Blandras inte friskare än renras enligt studie

Ja självklart är det olika raser. Jag blev mest förvånad eftersom jag inte insett att det var så stor skillnad jämfört med storpudel.

Hade varit intressant att se mellanpudeln för sig själv där…
Knepigt när alla de små har samma stambok. Och i samma kull kan vissa registreras som dvärg och andra som mellan.

Ja man tänker ju att det ska vara ungefär samma. Men jag tror att storpudel används mer i bruks än de små. Medans de små är mer i agility och liknande?
 
Knepigt när alla de små har samma stambok. Och i samma kull kan vissa registreras som dvärg och andra som mellan.

Ja man tänker ju att det ska vara ungefär samma. Men jag tror att storpudel används mer i bruks än de små. Medans de små är mer i agility och liknande?

Jag menade inte som avelsutvärdering utan mer intressant att veta. Min uppfattning är att mellan generellt är mer förekommande än dvärg i tränings- och tävlingssammanhang men jag kanske har helfel.
 
Knepigt när alla de små har samma stambok. Och i samma kull kan vissa registreras som dvärg och andra som mellan.

Ja man tänker ju att det ska vara ungefär samma. Men jag tror att storpudel används mer i bruks än de små. Medans de små är mer i agility och liknande?
Har du kollat i gruppen aktiva pudlar?
Tycker det är en hel del små som tränar spår och sök där :)
 
Jag menade inte som avelsutvärdering utan mer intressant att veta. Min uppfattning är att mellan generellt är mer förekommande än dvärg i tränings- och tävlingssammanhang men jag kanske har helfel.

Jag upplever också att det är vanligare att mellanpudlar tränas och tävlas än de mindre storlekarna. När jag, mest av nyfikenhet, ville kolla hur det såg ut om man skulle köpa en mellanpudel var det inte svårt att hitta några uppfödare där inte bara föräldrar utan också kullar var utvärderade, mestadels med trevliga resultat.
 
Mellanpudel är det inte särskilt svårt att hitta uppfödare som både utvärderar och tävlar i allt möjligt. Från min uppfödare finns det ekipage i alla grenar utom rapport och skyddsgrenarna. Även minst ett aktivt räddningshundarkipage. Men dom väljer också hem som vill vara aktiva med sina hundar. Man behöver inte tävla, även om det absolut uppmuntras, men definitivt ha intentionen att aktivera sin hund mer än att bara hänga med. Jag tror faktiskt inte min skulle vara jätteroligt som ren sällskapshund. Har haft en låg period har nu i två veckor och inte aktiverat mycket alls mer än godissök. Och det märks absolut genom att hon är mer skälig och larmande. Är dryg på katten och såna saker som hon vanligtvis inte gör. Visserligen är hon i en sån ålder också, men det brukar absolut vara lugnare hemma än vad det är just nu :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: 95johsv
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 304
Senast: tara
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 250
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp