Det händer ju hur ofta som helst med hörande valpar också.Ja eller att den har ryggen mot och blir jätteförvånad när man kommer fram för den har inte hört en. Det hade nog jag märkt rätt fort också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det händer ju hur ofta som helst med hörande valpar också.Ja eller att den har ryggen mot och blir jätteförvånad när man kommer fram för den har inte hört en. Det hade nog jag märkt rätt fort också.
Beror nog väldigt mycket på personen. Någon som kan mycket om hundars kommunikation och kroppsspråk lär märka om hunden har noll reaktion på ljud.Det händer ju hur ofta som helst med hörande valpar också.
Har inget med detta att göra, valpar är ofta i sin egen värld och hör absolut inte alltid allting även om dom hör!Beror nog väldigt mycket på personen. Någon som kan mycket om hundars kommunikation och kroppsspråk lär märka om hunden har noll reaktion på ljud.
Om valpar är så pass i sin egen värld att de inte hör varningsljud från äldre så är det något allvarligt fel. Det är en primär funktion vi använder i träning av hundar; deras instinkter. Om en hund helt saknar instinkt att svara på alarm från en annan, så är det något fel.Har inget med detta att göra, valpar är ofta i sin egen värld och hör absolut inte alltid allting även om dom hör!
Jag svarade just på inlägget jag svarade på inget annat inte om att ha koll på om hunden uppfattar ljud överlag!
Jo men det känns som att det är skillnad på att de är disträ och att de inte på minsta sätt hört en, då brukar de bli rädda om man rör vid dem medan om de var disträ så har de ändå hört ljudet av att man närmat sig.Det händer ju hur ofta som helst med hörande valpar också.
Jag har varit med om många valpar som inte hört när man varit bakom ryggen alla gångerOm valpar är så pass i sin egen värld att de inte hör varningsljud från äldre så är det något allvarligt fel. Det är en primär funktion vi använder i träning av hundar; deras instinkter. Om en hund helt saknar instinkt att svara på alarm från en annan, så är det något fel.
Tror absolut inte på att en hundägare som kan något som helst om hundspråk inte skulle märka om en valp var döv eller inte.
Tinja däremot märkte direkt. Med den valp hon mött som var döv, det tog inte ens fem minuter innan hon inte använde några ljud för kommunikation alls. Allt var bara för hennes egen vinning, ungefär som att någon gör nöjda ljud om de kliar på rätt ställe. De lekte så himla fint.
Då har man antingen valpen för långt bort eller övervärderat sitt band till valpen. Om man märker något sådant, då håller man valpen nära och bygger relation men valpen. Om nästa gång man släpper den, så märker den ändå inte om man ropar när den har ryggen mot, då är det ju uppenbart att något är fel med hörseln.Jag har varit med om många valpar som inte hört när man varit bakom ryggen alla gånger
Ibland är dom trötta ibland har dom full fokus på något annat.
Jag diskuterade INTE om att märka att hunden är döv eller inte utan att valpar inte alltid har fokus åt alla håll samtidigt.
Ja ja!Då har man antingen valpen för långt bort eller övervärderat sitt band till valpen. Om man märker något sådant, då håller man valpen nära och bygger relation men valpen. Om nästa gång man släpper den, så märker den ändå inte om man ropar när den har ryggen mot, då är det ju uppenbart att något är fel med hörseln.
Glöm inte den här biten: "Ett kontrakt ska skrivas på där du som adoptör ansvarar för hennes allmänna hälsa, veterinärkostnader, försäkring osv men att det inte finns fullmakt för tex avlivning."Vad säger ni om att köpa en 10-12 månader gammal gatuhund av stor ras med artros i armbågen och en felläkt fraktur i ett framben? Pris 7 000 kr. Amputation av benet har varit på tal hos veterinären.
Glöm inte den här biten: "Ett kontrakt ska skrivas på där du som adoptör ansvarar för hennes allmänna hälsa, veterinärkostnader, försäkring osv men att det inte finns fullmakt för tex avlivning."
Glöm inte den här biten: "Ett kontrakt ska skrivas på där du som adoptör ansvarar för hennes allmänna hälsa, veterinärkostnader, försäkring osv men att det inte finns fullmakt för tex avlivning."
Jag håller med, och verkligen visa de "värsta" hundarna så folk får se vad de riskerar få hem! Ibland hör jag talas om riktigt tragiska historier, gatuhundar som biter och hos veterinären konstateras att papper inte stämmer och det finns inte ett uns antikroppar mot rabies när de tar prov. I steget efter får jag höra talas om det, då dyker människorna upp hos oss för rabiesvaccination och hunden avlivas Lika tragiskt varje gång!Läste just en annons om en otroligt misshandlad gathund som högg precis allt och alla och deras dröm var att kunna ha den lös inne med munkorg.
Alltså snälla kalla fakta/uppdrag granskning/någon gör ett stort reportage om gathundimporten och visa på bästa sändningstid!
Naturligtvis kompenserar hunden med att vara extra uppmärksam på sånt den ser, på dofter etc. så att det märks mindre att den är döv eller hörselskadad, men hur man kan missa i 1,5 år att ens hund är helt döv, det förstår jag faktiskt inte. Jag inser att man kan lära in t.ex. kommandon som "sitt" eller "fot" även på kroppspråk, men en sån sak som inkallning? Eller att hunden faktiskt aldrig reagerar på sitt namn eller andra ord? Alla mina hundar har haft ett visst grundläggande mänskligt ordförråd och förstått ord och uttryck som "hämta bollen", "ska vi gå ut", "husse kommer" osv och jag hade sett det som extremt avvikande om hunden inte reagerade på något av det efter 1,5 år.En hund läser ju även ditt kroppsspråk, ansiktsmimik och rörelser. Har du träffat en döv hund någon gån? De som har döva hundar lyckas ju göra sig förstådda och kommunicera med sina hundar med.
Naturligtvis kompenserar hunden med att vara extra uppmärksam på sånt den ser, på dofter etc. så att det märks mindre att den är döv eller hörselskadad, men hur man kan missa i 1,5 år att ens hund är helt döv, det förstår jag faktiskt inte. Jag inser att man kan lära in t.ex. kommandon som "sitt" eller "fot" även på kroppspråk, men en sån sak som inkallning? Eller att hunden faktiskt aldrig reagerar på sitt namn eller andra ord? Alla mina hundar har haft ett visst grundläggande mänskligt ordförråd och förstått ord och uttryck som "hämta bollen", "ska vi gå ut", "husse kommer" osv och jag hade sett det som extremt avvikande om hunden inte reagerade på något av det efter 1,5 år.
Naturligtvis kompenserar hunden med att vara extra uppmärksam på sånt den ser, på dofter etc. så att det märks mindre att den är döv eller hörselskadad, men hur man kan missa i 1,5 år att ens hund är helt döv, det förstår jag faktiskt inte. Jag inser att man kan lära in t.ex. kommandon som "sitt" eller "fot" även på kroppspråk, men en sån sak som inkallning? Eller att hunden faktiskt aldrig reagerar på sitt namn eller andra ord? Alla mina hundar har haft ett visst grundläggande mänskligt ordförråd och förstått ord och uttryck som "hämta bollen", "ska vi gå ut", "husse kommer" osv och jag hade sett det som extremt avvikande om hunden inte reagerade på något av det efter 1,5 år.
Helt klart självplågeri, jag blir bara förbannad...Är det självplågeri att scrolla på blocket? Pudlar utan stamtavla för 30-40k och även denna:
"Har en söt liten toy pudel kille för avel
Erfaren & duktig 1,5 år
75%toypoodle 25%bichonfrisee (bichonpoo)"