R
Raderad medlem 94602
Vill man ha en hund för personskydd så kan detta inte bli mer fel väg att gå.Kanske kommer jag lite utanför ämnet nu.
Det är lätt att anklaga människor som skaffar sig eller föder upp hundar som dessa. Jag tycker också att det är sjukt och att det är djurplågeri. Men, enligt mig, är det först och främst ett samhällsproblem.
Jag tror att många ägare är människor som känner sig hotade till livet. De bor i segregerade områden där vapen och kriminalitet är vardag. Förmodligen deltar de själva. De tycker sig behöva extrema hundar som folk blir rädda för, som inger respekt i deras kretsar. Ofta reagerar männskor som känner sig utanför samhället med att ytterligare markera sin olikhet.
I ett jämställt samhälle där alla har samma rättigheter, inte bara i teorin utan också i praktiken, tror jag att extremavel som denna skulle dö ut vilket också skulle bidra till att de fördomar om staffar som "vanligt folk" har skulle mildras och förhoppningsvis på sikt försvinna. Självklart spekulationer från min sida.
Det vore intressant att höra hur ni tänker kring detta fast det kanske hör hemma i annan tråd.
Tittar man på de som använder hund för personskydd så som väktare, polis osv så inte är det dessa hundar. Och framförallt så är det ENORMT viktigt vilka mentala bitar som behövs i en hund för att den skall fungera som personskydd. Den får ju absolut inte bita på måfå!!!
Sen kommer en lång träning in för att det skall fungera. Det är A och O att hunden kan skilja på arbete/skarp läge och alla andra vanliga situationer som händer i vardagen. Den får absolut inte aggera på "fel" sak.
Att få en hund i försvar bygger i grunden på att hunden aggerar på en rädsla. Här är det av enorm vikt hur rädslan ser ut och hur hunden reagerar under hotet och sedan avreager efter att hotet är över.
Att en hund "försvarar" säger bara att det är en rädslereaktion. Och rädslor kan gå oerhört snett om de inte är under kontroll eller sker av fel orsak. De här hundarna, uppfödarna och ägarna har absolut ingen kontroll eller lägger två sekunder på reflektion över något av detta.