Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske kommer jag lite utanför ämnet nu.

Det är lätt att anklaga människor som skaffar sig eller föder upp hundar som dessa. Jag tycker också att det är sjukt och att det är djurplågeri. Men, enligt mig, är det först och främst ett samhällsproblem.
Jag tror att många ägare är människor som känner sig hotade till livet. De bor i segregerade områden där vapen och kriminalitet är vardag. Förmodligen deltar de själva. De tycker sig behöva extrema hundar som folk blir rädda för, som inger respekt i deras kretsar. Ofta reagerar männskor som känner sig utanför samhället med att ytterligare markera sin olikhet.
I ett jämställt samhälle där alla har samma rättigheter, inte bara i teorin utan också i praktiken, tror jag att extremavel som denna skulle dö ut vilket också skulle bidra till att de fördomar om staffar som "vanligt folk" har skulle mildras och förhoppningsvis på sikt försvinna. Självklart spekulationer från min sida.

Det vore intressant att höra hur ni tänker kring detta fast det kanske hör hemma i annan tråd.
Vill man ha en hund för personskydd så kan detta inte bli mer fel väg att gå.
Tittar man på de som använder hund för personskydd så som väktare, polis osv så inte är det dessa hundar. Och framförallt så är det ENORMT viktigt vilka mentala bitar som behövs i en hund för att den skall fungera som personskydd. Den får ju absolut inte bita på måfå!!!
Sen kommer en lång träning in för att det skall fungera. Det är A och O att hunden kan skilja på arbete/skarp läge och alla andra vanliga situationer som händer i vardagen. Den får absolut inte aggera på "fel" sak.
Att få en hund i försvar bygger i grunden på att hunden aggerar på en rädsla. Här är det av enorm vikt hur rädslan ser ut och hur hunden reagerar under hotet och sedan avreager efter att hotet är över.
Att en hund "försvarar" säger bara att det är en rädslereaktion. Och rädslor kan gå oerhört snett om de inte är under kontroll eller sker av fel orsak. De här hundarna, uppfödarna och ägarna har absolut ingen kontroll eller lägger två sekunder på reflektion över något av detta.

Nej, det håller jag nog inte med om... Jag skulle säga att det finns ganska stor variation av raser som är i någon mån typiska för finare områden och eventuellt fungerar som markörer, och osunt extremavlade är inte utmärkande för den gruppen även om de absolut finns med där. Jag skulle heller inte säga att det brukar vara samma typ av personer som köper mops och som köper pekinges, tex?

Kanske finns det någon slags statistik som bekräftar din eller min teori. Fast jag tror att den statiskt som ev finns täcker större områden och därmed inte hjälper till.

Nu börjar jag bli snurrig så ursäkta om mitt resonemang går i cirklar och om jag inte lyckas få fram vad jag menar.
Kanske undrar jag varför är detta sätt att vara man på är så vanlig i segregerade områden? Och med segregerade menar jag inte bara förorter i Sverige. Min teori är att segregation som leder till utanförskap och kriminalitet i sin tur ger ett behov att att försvara sig och skrämmas. Detta ger ett ökat behov av vapen och machohundar. Fast vad är hönan och vad är ägget egentligen?
Kanske vill andra tillhöra den här gruppen och skaffar sig därför likadana hundar för att imponera och någonstans i mitt resonemang hör också machokulturen hemma.
Krånglig? Jag? :angel:

Jag skulle påstå att din teori är mer än en teori, snarare är det väl ett vetenskapligt bevisat faktum. Jag instämmer alltså helt i din teori och grupptryck är också en faktor när det gäller dessa hundar.
Mvh samhälls- och kulturanalysstudenten. :D

Tittar man på de som använder hund för personskydd så som väktare, polis osv så inte är det dessa hundar. Och framförallt så är det ENORMT viktigt vilka mentala bitar som behövs i en hund för att den skall fungera som personskydd. Den får ju absolut inte bita på måfå!!!
Sen kommer en lång träning in för att det skall fungera. Det är A och O att hunden kan skilja på arbete/skarp läge och alla andra vanliga situationer som händer i vardagen. Den får absolut inte aggera på "fel" sak.
Att få en hund i försvar bygger i grunden på att hunden aggerar på en rädsla. Här är det av enorm vikt hur rädslan ser ut och hur hunden reagerar under hotet och sedan avreager efter att hotet är över.
Att en hund "försvarar" säger bara att det är en rädslereaktion. Och rädslor kan gå oerhört snett om de inte är under kontroll eller sker av fel orsak. De här hundarna, uppfödarna och ägarna har absolut ingen kontroll eller lägger två sekunder på reflektion över något av detta.

Håller till 100 % med men tänker att dessa människor kanske skaffar hundar som dessa lite på impuls och med inte så mycket kunskap om hund i botten. Kanske en fördom?

Fast i den kultur jag och @fejt pratar om anses polisen ofta vara "the bad guys" - man vill inte gärna sammankopplas med dem. Så vad de använder för hundar spelar mindre roll, eller hur saker som personskydd etc faktiskt går till. Okunskap är nog ledordet här.

Kanske finns det någon slags statistik som bekräftar din eller min teori. Fast jag tror att den statiskt som ev finns täcker större områden och därmed inte hjälper till.

Det finns nästan garanterat folk som sysslar med att studera klass/grupptillhörighetsmarkörer, jag har dock inga kontakter däribland tyvärr. :D
(@Petruska kanske har koll dock? Vild chansning...)

Men jag invänder alltså inte mot att vissa raser/typer är överrepresenterade i vissa grupper och sannolikt är tillhörighetsmarkörer, det jag tror inte stämmer är att dessa raser/typer skulle vara just de sjukt extremavlade.

Håller till 100 % med men tänker att dessa människor kanske skaffar hundar som dessa lite på impuls och med inte så mycket kunskap om hund i botten. Kanske en fördom?
Så tror jag absolut att det är. De som skaffar hundarna har också fördommar om hur de tror hunden/hundar fungerar.
Och det är precis lika okunnigt och förkastligt som att tycka Plattnosar är söta när de snarkar och gilla det eller annat som gynnar osund avel :)

Men åhå! Missade den biten! :D

Menar du alltså att det är så, att de extremavlat sjuka hundarna är gruppmarkörer generellt? :confused:

Alltså, mig veterligen finns det inte forskning som visar på samband mellan grupptillhörighet och hundraser - men jag kan ha helt fel, förstås. Det finns mycket forskning därute. Vad jag däremot menade var att @fejt s "teori" kring segregation och ökad kriminalitet stämmer. Ska man göra egna kopplingar som hundnörd skulle jag dock definitivt påstå att staffe/pitbullkorsningar är vanligare i vissa samhällsgrupper. Däremot skulle jag inte använda termen gruppmarkör då det närmare handlar om mer specifika grupper, t ex Hells Angels (för att nämna en officiell, det finns såklart väldigt många mindre, inofficiella "grupper").

Fast i den kultur jag och @fejt pratar om anses polisen ofta vara "the bad guys" - man vill inte gärna sammankopplas med dem. Så vad de använder för hundar spelar mindre roll, eller hur saker som personskydd etc faktiskt går till. Okunskap är nog ledordet här.
I USA kan säkert dessa hundar är en del av "slum och gangsterkulturen" Men i Sverige är de nog för dyra för det. Här blir det nog mer amstaffmixer från blocket som hamnar hos gängen.

Skulle vara intressant och veta vad de där hundarna kostar och hur pass vanliga de är i Sverige. En gissning är att det förekommer en del import.

Men jag tänker att American Bully i de minsta formaten inte köps för att de ser farliga ut eller så, de är ju så himla små ^^
Jag tyckte dock de i pocket size såg vettigare ut än de stora monstrena man brukar se, men fortfarande inte sunda någonstans.

I USA kan säkert dessa hundar är en del av "slum och gangsterkulturen" Men i Sverige är de nog för dyra för det. Här blir det nog mer amstaffmixer från blocket som hamnar hos gängen.

Skulle vara intressant och veta vad de där hundarna kostar och hur pass vanliga de är i Sverige. En gissning är att det förekommer en del import.

Se fetade. Det var det jag menade. :)

Alltså, mig veterligen finns det inte forskning som visar på samband mellan grupptillhörighet och hundraser - men jag kan ha helt fel, förstås. Det finns mycket forskning därute. Vad jag däremot menade var att @fejt s "teori" kring segregation och ökad kriminalitet stämmer. Ska man göra egna kopplingar som hundnörd skulle jag dock definitivt påstå att staffe/pitbullkorsningar är vanligare i vissa samhällsgrupper. Däremot skulle jag inte använda termen gruppmarkör då det närmare handlar om mer specifika grupper, t ex Hells Angels (för att nämna en officiell, det finns såklart väldigt många mindre, inofficiella "grupper").

Aha, jo jag köper helt att pitbulltypen är väldigt överrepresenterad i vissa läger, men vad jag menade var det mer allmänna att extremavel skulle gå att bekämpa genom att bekämpa segregation och samhällsorättvisor. Jag tror helt enkelt inte att extremavel som orsakar lidande drivs av gruppidentitet hos köparna?

(Edit: eller jo, det finns ju en typ av gruppidentitet i att vara just [ras]ägare, och den blir väl rätt mycket starkare i de raser där det finns ett tryck utifrån "mot rasen", vare sig det handlar om "usch kamphundar" eller "buu för kortnosavel"...)

Ähhhhhh, NÄ!!! till det första och att ja till att åtminstone frallan är dyrare.
Men hur kommer de över dessa hundar då? Är det smuggel?
Tittar man på tex blocket så ligger plattnosar och liknande ett antal tusenlappar över golden, spaniels, schäfer, dvärgschnauzrar osv.
Eller det kanske bara är blocket som det är så på (där är ju en egen värld :meh:) Det kanske är andra priser hos seriösa uppfödare där det oftast finns ett riktmärke ang pris?

Aha, jo jag köper helt att pitbulltypen är väldigt överrepresenterad i vissa läger, men vad jag menade var det mer allmänna att extremavel skulle gå att bekämpa genom att bekämpa segregation och samhällsorättvisor. Jag tror helt enkelt inte att extremavel som orsakar lidande drivs av gruppidentitet hos köparna?

Nej, där håller jag med dig - man missar nog många faktorer. Jag tror som sagt att okunskap är den gemensamma nämnaren, oavsett grupp- eller samhällstillhörighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama