Jag tänker att när det gäller i princip alla andra köp oavsett om det är en bil, ett hus, en katt eller en ny säng så är det inte jättesvårt för vem som helst att antingen hitta dedikerade sidor som säljer just detta, eller en stor annonseringssida som t.ex blocket. Det känns helt orimligt att man nästan ska behöva anlita privatdetektiv för att köpa hund? Det är väl jättebra om seriösa uppfödare väljer att synas mer på blocket för det är där nästan alla förstagångsköpare kommer kolla.
Jag tror att många här på forumet blir lite "blinda" eftersom de själva är så otroligt intresserade av hund, engagerade i sina rasklubbar osv. Men många som går i tankarna om att köpa hund vill egentligen bara ha en ny kompis i familjen. Det känns helt orimligt att man ska börja kolla avelsdatabaser och annat? Jag vet inte ens hur man hittar dessa, och jag skulle ju inte begripa hur jag ska ta in informationen som står där. De flesta litar nog på att de som säljer hundar både vet vad de sysslar med och vill sina djur väl och det är ju jävligt trist att det inte alltid är så.
Nu blir det lite mer av en stretch men om jag ska köpa en ny bil, så går jag ju kanske in här och kollar vad andra tycker. Vilken bilras är det ni har och varför är den så bra? Många rekommenderar volvo och den verkar ju vara något för mig. Så jag går kanske in på volvos hemsida och läser lite, eller så struntar jag i det steget och åker till bilfirman. Där pratar säljaren om volvo och jag ställer lite frågor som användare här sagt att jag ska ställa t.ex om den har fyrhjulsdrift? jag kanske inte vet vad det är men jag vet att det är bra om den har det. Det säljaren säger låter bra och bilen ser fin ut och känns bra när jag testkör den så jag köper den, toppen. Kan man få den i rött kanske?
Det jag INTE gör är att börja läsa på om hela volvos historia, eller jämföra alla olika försäljare av volvo, eller gå igenom alla årsmodeller av volvo för att se var det finns problem, eller sätta mig in i hur motorn i bilen fungerar, eller jämföra alla tekniska specifikationer på volvo jämfört med alla andra modeller osv osv. Jag är ju inte bilintresserad utan jag vill bara ha en ny bil så jag kan pendla till jobbet.
Som sagt lite raljerande men alltså det är jämförbart.. Till och med om man jämför med andra djur. Jag är uppväxt med katter och har ägt ganska många under åren, de flesta har varit från kattsamariten, nån från blocket, nån från lokal tidningsannons osv. Jag har ägt kaniner, dessa har köpts i djuraffär eller "kompis kompis farbror på landet" typ. Vi har haft hästar, dessa har hittats i tidningsannons och på internet typ hästnet eller nåt. Varken jag eller familjen har gjort något research på några djur eller så utan vi har träffat djuren och bedömt på plats ungefär och jag tror det är så många köper hund också, varför ska just det vara så himla svårt?