Oseriös avel 2023

Om ni undrar varför det har hamnat så många Dansk-svenska gårdshundar på Hundstallet de senaste veckorna, så är det pga den här otroligt sorgliga historien om en mycket oseriös uppfödare.
Hundarna som har kommit till Hundstallet är 1-3 år gamla, inte rumsrena, inte koppeltränade och väldigt rädda och försiktiga. Det är fruktansvärt, oavsett vilken ras det handlar om, men som gårdshundsägare så blir jag så klart extra ledsen.
Visa bifogad fil 163689
Fy sjutton. Stackars, stackars hundar... MEN jag måste säga att det är precis ett sådant här brev jag önskar se från rasklubbarna när sånt här inträffar.

Ännu en huskykorsning och den här har jag faktiskt aldrig sett förut - Husky x Chihuahua (What have they created?! 😱).

Nej men helt seriöst, den är sjukt söt! Lite av en handfull som knähund låter det som däremot, så därför omplacering vid fem månader.
"...the reason for sale is she needs someone with a lot of time and to be a one on one dog as lots of energy and very very bouncy. She's just too much for me..."
En Chisky!

Om ni undrar varför det har hamnat så många Dansk-svenska gårdshundar på Hundstallet de senaste veckorna, så är det pga den här otroligt sorgliga historien om en mycket oseriös uppfödare.
Hundarna som har kommit till Hundstallet är 1-3 år gamla, inte rumsrena, inte koppeltränade och väldigt rädda och försiktiga. Det är fruktansvärt, oavsett vilken ras det handlar om, men som gårdshundsägare så blir jag så klart extra ledsen.
Visa bifogad fil 163689

Såg det kommit in DSG till Hundstallet och blev såklart intresserad då en DSG fattas mig.
Men sen när jag läste de inte var rumsrena mm blev jag osäker och undrade vad de varit med om :(
Tack för du delade!

Förstår inte hur en kan låta det gå så långt? Och bra att rasklubben skriver ut detta med tips om vad en ska kolla efter som köpare med.
"Min" uppfödare i skåne har jag alltid varit inne i huset och träffat valparna och de andra vuxna hundarna innan köp. Rena valpar, rent i hundhagen och vart de har tillgång till att vara ute mm.

Såg det kommit in DSG till Hundstallet och blev såklart intresserad då en DSG fattas mig.
Men sen när jag läste de inte var rumsrena mm blev jag osäker och undrade vad de varit med om :(
Tack för du delade!

Förstår inte hur en kan låta det gå så långt? Och bra att rasklubben skriver ut detta med tips om vad en ska kolla efter som köpare med.
"Min" uppfödare i skåne har jag alltid varit inne i huset och träffat valparna och de andra vuxna hundarna innan köp. Rena valpar, rent i hundhagen och vart de har tillgång till att vara ute mm.
Ja, som valpköpare försöker man ju göra allt man kan för att kolla så att uppfödaren är seriös, eller hur!
Men när kenneln inte är ansluten till SKK, säljer sina valpar via Blocket, avlar med 15% inavelsgrad (!) osv, osv - då borde ju alla varningsklockor ringa. Om presumtiva valpköpare ändå bara kunde förstå det!

Ja, som valpköpare försöker man ju göra allt man kan för att kolla så att uppfödaren är seriös, eller hur!
Men när kenneln inte är ansluten till SKK, säljer sina valpar via Blocket, avlar med 15% inavelsgrad (!) osv, osv - då borde ju alla varningsklockor ringa. Om presumtiva valpköpare ändå bara kunde förstå det!
Ja så mycket hundar som sluppit lida om folk kunde tänka lite.

Nu vet jag inte själv om jag är SÅ petig med att de ska vara anslutna till SKK och både min DSG uppfödare och uppfödaren jag köpte labradoren av har annonserar på blocket.

Men att ha 108 hundar en missköter så grovt är på en helt annan nivå..

Nu vet jag inte själv om jag är SÅ petig med att de ska vara anslutna till SKK och både min DSG uppfödare och uppfödaren jag köpte labradoren av har annonserar på blocket.

Men att ha 108 hundar en missköter så grovt är på en helt annan nivå..
Ok, då tycker vi olika. Själv skulle jag aldrig köpa hund via Blocket.

Finns massvis med seriösa, SKK-anslutna uppfödare som annonserar eller någon gång annonserat på Blocket. Ser inget fel med det per se. Men självklart finns det många oseriösa personer som lägger ut annonser på hundar där så man får ju sålla och göra sina efterforskningar.
Som sagt, för mig är Blocket inget alternativ när jag letar hund. Jag letar bara på rasklubbens hemsida, SKK:s Köpa Hund eller så kontaktar jag uppfödaren direkt. Varför gå via Blocket då?
Nog sagt om det.
Sorgligt nog har det visat sig att Dsg-uppfödaren i det tragiska fallet ovan, har förgreningar till fler kennlar. Alla har visat upp en snygg fasad mot valpköparna som inte har anat vad som har gömts bakom kulisserna. Massvis med valpköpare som nu känner skuld för att de har köpt hundar av dessa uppfödare. Så ledsamt!

Som sagt, för mig är Blocket inget alternativ när jag letar hund. Jag letar bara på rasklubbens hemsida, SKK:s Köpa Hund eller så kontaktar jag uppfödaren direkt. Varför gå via Blocket då?
Nog sagt om det.
Sorgligt nog har det visat sig att Dsg-uppfödaren i det tragiska fallet ovan, har förgreningar till fler kennlar. Alla har visat upp en snygg fasad mot valpköparna som inte har anat vad som har gömts bakom kulisserna. Massvis med valpköpare som nu känner skuld för att de har köpt hundar av dessa uppfödare. Så ledsamt!
Jag går inte heller via Blocket utan efter kontakter, men ser inget fel med att varken annonsera eller köpa hund där. Det finns både seriösa köpare och seriösa uppfödare som använder sig av Blocket. Det utesluter ju inte att man även annonserar på andra ställen så som Köpa hund. Just nu i lågkonjunktur är det inte lika lätt att sälja valp som det var under pandemin till exempel. Då kan annonsering behövas, särskilt om man är ny i rasen tänker jag.
Mycket på köpa hund är ju oseriös avel det med.

Jag går inte heller via Blocket utan efter kontakter, men ser inget fel med att varken annonsera eller köpa hund där. Det finns både seriösa köpare och seriösa uppfödare som använder sig av Blocket. Det utesluter ju inte att man även annonserar på andra ställen så som Köpa hund. Just nu i lågkonjunktur är det inte lika lätt att sälja valp som det var under pandemin till exempel. Då kan annonsering behövas, särskilt om man är ny i rasen tänker jag.
I princip alla Pembrokes på köpa hund är från uppfödare jag aldrig ens övervägt att köpa från, men samtidigt, det vet ju jag tack vare många år i rasen, det kan inte vara lätt för en förstagångsköpare. Jag hittade själv inte avelsdata förrän något år sedan, hur ska man veta vad man letar efter om man inte vet att det finns såna databaser och är ny. Nog lätt att luras av en snygg fasad.

I princip alla Pembrokes på köpa hund är från uppfödare jag aldrig ens övervägt att köpa från, men samtidigt, det vet ju jag tack vare många år i rasen, det kan inte vara lätt för en förstagångsköpare. Jag hittade själv inte avelsdata förrän något år sedan, hur ska man veta vad man letar efter om man inte vet att det finns såna databaser och är ny. Nog lätt att luras av en snygg fasad.
Ja väldigt lätt att luras! Och inte ens avelsdata visar ju hela sanningen. Det är skitsvårt att hitta en bra hund tycker jag!

Att andelen MH och röntgade hundar sjunkit drastiskt i min ras får väl gå i oseriös avel. Gjorde en kort sammanställning med lite utställningskennlar och publicerade i vår rasgrupp. Intresset är väl tyvärr rätt svalt och jag blir så trött.
Ser den trenden i samtliga bruksraser.
En tanke från mig är om den kassa ekonomin spelar in. Att ägarna till valpar står över.

Ja precis!
När jag bytte ras så visste jag inte om Köpa Hund och letade då på blocket.
Samma nu när jag köpte min första labbe.

Men uppfödarna har hemsidor där jag har kunnat se att de är SKK anslutna mm.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 773
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 655
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 761
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka