Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att det är enklare och rimligare att renrasiga hundar hittar ett vettigt hem genom blocket.
Därmed inte sagt att alla blandraser har dåliga hem, men jag inbillar mig att de flesta som köper renrasiga iaf har ett hum om vilken typ av hund de får. Samt att de som letar efter vuxna omplaceringar inom en särskild ras troligtvis erbjuder ett rimligare hem än många andra.

Så ja, det är toppen när det fungerar och jag blir glad när jag hör om det positiva - men det är ändå med en klump i magen jag läser om alla staffe-blandningar på blocket som omplaceras vid 9 månaders ålder oga allergi :down:
Jag håller inte med om att så himla många renrasiga får ett värdigt hem. Är otroligt många renrasiga som får leva med kvarterspromenader i koppel hela livet.

Jag håller inte med om att så himla många renrasiga får ett värdigt hem. Är otroligt många renrasiga som får leva med kvarterspromenader i koppel hela livet.
Vi har nog väldigt olika erfarenheter skulle jag tro :) Men jag tycker mig märka ex betydligt fler omplaceringar i slyngelåldern när det gäller blandraser än renraser (vilket jag tror beror på att det slagit igenom egenskaper som inte var så enkla att hantera trots allt) och att dessa ofta verkar vara svårare att placera än renrasiga individer.

Vi har nog väldigt olika erfarenheter skulle jag tro :) Men jag tycker mig märka ex betydligt fler omplaceringar i slyngelåldern när det gäller blandraser än renraser (vilket jag tror beror på att det slagit igenom egenskaper som inte var så enkla att hantera trots allt) och att dessa ofta verkar vara svårare att placera än renrasiga individer.
Ja det Är fler såna omplaceringar. Jag syftade mer på vilket liv hundarna får leva.

Självklart finns även de hundarna men det är vanligare hos blandraser. Anledningen är att de flesta uppfödare sållar bland sina valpköpare och försöker sälja sina hundar till köpare som köper hundarna för sitt framavlade syftes skull. Sen har vi alla sällskapsraser och där kan det nog bli mer av "Kvarterspromenaderna".
Blandrasavlare mixar vad som helst, ofta högaktiva raser och säljer oftast till den som är villig att betala utan att kolla upp köparna noggrannare. Dessutom går merparten av det flitigaste hundägarna bort eftersom hundarna ändå inte kan tävlas i speciellt många grenar och då brukar även intresset för att träna falla en del.
Inte alltid. Men oftare.

Jag tror att det är enklare och rimligare att renrasiga hundar hittar ett vettigt hem genom blocket.
Därmed inte sagt att alla blandraser har dåliga hem, men jag inbillar mig att de flesta som köper renrasiga iaf har ett hum om vilken typ av hund de får. Samt att de som letar efter vuxna omplaceringar inom en särskild ras troligtvis erbjuder ett rimligare hem än många andra.

Så ja, det är toppen när det fungerar och jag blir glad när jag hör om det positiva - men det är ändå med en klump i magen jag läser om alla staffe-blandningar på blocket som omplaceras vid 9 månaders ålder oga allergi :down:
Vid jul såg jag en ung tik, tror faktiskt att det var amstaff/pitbull av alla jäkla blandningar. Hon var världens mest älskade hund enligt annonsen men nu måste hon få ett nytt hem "helst före nyår" :meh:

Vid något annat tillfälle såg jag en valp, har för mig att det var nån småhundsblandning, som skulle omplaceras pga allergi. Den var 9 veckor, hade varit hos nya familjen i fem dagar och "uppfödaren vägrar ta tillbaka den".

Vid jul såg jag en ung tik, tror faktiskt att det var amstaff/pitbull av alla jäkla blandningar. Hon var världens mest älskade hund enligt annonsen men nu måste hon få ett nytt hem "helst före nyår" :meh:

Vid något annat tillfälle såg jag en valp, har för mig att det var nån småhundsblandning, som skulle omplaceras pga allergi. Den var 9 veckor, hade varit hos nya familjen i fem dagar och "uppfödaren vägrar ta tillbaka den".
Är nog inte många blandrasuppfödare som är villiga att hosta upp pengar för att köpa tillbaka en valp. Det är lite sålt är sålt-mentaliteten som kommer fram. Den hänger ihop med att de säljer till den som vill betala. Snabba casch :meh:.

Gud, så synd att jag inte har en tik. En reggad, chokladfärgad border collie som annonseras ut för avel, tränad i vallning men har inte gjort VP än.

"Har du en frisk och trevlig tik är du välkommen att höra av dig, ras osv är
mindre viktigt, men de ska såklart vara ngn som skulle passa med border
collie!"

Gud, så synd att jag inte har en tik. En reggad, chokladfärgad border collie som annonseras ut för avel, tränad i vallning men har inte gjort VP än.

collie!"
Det värsta är att den säkert får massor av parningar. Brunt är poppis i fulaveln.

collie!"
Hittar inte.

Fint att det blev en så stor kull av det här:

10 st blandrasvalpar födda 9/12-15
6 hanar och 4 tikar.
Mamman är tervueren och labrador.
Pappan är jämthund.

Valparna är väldigt framåt och sociala. Gillar att vara med när det händer något.

Fint att det blev en så stor kull av det här:

10 st blandrasvalpar födda 9/12-15
6 hanar och 4 tikar.
Mamman är tervueren och labrador.
Pappan är jämthund.

Valparna är väldigt framåt och sociala. Gillar att vara med när det händer något.
Om valparna inte vore framåt och sociala och inte vill vara med när det händer nåt skulle jag backa oavsett ras. Det är väl så himla självklart tycker jag.
Men, har sett det i fler annonser och tydligen tycker inte alla som jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar