Blandras inte friskare än renras enligt studie

Hur gör man det, om man inte köpt valp förut/är förstagångsägare? 😅 förlåt, stressar över valpköp nästa år…

Om du vet vilken ras du är intresserad av så försök bekanta dig med folk som har rasen. Har du nån kompis som har rasen så kanske den vet nån insatt?

Var ärlig med vad du söker, vad du vill ha hunden till och hur du tänkt lösa första tiden.

Vet ingen uppfödare som dissar en förstagångs köpare för att de är förstagångs köpare bara de tänkt igenom ordentligt. Många tycker att förstagångs köpare kan vara nog så lättare att ha kontakt med då de oftast vänder sig till uppfödarna och följer deras råd. En påläst, intresserad förstagångsköpare kan vara en oslipad diamant 😁. De flesta vill gärna ha en bra kontakt med valpköpare och går mycket på att det känns rätt. Samma från ditt håll, du ska ha förtroende och känna att uppfödaren är nån du kan vända dig till om det blir funderingar eller stöter på problem. De kan oftast ge väldigt bra råd när de kan rasen och vet hur hundarna är.

Jag skulle kunna plocka upp luren och ringa vilken som helst av mina uppfödare och känna att det inget konstigt. Även de jag numera inte har hund ifrån längre hemma 😁. Utom den äldsta då som gick bort i somras och var blandis.. Där har jag ingen koll.
 
Ja kanske? Jag tänker att de som gör BPH är så pass få att de kan välja och vraka bland köparna - och då är det klart att någon som ställer ut, tävlar osv går före någon som bara vill ha en sällskapshund.

Är det så ovanligt alltså? Min pappa har en storpudel. Ren sällskapsavel, ingen i kullen har några tävlingsresultat förutom att 2 (av 8) är utställda. Ändå kullen gjort gemensamt BPH som arrangerades av uppfödaren 🤷‍♀️
 
hade inte folk fortsatt fylla på med tusentals och åter tusentals bullyvalpar och annan skit hade ju marknaden hunnit jämna ut sig.
Majoriteten coronahundar är oreggade massproducerade individer.
Fast jag tror inte majoriteten av Corona-hundar är bullys. Tycker det verkar vara alla möjliga sorts hundar. Renraser som blandraser. Under pandemin verkade folk desperata och skulle ha hund oavsett vad. Däremot bor jag just nu i ett område där det verkligen är många bullys men det är ingen pandemi nu så ser ingen direkt koppling till att pandemin gjorde just bullys populära.
Jag har inte så bra koll på aveln idag, och har ingen koll alls på de mindre storlekarna, men jag har en storpudel som definitivt inte är helt trygg mentalt (8 år). Jag vet inte om hon är "måndagsexemplar" eller om det finns mer dolt i pudlarna än man ser.

Vi bor på landet där det är ganska lugnt, så det är inte så mycket problem med fyrverkerier vid nyår etc. Men t.ex. om jag ska slå in en spik med en hammare går hon till andra delen av huset eller går ut. Om jag tar fram flugsmällan springer hon ut ur huset. Myggor/humlor/getingar som låter springer hon undan för (det är nytt, så jag antar att hon blivit stucken av något, eller kopplar surrandet till att jag försöker smälla en mygga på kvällen eller något). Nya trappor är läskiga, och jag tror knappt aldrig jag fått henne att gå i en trappa där man ser ner eller genom trappan. Även när det inte är en trappa upp, utan t.ex. gå in i ett tåg (det är ju ett hål ner mellan perrong och tåget). Något tåg som lät mycket var hon rädd hela resan (ganska kort resa dock). Hon nästan panikade när hon skulle åka hiss. Hon kan tycka att det är väldigt läskigt att gå upp med hela kroppen, inklusive bakbenen på saker (dvs balanshinder, A-hinder etc i agilityn är inte något hon gillar - hon kommer oftast upp med frambenen men vågar inte ta upp bakbenen). Det tog ett tag innan jag fick henne att gå genom tunnlar, men det gör hon nu. När jag hade ryggproblem fick hon lära sig att gå upp på ett bord för kloklipp, men hon var definitivt inte trygg med det utan tyckte det var läskigt. Däremot har hon inga problem att hoppa upp på vissa stolar, kökssoffan etc., och ibland går hon självmant upp på bordet några sekunder för att få gos (smidig höjd ;)). Hon tycker visst gräs ibland kan vara äckligt att gå i. Hon kan nog tycka att andra hundar kan vara läskiga, och hon brukar morra för att hålla främmande hundar på avstånd (framförallt entusiastiska hundar som visar att de vill fram till henne), men där backar hon inte utan står still och stirrar ut dem mer. Väldigt försiktig i att ta mat från andra än mig (hon verkar tro att alla ska förgifta henne, och måste undersöka maten ordentligt innan hon försiktigt tar den i munnen). Om vi är ute i skogen och det är något konstigt, eller om t.ex. soptunnan har vält, etc, kan hon verka brydd av det. När vi körde lite viltspår när hon var yngre var det kanske 50/50 om hon spårade på bra eller om hon hade svårt att fokusera pga att det var andra främmande personer som följde efter henne.

Pappan hade gjort MH, men han var den enda nära släktingen. Jag hade inte tillräckligt bra koll då och tyckte inte att hans resultat såg så farligt ut, men när jag kollar på hans resultat idag så ser man definitivt en del rädsla (t.ex. 4 på överr. kv. rädsla, 4 på spöken rädsla etc.). När min hund gjorde BPH fick hon bryta vid överraskningen - hon gick och lade sig på gräset några meter bort och visade noll intresse av att gå fram till figuren elller fortsätta. Inga av kullsyskonen har gjort BPH eller liknande, och jag har inte riktigt någon kontakt med någon av dem så jag vet inte om de upplevt några liknande problem (jag har mer koll och kontakt med yngsta blandrasens släktingar ;))
Vad jobbigt det låter. Jag tyckte det var jobbigt att min finska lapphund var rädd för åska, skott och särskilt fyrverkerier då jag bor i stan (finns även skjutbana här). Skotten gav mer lätt oro dvs. han hoppade in i bilen igen och ville åka därifrån. Vid åska gjorde han snabbt sina behov och ville hem igen. Fyrverkerier var dock skitjobbigt då de smäller säkert en vecka före och efter nyårsafton. Han satt och flämtade och darrade i hallen där inga fönster fanns. Jag försökte ändå vara lugn och hade högt TV-ljud men det hjälpte inte. Vi fick även tabletter som jag inte tyckte fungerade riktigt. En gång bestämde vi oss för att köra ut i skogen utanför stan, bara för att upptäcka att de avfyrade där också... Blev nästan värre. Nu flera år senare när han inte ens finns längre förstod jag att vi skulle åkt till flygplatsen! 🤦‍♀️ Kan dock inte minnas att han hade större reaktioner på andra ljud eller olika underlag. Han rörde sig obehindrat överallt. Det var dock plågsamt att se han så påverkad av fyrverkerier så jag förstår verkligen @SiZo där. Har också som främsta kriterier att min nästa hund inte ska lida så av ljudrädslor. I varje fall vill jag göra allt i min makt för att slippa det.
Hur gör man det, om man inte köpt valp förut/är förstagångsägare? 😅 förlåt, stressar över valpköp nästa år…
Har aldrig hört talas om att man behöver referens men det förekommer säkert. Kanske något man vill ha om man bara dyker upp utan någon tidigare kontakt. Personligen vill jag ta kontakt i god tid numera innan jag köper hund för att dels prata med andra ägare av rasen, ännu bättre tidigare valpköpare och sen uppfödaren. Aldrig upplevt det svårt att köpa men jag tror att jag kan ha fler frågor än uppfödaren. 🧐 Så mitt råd är att redan nu ta kontakt med uppfödare av intresse för att skapa en kontakt.
 
Senast ändrad:
Fast jag tror inte majoriteten av Corona-hundar är bullys. Tycker det verkar vara alla möjliga sorts hundar. Renraser som blandraser. Under pandemin verkade folk desperata och skulle ha hund oavsett vad. Däremot bor jag just nu i ett område där det verkligen är många bullys men det är ingen pandemi nu så ser ingen direkt koppling till att pandemin gjorde just bullys populära.

Vad jobbigt det låter. Jag tyckte det var jobbigt att min finska lapphund var rädd för åska, skott och särskilt fyrverkerier då jag bor i stan (finns även skjutbana här). Skotten gav mer lätt oro dvs. han hoppade in i bilen igen och ville åka därifrån. Vid åska gjorde han snabbt sina behov och ville hem igen. Fyrverkerier var dock skitjobbigt då de smäller säkert en vecka före och efter nyårsafton. Han satt och flämtade och darrade i hallen där inga fönster fanns. Jag försökte ändå vara lugn och hade högt TV-ljud men det hjälpte inte. Vi fick även tabletter som jag inte tyckte fungerade riktigt. En gång bestämde vi oss för att köra ut i skogen utanför stan, bara för att upptäcka att de avfyrade där också... Blev nästan värre. Nu flera år senare när han inte ens finns längre förstod jag att vi skulle åkt till flygplatsen! 🤦‍♀️ Kan dock inte minnas att han hade större reaktioner på andra ljud eller olika underlag. Han rörde sig obehindrat överallt. Det var dock plågsamt att se han så påverkad av fyrverkerier så jag förstår verkligen @SiZo där. Har också som främsta kriterier att min nästa hund inte ska lida så av ljudrädslor. I varje fall vill jag göra allt i min makt för att slippa det.

Har aldrig hört talas om att man behöver referens men det förekommer säkert. Kanske något man vill ha om man bara dyker upp utan någon tidigare kontakt. Personligen vill jag ta kontakt i god tid numera innan jag köper hund för att dels prata med andra ägare av rasen, ännu bättre tidigare valpköpare och sen uppfödaren. Aldrig upplevt det svårt att köpa men jag tror att jag kan ha fler frågor än uppfödaren. 🧐 Så mitt råd är att redan nu ta kontakt med uppfödare av intresse för att skapa en kontakt.
Bullys och andra kamphundar är överrepresenterade på omplaceringsmarknaden både innan under och efter coronan.
Och därmed och en av dom hundtyper som avlas allra mest på.
 
Vad jobbigt det låter. Jag tyckte det var jobbigt att min finska lapphund var rädd för åska, skott och särskilt fyrverkerier då jag bor i stan (finns även skjutbana här). Skotten gav mer lätt oro dvs. han hoppade in i bilen igen och ville åka därifrån. Vid åska gjorde han snabbt sina behov och ville hem igen. Fyrverkerier var dock skitjobbigt då de smäller säkert en vecka före och efter nyårsafton. Han satt och flämtade och darrade i hallen där inga fönster fanns. Jag försökte ändå vara lugn och hade högt TV-ljud men det hjälpte inte. Vi fick även tabletter som jag inte tyckte fungerade riktigt. En gång bestämde vi oss för att köra ut i skogen utanför stan, bara för att upptäcka att de avfyrade där också... Blev nästan värre. Nu flera år senare när han inte ens finns längre förstod jag att vi skulle åkt till flygplatsen! 🤦‍♀️ Kan dock inte minnas att han hade större reaktioner på andra ljud eller olika underlag. Han rörde sig obehindrat överallt. Det var dock plågsamt att se han så påverkad av fyrverkerier så jag förstår verkligen @SiZo där. Har också som främsta kriterier att min nästa hund inte ska lida så av ljudrädslor. I varje fall vill jag göra allt i min makt för att slippa det.

Även om min är rädd för mycket så tycker jag dock ändå inte att det är så ofta som hon blir extremt påverkas och sitter och skakar/darrar. Dvs mycket rädslor, mycket hon blir rädd för, men ofta inte så extremt påverkad, utan hon har lärt sig att tydligt undvika sakerna (dvs gå/springa undan etc).

Kanske eftersom jag bor som jag gör, och att hon inte utsätts för så mycket smällar? Nyår räcker det att hon är inne på kvällen med musik och ljus på, därför att det är inte mer än några minuter det smäller så nära att det låter läskigt. Åska har hon varit mer påverkad av, men då att hon kommer och ska ligga på mig och få stöd, men jag tycker att hon verkat mindre brydd nu senaste tiden (kanske förstått från de andra hundarna, som är helt obrydda, att det inte är så farligt?) Och skott har jag undvikit att medvetet träna (t.ex. har jag bestämt att inte träna för eller tävla öppen klass viltspår eller bruks) eftersom hon idag ändå kan hantera skott på avstånd när det är jägare i området (då börjar hon vakta snarare än bli rädd), och eftersom jag vet att hon är ljudkänslig för annat vill jag inte trigga fram att skott också är läskiga.

Men ja, hon är ju inte mentalt stabil :p

En gång för några år sedan hamnade jag i diskussion med en pudeluppfödare i en FB-grupp, där jag kommenterade att jag tyckte att fler pudlar skulle BPH eller MH testas. En uppfödare tyckte inte det var nödvändigt - hon har sina hundar på stora utställningar och de klarar det utan problem, så de har inga problem med rädslor. Jag var skapligt irriterad då - min hund har också klarat av utställningar utan att vara brydd, men det betyder ju definitivt inte att hon inte har problem med rädslor :cautious:
 
Är det så ovanligt alltså? Min pappa har en storpudel. Ren sällskapsavel, ingen i kullen har några tävlingsresultat förutom att 2 (av 8) är utställda. Ändå kullen gjort gemensamt BPH som arrangerades av uppfödaren 🤷‍♀️
Det är nog bra att ha i bakhuvudet att storpudel är en annan ras än småpudlarna. Nästan 12% (11,77) av storpudlarna har gjort BPH. Det visar att det är lite annan kultur där. Mer än dubbelt så stor andel av hundarna gör BPH.

1725783536027.png
 
Bullys och andra kamphundar är överrepresenterade på omplaceringsmarknaden både innan under och efter coronan.
Och därmed och en av dom hundtyper som avlas allra mest på.
Fast det var de väl innan med? Har har hållt lite koll på tex hundstallet då jag skulle kunna tänka mig att ta en omplacering därifrån i framtiden. Och visst kommer det en del andra raser mest. Men oftast tycker jag att man ser hundar av "kamphundstyp" på den typen av ställen, och har gjort länge? Men jag har inte fört statistik över det, så det kan vara min conformation bias såklart. Det kanske vore ett intressant kandidatarbete för någon att sammanställa, för de lär ju ha kvar handlingar på alla hundar.
 
Fast det var de väl innan med? Har har hållt lite koll på tex hundstallet då jag skulle kunna tänka mig att ta en omplacering därifrån i framtiden. Och visst kommer det en del andra raser mest. Men oftast tycker jag att man ser hundar av "kamphundstyp" på den typen av ställen, och har gjort länge? Men jag har inte fört statistik över det, så det kan vara min conformation bias såklart. Det kanske vore ett intressant kandidatarbete för någon att sammanställa, för de lär ju ha kvar handlingar på alla hundar.
Det står ju det? Mitt inlägg börjar med både innan Under och efter pandemin 😂
Dom har varit i den här karusellen i åtminstone 20 års tid nu men har växlat från shittbulls och rednose till bullys.
 
Det står ju det? Mitt inlägg börjar med både innan Under och efter pandemin 😂
Dom har varit i den här karusellen i åtminstone 20 års tid nu men har växlat från shittbulls och rednose till bullys.
Namen gud, jag missade. Sorry! Skyller på att jag inte har ätit frukost än :bag:
 
Fast det var de väl innan med? Har har hållt lite koll på tex hundstallet då jag skulle kunna tänka mig att ta en omplacering därifrån i framtiden. Och visst kommer det en del andra raser mest. Men oftast tycker jag att man ser hundar av "kamphundstyp" på den typen av ställen, och har gjort länge? Men jag har inte fört statistik över det, så det kan vara min conformation bias såklart. Det kanske vore ett intressant kandidatarbete för någon att sammanställa, för de lär ju ha kvar handlingar på alla hundar.
Jag läste faktiskt ett exjobb om bullyn i Sverige häromdagen! Inte specifikt hos hundstallet, men de fann att ~14% av alla hundar reggade som american bully gick igenom ett ägarbyte 2023. Det var alltså den vanligaste rasen (minus blandras) att omplacera, 9,6x oftare än labrador.
 
Jag läste faktiskt ett exjobb om bullyn i Sverige häromdagen! Inte specifikt hos hundstallet, men de fann att ~14% av alla hundar reggade som american bully gick igenom ett ägarbyte 2023. Det var alltså den vanligaste rasen (minus blandras) att omplacera, 9,6x oftare än labrador.
Väldigt sorglig statistik.
 
Jag läste faktiskt ett exjobb om bullyn i Sverige häromdagen! Inte specifikt hos hundstallet, men de fann att ~14% av alla hundar reggade som american bully gick igenom ett ägarbyte 2023. Det var alltså den vanligaste rasen (minus blandras) att omplacera, 9,6x oftare än labrador.
Inte ett dugg förvånad och som sagt fortsätter dom produceras på löpande band.
 
Jag har inte läst nånstans att man inte skulle sälja till folk som inte vill träna, tävla eller ställa ut?
Däremot bör man ju om man vill ha hund efter utvärderade föräldrar själv vilja utvärdera sin valp genom hälsotester och bph för att bidra till utvärdera resultatet av aveln.

De flesta uppfödare jag vet vill sälja rätt valp till rätt hem (även om det inte stämmer in på alla). Det innebär att man inte säljer en valp med ex färgfel till nån som vill ställa ut eller en hund med lägre driv till någon med tävlingsambitoner. Då väljer man hellre ett sällskapshem hellre till en valp som det inte är nåt fel på men man känner inte passar valpköparens kriterier.
Dessutom finns det sällan jättestort sug efter en tävlingshund i sällskapsraserna utan de flesta valpköpare vill ha en hund just för sällskap. Att folk står på kö på en bra kull är inget negativt och naturligtvis hamnar valpköpare med ambitioner högre upp samtidigt så ska det ju finnas valp som passar in på kriterierna.
Precis, jag fick en sådan valp, jag var tydlig med att jag inte skulle hålla hunden i utställningpäls och fick en av uppfödarens favoritvalpar, men med ett tandfel. Det som det däremot trycktes på var att ställa upp hdröntga och ögonlysa.
 
Bullys och andra kamphundar är överrepresenterade på omplaceringsmarknaden både innan under och efter coronan.
Och därmed och en av dom hundtyper som avlas allra mest på.
Jag har väldigt dålig koll på bullys personligen. Innan jag flyttade till min nuvarande bostad för ca 2 år sedan så hade jag knappt hört talas om eller sett en bully. I mitt nuvarande område kryllar det av bullys och jag fattar inte charmen. Skitfula och klumpiga hundar. Pudelkorsningar är ju riktigt söta så förstår dess charm.

Jag skrev dock om just pandemin (då bodde jag inte här jag bor nu) och då träffade jag inga bullys men såg hur många som skaffade hund. Sen har man ju sett och läst nyheter, och jag såg ingen specifik hundtyp där utan under pandemin verkade folk skaffa alla möjliga hundar. Det var mer det jag ifrågasatte, att folk inte kunde tänka längre än näsan, att pandemin inte skulle vara för evigt.
Även om min är rädd för mycket så tycker jag dock ändå inte att det är så ofta som hon blir extremt påverkas och sitter och skakar/darrar. Dvs mycket rädslor, mycket hon blir rädd för, men ofta inte så extremt påverkad, utan hon har lärt sig att tydligt undvika sakerna (dvs gå/springa undan etc).

Kanske eftersom jag bor som jag gör, och att hon inte utsätts för så mycket smällar? Nyår räcker det att hon är inne på kvällen med musik och ljus på, därför att det är inte mer än några minuter det smäller så nära att det låter läskigt. Åska har hon varit mer påverkad av, men då att hon kommer och ska ligga på mig och få stöd, men jag tycker att hon verkat mindre brydd nu senaste tiden (kanske förstått från de andra hundarna, som är helt obrydda, att det inte är så farligt?) Och skott har jag undvikit att medvetet träna (t.ex. har jag bestämt att inte träna för eller tävla öppen klass viltspår eller bruks) eftersom hon idag ändå kan hantera skott på avstånd när det är jägare i området (då börjar hon vakta snarare än bli rädd), och eftersom jag vet att hon är ljudkänslig för annat vill jag inte trigga fram att skott också är läskiga.

Men ja, hon är ju inte mentalt stabil :p

En gång för några år sedan hamnade jag i diskussion med en pudeluppfödare i en FB-grupp, där jag kommenterade att jag tyckte att fler pudlar skulle BPH eller MH testas. En uppfödare tyckte inte det var nödvändigt - hon har sina hundar på stora utställningar och de klarar det utan problem, så de har inga problem med rädslor. Jag var skapligt irriterad då - min hund har också klarat av utställningar utan att vara brydd, men det betyder ju definitivt inte att hon inte har problem med rädslor :cautious:
Det var endast av fyrverkerier han flämtade och skakade/darrade. Vid skott och åska var det inget sånt mer än allmän oro/stress. Han ville gå hem direkt eller åka ifrån platsen och åskade det när vi var hemma gick han också och satte sig bredvid oss.

Ja, en utställning är långt ifrån läskigt. Hade inte varit några problem för min hund heller. Snacka om låga krav om det enda en hund ska fixa är en utställning... Min hund fixade allt i livet förutom just skott, åska eller fyrverkerier med stort F. Sen var han i klassisk lapphundsanda skällig men bortsett från det var han en underbar hund. Älskade hans personlighet!

Sen även om jag önskar en hund som kan hantera dessa ljud så hade jag gillat om fyrverkerier förbjöds för privatpersoner. Bättre om kommuner fick hålla i ett storslaget fyverkeri på en bestämd central plats där folk kunde samlas och kolla. Istället för som nu där folk smäller överallt och skräpar ner, är vårdslösa och smäller 1 vecka före och efter nyårsafton. Det är dock en annan diskussion.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är nog bra att ha i bakhuvudet att storpudel är en annan ras än småpudlarna. Nästan 12% (11,77) av storpudlarna har gjort BPH. Det visar att det är lite annan kultur där. Mer än dubbelt så stor andel av hundarna gör BPH.

Visa bifogad fil 152873

Ja självklart är det olika raser. Jag blev mest förvånad eftersom jag inte insett att det var så stor skillnad jämfört med storpudel.

Hade varit intressant att se mellanpudeln för sig själv där…
 
Jag har väldigt dålig koll på bullys personligen. Innan jag flyttade till min nuvarande bostad för ca 2 år sedan så hade jag knappt hört talas om eller sett en bully. I mitt nuvarande område kryllar det av bullys och jag fattar inte charmen. Skitfula och klumpiga hundar. Pudelkorsningar är ju riktigt söta så förstår dess charm.

Jag skrev dock om just pandemin (då bodde jag inte här jag bor nu) och då träffade jag inga bullys men såg hur många som skaffade hund. Sen har man ju sett och läst nyheter, och jag såg ingen specifik hundtyp där utan under pandemin verkade folk skaffa alla möjliga hundar. Det var mer det jag ifrågasatte, att folk inte kunde tänka längre än näsan, att pandemin inte skulle vara för evigt.

Det var endast av fyrverkerier han flämtade och skakade/darrade. Vid skott och åska var det inget sånt mer än allmän oro/stress. Han ville gå hem direkt eller åka ifrån platsen och åskade det när vi var hemma gick han också och satte sig bredvid oss.

Ja, en utställning är långt ifrån läskigt. Hade inte varit några problem för min hund heller. Snacka om låga krav om det enda en hund ska fixa är en utställning... Min hund fixade allt i livet förutom just skott, åska eller fyrverkerier med stort F. Sen var han i klassisk lapphundsanda skällig men bortsett från det var han en underbar hund. Älskade hans personlighet!

Sen även om jag önskar en hund som kan hantera dessa ljud så hade jag gillat om fyrverkerier förbjöds för privatpersoner. Bättre om kommuner fick hålla i ett storslaget fyverkeri på en bestämd central plats där folk kunde samlas och kolla. Istället för som nu där folk smäller överallt och skräpar ner, är vårdslösa och smäller 1 vecka före och efter nyårsafton. Det är dock en annan diskussion.
Dom är populära tror inte det är svårare än så många människor köper bara det som är trendigt för tillfället 🙈
Sen att dom inte är svårare att få köpa en ett paket makaroner i affären hör nog till.
Men jag håller med dig i mina ögon är dom sjukt fula samt sjuka och tråkiga 🙈
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Dom är populära tror inte det är svårare än så många människor köper bara det som är trendigt för tillfället 🙈
Sen att dom inte är svårare att få köpa en ett paket makaroner i affären hör nog till.
Men jag håller med dig i mina ögon är dom sjukt fula samt sjuka och tråkiga 🙈
Jag hittade en internetsida, förra året tror jag, där man kunde beställa typ fransk bulldog och få hemlevererad i hela Europa.

Det finns mycket sjukt alltså.
 
Jag hittade en internetsida, förra året tror jag, där man kunde beställa typ fransk bulldog och få hemlevererad i hela Europa.

Det finns mycket sjukt alltså.
Ja folk är dumma i huvudet :(
Man blir så ledsen men tyvärr blir åtminstone inte jag förvånad längre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: 95johsv
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 306
Senast: tara
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 250
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp