Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min ras verkar det vara ungefär samma efterfrågan som innan.
Min hunds uppfödare har förfrågningar långt innan hon parar så hon lär inte sitta med valpar kvar tex.
De som har valpar kvar är väl mest de som är kräsna med köpare (med all rätt). Annars är det nog inte så svårt att bli av med dem. Folk vill fortfarande ha "tuffa" hundar.

I min ras verkar det vara ungefär samma efterfrågan som innan.
Min hunds uppfödare har förfrågningar långt innan hon parar så hon lär inte sitta med valpar kvar tex.
De som har valpar kvar är väl mest de som är kräsna med köpare (med all rätt). Annars är det nog inte så svårt att bli av med dem. Folk vill fortfarande ha "tuffa" hundar.

Vet inte hur det ser ut överlag, men uppfödaren jag gärna skulle ha en valp också har en liten kö på sina valpar på den ev. kommande kullen i år. Känns som att bra uppfödare nästan alltid kommer att ha kö på sina valpar.

Folk söker alltså avelshanar nu trots att valparna knappt går att sälja.

Jag förstår din poäng men samtidigt känns det knasigt att ta valpar när ingen vill ha dom.

Jag håller med, jag har också reagerat på att folk söker avelshanar. Alltså, av vad jag har sett så är det ju inte de "storseriösa", etablerade och kunniga uppfödarna som har stort nätverk och valpköparköer som gör det, de behöver väl knappast lägga ut förfrågan på Facebook, utan det är de som har en rasren hund som skriver "vår Bella vill bli mamma". Och samtidigt är det absolut många fler valpbilder i grupperna med texter om att de söker sina nya hem.

Är det oseriöst att para bara för att efterfrågan på hundar har gått ner? Om alla slutar avla helt så blir det ju lite kämpigt i raserna i framtiden.

Jag tänker att det var en enorm efterfrågan under pandemin och säkert lätt att sälja massor av hundar men frågan är om de alltid såldes till rätt hem? Tillgången till valpköpare som gör genomtänkta och medvetna val är nog relativt konstant även om det antagligen har gått ner något det också.

Jag har en planerad valpkull som annonseras just nu och har fått ett litet gäng intressenter nu innan parningen ens är gjord. Alla intressenter kommer nog inte välja att köpa en valp i slutänden och mest troligt så blir det inte ens valpar till alla i alla fall. Kan tänka mig att om kullen hade varit planerad för två år sedan hade jag antagligen nästan drunknat i intressenter varav minst hälften inte borde ha en hund av denna ras.

Skulle någon valp få stanna lite längre så kan vi klara det. Vi kan kan olika anledningar inte skjuta upp planerna ett år så det får bli nu eller aldrig. Kullen kommer vara ett bra bidrag till rasens framtida genbank om den blir bra nog att gå vidare i avel.

Vi är ju rätt nya, har vår andra kull nu. Absolut ingen moderas. Fick sju valpar (tre-fyra är vanligt) varav fyra såldes ganska omgående, de var tingade, men sen har det varit stendött hela januari. Kunde möjligen sålt nån tik till, men det blev bara två. Nu verkar det röra sig lite igen, håller tummar, för även om de tre killarna som är kvar här är jättemysiga blir det ju ohållbart med fyra tikar och tre hanar 🫣 Men det löser sig säkert ☺️

Vi är ju rätt nya, har vår andra kull nu. Absolut ingen moderas. Fick sju valpar (tre-fyra är vanligt) varav fyra såldes ganska omgående, de var tingade, men sen har det varit stendött hela januari. Kunde möjligen sålt nån tik till, men det blev bara två. Nu verkar det röra sig lite igen, håller tummar, för även om de tre killarna som är kvar här är jättemysiga blir det ju ohållbart med fyra tikar och tre hanar 🫣 Men det löser sig säkert ☺️
Oj det måste vara ett heltidsjobb att ta hand om flera äldre valpar, jag tycker det är jobbigt nog med en valp. Hoppas dom hittar sina hem 🥰

Min tik blir 3 till hösten och åldersmässigt är det ingen brådska att ta en kull på henne, inte heller stamtavlemässigt men hon besitter arbetsegenskaper som vi behöver mer av i min ras och om jag ska kunna använda den tilltänkta hanen behöver jag ta en kull till hösten, senast nästa vår. Jag kan inte vänta med henne enbart för att marknaden ev är mättad. Det är inte så enkelt att bara vänta med en kull eller skippa en tik som flera redan påtalat.

jag har också reagerat på att folk söker avelshanar. Alltså, av vad jag har sett så är det ju inte de "storseriösa", etablerade och kunniga uppfödarna som har stort nätverk och valpköparköer som gör det.

Jag planerar en kull i år, så då är jag inte att räkna som en "storseriös, etablerad, kunnig uppfödare och ett bra nätverk" menar du alltså?

Eran tik tycker jag verkligen behövdes i aveln dessutom. Import. Liten ras. Supertrevlig tik. Meriterad. Hon bidrar verkligen.
Ni hade oturen att starta upp strax innan pandemin men jag är övertygad om att det ni gör nu lönar sig på sikt.

Jag planerar en kull i år, så då är jag inte att räkna som en "storseriös, etablerad, kunnig uppfödare och ett bra nätverk" menar du alltså?

Nu känner jag lite: va?

Man kan såklart söka avelshane i Facebookgrupper på seriös och rutinerad grund också (på samma sätt som man kan hitta så att säga bra hundar till salu i Blocketannonser). Det var inte dessa jag pratade om, men jag förstår att jag skrev slarvigt.

Nu känner jag lite: va?

Man kan såklart söka avelshane i Facebookgrupper på seriös och rutinerad grund också (på samma sätt som man kan hitta så att säga bra hundar till salu i Blocketannonser). Det var inte dessa jag pratade om, men jag förstår att jag skrev slarvigt.
Jag tyckte inte du skrev slarvigt alls.
Var väldigt tydligt att du inte pratade om någon specifik medlem på bukefalos 😅

Jag har genom åren sett flertal uppfödare (seriösa och stora) leta hanar på Facebook. Ofta med specifika önskemål och de som svarar med tips är andra raskollegor. Man har sällan koll på alla hanar och ffa inte de "nya".
Upplever att Facebook har blivit ett helt accepterat sätt att nätverka på både uppfödare emellan och mellan uppfödare och valpköpare.

Jag har genom åren sett flertal uppfödare (seriösa och stora) leta hanar på Facebook. Ofta med specifika önskemål och de som svarar med tips är andra raskollegor. Man har sällan koll på alla hanar och ffa inte de "nya".
Upplever att Facebook har blivit ett helt accepterat sätt att nätverka på både uppfödare emellan och mellan uppfödare och valpköpare.

Jättebra, vi kanske inte är i samma grupper eller läser på olika sätt, eller lägger olika slags inlägg på minnet. Jag säger inte att jag har rätt och inte heller att det är fel att ta kullar nu, det lägger jag mig inte i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar