Oseriös avel, fortsättning.

Jag tror inte de tränat hunden. De verkar vara så där flummigt romantiska så de tror att den är "en klippsk BC" och lär sig själv alt är född med kunskapen tillräckligt inprentad i generna.

Jag såg när de skulle flytta ut några kor på sommarbete och hunden sprang bara runt och ....ja jag vet inte vad den gjorde. Men i vägen var den och fick en kalv att vika av och vips så splittrades hela gänget. Det var kor överallt. Jag kan inte ett skit om vallning men har flyttat tillräckligt många mindre hästflockar för att veta att ha något som stör flocken framför är inget vinnande koncept om de ska frammåt.
Jag får utslag av att titta på det där tv-programmet, de verkar ha dålig koll på mycket vad avser djurhantering...
 
Jag får utslag av att titta på det där tv-programmet, de verkar ha dålig koll på mycket vad avser djurhantering...

Jag fick ont i magen av en kalvning som drog ut på tiden och kon fick lida onödigt länge innan tant Mandel ens undersökte kon och konstaterade att navelsträngen låg runt kalven. Detta skulle hon fixa själv.
Är hon veterinär? Behöver inte djuret något medicament? Tänk om hon gjort en felbedömning?
Man kör till och med med självhushåll på veterinärvård.
 
Jag fick ont i magen av en kalvning som drog ut på tiden och kon fick lida onödigt länge innan tant Mandel ens undersökte kon och konstaterade att navelsträngen låg runt kalven. Detta skulle hon fixa själv.
Är hon veterinär? Behöver inte djuret något medicament? Tänk om hon gjort en felbedömning?
Man kör till och med med självhushåll på veterinärvård.
Och jag tänkte, när det blev sånt ramaskri att hunden fick en rå potatis i ett avsnitt, att de hade en tacka som var så uppenbart jäkla halt i samma avsnitt. Det har det inte stått ett ord om....
(Ja, jag tittar. Får inspiration för odling bla.)

Dags för en mandelmanna-tråd kanske :p.
 
Jag fick ont i magen av en kalvning som drog ut på tiden och kon fick lida onödigt länge innan tant Mandel ens undersökte kon och konstaterade att navelsträngen låg runt kalven. Detta skulle hon fixa själv.
Är hon veterinär? Behöver inte djuret något medicament? Tänk om hon gjort en felbedömning?
Man kör till och med med självhushåll på veterinärvård.

Jag fattar inte att de där idioterna inte hamnat under luppen hos djurskyddet.
 
Hon är ju en fantastisk arbetshund. Fast hon kan inte flytta ett enda får, och det behövs 4 personer utöver hunden för att samla en liten flock får och ta dem från betet :up: En person får springa bredvid hunden.

http://www.tv4.se/mandelmanns-gård/klipp/hunden-saffran-glänser-när-hon-får-samla-in-fåren-på-gården-3772312

Och SÅ JÄVLA MAGRA tackor, mitt i betessäsong! :mad:

Ja alltså när dom pratade om att det var så jobbigt när dom bara var två så tänkte jag att dom menade innan dom skaffat arbetshund och att det blev lättare efter de skaffat BC, men nej, dom skaffade två människor till istället. :idea:
 
"Mamma är Labradoodle, pappa Border Collie. Vill du ha en trevlig, intelligent, lättuppfostrad familjehund så är vi det bästa valet. Klara för inflyttning vecka 10 och då är vi undersökta, vaccinerade, registrerade och chipmärkta. Vi är inte jakthundar . Men trevligare hundar får man leta efter."

:angel:
 
"*Buddy is stiĺl looking for the perfect home and things are getting desperate now
1f641.png
*

Buddy is still looking for a very special home.

He is a presumed husky/collie cross who came to me from Spain and I have had him for around 3 years. He is approx 3 and a half years old.
He is a lovely dog who wants nothing more than constant cuddles and petting, but he is does have some characteristics that have made him difficult for me to rehome.
He is dog aggressive with most dogs, so it is best he goes to a home with no other dogs. He also has a high prey drive, so no cats or small furries.
He can also be destructive when left alone, so he needs to be caged when you are out or in bed (unless you were willing to let him sleep with you, in which case he will not likely chew anything... it is the separation that causes him to chew). He is a very high drive dog that needs constant attention/stimulation (which I am unable to give any more), otherwise he looks for other, more negative, ways to amuse himself. In light of this it would be best he is not homed with young children as they themselves take up a lot of possible Buddy time. An active adult only home or a home with older children (teens) would suit him best... although it is best he is only walked by adults due to his nature with other dogs...."

Joupp, så kan det gå. Visserligen en ärlig annons, men hur stor chans den här hunden har att hitta "rätt hem" kan man ju fråga sig.
 
"*Buddy is stiĺl looking for the perfect home and things are getting desperate now
1f641.png
*

Buddy is still looking for a very special home.
He is a presumed husky/collie cross who came to me from Spain and I have had him for around 3 years. He is approx 3 and a half years old.
He is a lovely dog who wants nothing more than constant cuddles and petting, but he is does have some characteristics that have made him difficult for me to rehome.
He is dog aggressive with most dogs, so it is best he goes to a home with no other dogs. He also has a high prey drive, so no cats or small furries.
He can also be destructive when left alone, so he needs to be caged when you are out or in bed (unless you were willing to let him sleep with you, in which case he will not likely chew anything... it is the separation that causes him to chew). He is a very high drive dog that needs constant attention/stimulation (which I am unable to give any more), otherwise he looks for other, more negative, ways to amuse himself. In light of this it would be best he is not homed with young children as they themselves take up a lot of possible Buddy time. An active adult only home or a home with older children (teens) would suit him best... although it is best he is only walked by adults due to his nature with other dogs...."


Joupp, så kan det gå. Visserligen en ärlig annons, men hur stor chans den här hunden har att hitta "rätt hem" kan man ju fråga sig.
Jag tror ju tyvärr att rätt "hem" för den hunden är som död. :(
 
Man tar en kull på två oröntgade hundar och det blir 9 valpar. Av dessa är endast en HD-röntgad (med C-höfter) men 2,5 senare sätter man ändå 9 nya valpar till världen efter samma kombination. Dessa är nu är över 1,5 år gamla och ingen är röntgad. Som extra bonus är bara en av föräldrarna till föräldrarna röntgade med D höfter som resultat. :banghead:
 
Man tar en kull på två oröntgade hundar och det blir 9 valpar. Av dessa är endast en HD-röntgad (med C-höfter) men 2,5 senare sätter man ändå 9 nya valpar till världen efter samma kombination. Dessa är nu är över 1,5 år gamla och ingen är röntgad. Som extra bonus är bara en av föräldrarna till föräldrarna röntgade med D höfter som resultat. :banghead:

Alltså, jag kan inte fatta att SKK inte aggerar när det avlas på D. HD D måste väl ändå ses som en deffekt och att HD har stor ärvbarhet vet man? Och SKK samt Djurskyddslagen är tydlig med att man inte får avla på deffekta hundar eller annan skit som kan ärvas.
Sådana här kullar ska bannimej avelsspärras och uppfödarna uteslutas :mad:

Gissar att rasen är Staffe el Amstaff?
 
Alltså, jag kan inte fatta att SKK inte aggerar när det avlas på D. HD D måste väl ändå ses som en deffekt och att HD har stor ärvbarhet vet man? Och SKK samt Djurskyddslagen är tydlig med att man inte får avla på deffekta hundar eller annan skit som kan ärvas.
Sådana här kullar ska bannimej avelsspärras och uppfödarna uteslutas :mad:

Gissar att rasen är Staffe el Amstaff?

Hur mycket har höftstatusen förbättrats hos schäfern sedan man aktivt började jobba med det?
Rasen som helhet alltså?
 
Alltså, jag kan inte fatta att SKK inte aggerar när det avlas på D. HD D måste väl ändå ses som en deffekt och att HD har stor ärvbarhet vet man? Och SKK samt Djurskyddslagen är tydlig med att man inte får avla på deffekta hundar eller annan skit som kan ärvas.
Sådana här kullar ska bannimej avelsspärras och uppfödarna uteslutas :mad:

Gissar att rasen är Staffe el Amstaff?
Måste vara amstaff i så fall för om jag kommer ihåg rätt så ska det vara känd status på staffar (har en vän som föder upp dom)
 
Hur mycket har höftstatusen förbättrats hos schäfern sedan man aktivt började jobba med det?
Rasen som helhet alltså?

Ingen aning. Finns säkert någon statistik på det. Sen har ju fler saker ändrats sedan dess. Bla avläsningen. I många länder är avel på C-höfter tillåtet ihop med ett generösare avläsningssystem så det blir svårmätt när det varierar så mycket mellan länderna.
 
Alltså, jag kan inte fatta att SKK inte aggerar när det avlas på D. HD D måste väl ändå ses som en deffekt och att HD har stor ärvbarhet vet man? Och SKK samt Djurskyddslagen är tydlig med att man inte får avla på deffekta hundar eller annan skit som kan ärvas.
Sådana här kullar ska bannimej avelsspärras och uppfödarna uteslutas :mad:

Gissar att rasen är Staffe el Amstaff?
Staff.

Måste vara amstaff i så fall för om jag kommer ihåg rätt så ska det vara känd status på staffar (har en vän som föder upp dom)
Det var en Staff. Jag är faktiskt osäker angående krav på känd status, men alla resultat ska väl registreras på Hunddata? Annars har jag raljerat i onödan. :D Är första gången jag surfar runt där ska erkännas men höll tankarna upptagna på annat.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 336
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 610
Senast: YlvaG
·
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
682
Senast: Sarah415
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp