarter i stil med Bullyn skulle jag inte säga att den brukar frambringa (även om temperament och sjukdomshistorik antagligen inte står högt i kurs).
En vän till mig avlade på sin amstaff utan stamtavla med D-höfter :up:

Mer Blocket. Den här hunden måste det väl vara väldigt synd om? Säljaren verkar ju ha noll styrsel på den. En husky/amstaff.

1 år gammal blir nu i februari
envis och osäker
behöver vara ute på landet, då han vill vara mycket ute.
trivs inte med katter.

Denna är en hund som vill ha mycket sällskap, går inte att ha små barn och katter, absolut inte lägenhet då han kan inte vara ensam inne.

Ja, någon som vill ha en rebell att ta sig an att uppfostra och ha kul samtidigt?
Söker ett aktivt hem som har kunskap i denna ras. Detta är en krävande hund som behöver en fast hand å rätt väg vis..

Pengarna är inte alls det viktiga, utan att han slipper avlidnas, ingen tid för honom finns nu..

Han förtjänar trygghet och stabilitet.

Mer Blocket. Den här hunden måste det väl vara väldigt synd om? Säljaren verkar ju ha noll styrsel på den. En husky/amstaff.

envis och osäker
trivs inte med katter.

Denna är en hund som vill ha mycket sällskap, går inte att ha små barn och katter, absolut inte lägenhet då han kan inte vara ensam inne.

Ja, någon som vill ha en rebell att ta sig an att uppfostra och ha kul samtidigt?
Söker ett aktivt hem som har kunskap i denna ras. Detta är en krävande hund som behöver en fast hand å rätt väg vis..

Pengarna är inte alls det viktiga, utan att han slipper avlidnas, ingen tid för honom finns nu..

:cry: Är det inte mot blockets regler att hota om avlivning förresten?

envis och osäker
trivs inte med katter.

En väldigt ärlig annons iaf, inget fjant om allergier utan de fixar den inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17