Oseriös avel, fortsättning.

Jag vet att denna kanske borde ligga under "andra djur", men där finns ingen tråd för oseriös uppfödning ;)
Nog borde man väl veta bättre än att korsa så här :rage:
https://www.blocket.se/gavleborg/Tamfluga_77952934.htm?ca=5&w=1
Fast jag tycker det känns som Axel ändå är väldigt seriös som säljare, Brutus är varken nykläckt maggot eller står med fem ben på flugtejpen utan kan ha mycket kvar att ge till rätt sophinksägare. Titta bara på de små fasettögonen, kan du verkligen se in i de 6000 och säga nej? :heart
 
Fast jag tycker det känns som Axel ändå är väldigt seriös som säljare, Brutus är varken nykläckt maggot eller står med fem ben på flugtejpen utan kan ha mycket kvar att ge till rätt sophinksägare. Titta bara på de små fasettögonen, kan du verkligen se in i de 6000 och säga nej? :heart
:rofl:
 
Jag vet att denna kanske borde ligga under "andra djur", men där finns ingen tråd för oseriös uppfödning ;)
Nog borde man väl veta bättre än att korsa så här :rage:
https://www.blocket.se/gavleborg/Tamfluga_77952934.htm?ca=5&w=1

Fast jag tycker det känns som Axel ändå är väldigt seriös som säljare, Brutus är varken nykläckt maggot eller står med fem ben på flugtejpen utan kan ha mycket kvar att ge till rätt sophinksägare. Titta bara på de små fasettögonen, kan du verkligen se in i de 6000 och säga nej? :heart

:rofl::rofl::rofl:
 
Här är blocketannonsen de lade in i slutet av november.

"Årets DJURKLAPP
8 000 kr
Behöver du en trogen arbetskamrat hemma på gården?
Vi har en kull på 6 valpar, där vi precis fått återbud på en Border Colliepojke som söker nytt hem från runt den 19 dec, och kommer då vara chippad och veterinärsbesiktad.
Båda föräldrarna är renrasiga Border Collie men mamma Saffran har dock ännu inte haft tid att göra vallhundsprovet men arbetar dagligen med får o kor. Pappa Otto är en direktimport från England med godkänt vallhundsprov.
Dessa valpar är blivande arbetshundar snarare än familjehundar som gör ditt arbete med djuren både säkrare, snabbare och roligare.
Dom är också väldigt lättlärda om man vill hålla på med agility."

Vad Otto egentligen heter framkommer så klart _ingenstans_. Så huruvida han är hälsoundersökt eller verkligen har VP är ju lite svårt att kontrollera :cool:
 
Här är blocketannonsen de lade in i slutet av november.

"Årets DJURKLAPP
8 000 kr
Behöver du en trogen arbetskamrat hemma på gården?
Vi har en kull på 6 valpar, där vi precis fått återbud på en Border Colliepojke som söker nytt hem från runt den 19 dec, och kommer då vara chippad och veterinärsbesiktad.
Båda föräldrarna är renrasiga Border Collie men mamma Saffran har dock ännu inte haft tid att göra vallhundsprovet men arbetar dagligen med får o kor. Pappa Otto är en direktimport från England med godkänt vallhundsprov.
Dessa valpar är blivande arbetshundar snarare än familjehundar som gör ditt arbete med djuren både säkrare, snabbare och roligare.
Dom är också väldigt lättlärda om man vill hålla på med agility."

Vad Otto egentligen heter framkommer så klart _ingenstans_. Så huruvida han är hälsoundersökt eller verkligen har VP är ju lite svårt att kontrollera :cool:
:arghh:
 
Hon är ju en fantastisk arbetshund. Fast hon kan inte flytta ett enda får, och det behövs 4 personer utöver hunden för att samla en liten flock får och ta dem från betet :up: En person får springa bredvid hunden.

http://www.tv4.se/mandelmanns-gård/klipp/hunden-saffran-glänser-när-hon-får-samla-in-fåren-på-gården-3772312

Och SÅ JÄVLA MAGRA tackor, mitt i betessäsong! :mad:
Eh... Var någonstans skulle det vara någon vallning i det där klippet? Om hon nu är så bra, borde hon inte kunna hämta fåren i princip helt själv? Det verkade ju inte direkt som om de hade flera hundra får att hålla ordning på?
 
Eh... Var någonstans skulle det vara någon vallning i det där klippet? Om hon nu är så bra, borde hon inte kunna hämta fåren i princip helt själv? Det verkade ju inte direkt som om de hade flera hundra får att hålla ordning på?
Bra fråga. Jag ser ingen användbar vallning alls.

Jag samlar 30 ha kuperad kohage varje dag på sommaren. Tar typ 25 minuter för en hund att söka av hela och komma komma hem med djuren om de är rejält utspridda. Och då kan jag dricka kaffe under tiden ;)
 
Hon är ju en fantastisk arbetshund. Fast hon kan inte flytta ett enda får, och det behövs 4 personer utöver hunden för att samla en liten flock får och ta dem från betet :up: En person får springa bredvid hunden.

http://www.tv4.se/mandelmanns-gård/klipp/hunden-saffran-glänser-när-hon-får-samla-in-fåren-på-gården-3772312

Och SÅ JÄVLA MAGRA tackor, mitt i betessäsong! :mad:
Nu har jag tittat på hela klippet, och jag håller verkligen med: magra tackor, ingen vallning, och en del andra sakfel (t.ex. kan bagglamm bli könsmogna redan vid 3 månaders ålder, vid 5-6 månaders ålder som påstås i klippet, är de garanterat könsmogna).

Vi skiljer av bagglammen vid ca 100 dagars ålder, dels för att tackorna ska få vila men också p.ga. könsmognaden. Tacklammen som ska gå till livdjursförsäljning eller slakt, brukar vi skilja lite senare, och de får gå med vuxna tackor som ska gå till slakt.

Jag hade en Aussie, som jag försökte lära valla, det var ingen hit, hon kunde fixa vissa moment, men inte andra, men hon var till större hjälp för mig med fåren, än hunden i klippet...
Endera har hunden i klippet dålig inbyggd vallningsförmåga, eller så är den dåligt tränad.

Att det skulle vara så svårt att samla fåren förstår jag inte, det är ju bara att mata in dem med kraftfoder under några dagar innan de ska flyttas...Jag tränar även lammen med bunkar med kraftfoder, bara för att kunna styra dem till att komma när jag ropar.

Vi har ingen hund, men flyttar enkelt våra får ändå, vi tar dem i samlad flock utan problem flera hundra meter längs skogsvägarna eller mellan hagar några gånger per säsong. Det är inte svårt när de tränade med att följa med våra bunkar med kraftfoder.
 
Endera har hunden i klippet dålig inbyggd vallningsförmåga, eller så är den dåligt tränad.

Jag tror inte de tränat hunden. De verkar vara så där flummigt romantiska så de tror att den är "en klippsk BC" och lär sig själv alt är född med kunskapen tillräckligt inprentad i generna.

Jag såg när de skulle flytta ut några kor på sommarbete och hunden sprang bara runt och ....ja jag vet inte vad den gjorde. Men i vägen var den och fick en kalv att vika av och vips så splittrades hela gänget. Det var kor överallt. Jag kan inte ett skit om vallning men har flyttat tillräckligt många mindre hästflockar för att veta att ha något som stör flocken framför är inget vinnande koncept om de ska frammåt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 336
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 610
Senast: YlvaG
·
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
682
Senast: Sarah415
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp