Oseriös avel, fortsättning.

Vad sägs om en BC/Husky? 5 mån gammal, inte helt rumsren och gillar att jaga katter. Det står att den säljs för att valp inte passar in i ägarens liv just nu, men med tanke på blandningen tror jag snarare att det är kod för "jag står inte ut med aset längre".

Nog för att det kan vara jobbigt att ha valp, speciellt av så krävande raser, men jag känner lite att vid 5 mån borde man ju knappt vara över smekmånadsstadiet. Eller så är det faktiskt vanligare än jag trodde att folk impulsköper valp pga söt, och sedan inser att oj, man måste spendera tid och energi på att få en trevlig hund, och så åker valpen ut på Blocket för att bli någon annans problem. :(
 
Vad sägs om en BC/Husky? 5 mån gammal, inte helt rumsren och gillar att jaga katter. Det står att den säljs för att valp inte passar in i ägarens liv just nu, men med tanke på blandningen tror jag snarare att det är kod för "jag står inte ut med aset längre".

Nog för att det kan vara jobbigt att ha valp, speciellt av så krävande raser, men jag känner lite att vid 5 mån borde man ju knappt vara över smekmånadsstadiet. Eller så är det faktiskt vanligare än jag trodde att folk impulsköper valp pga söt, och sedan inser att oj, man måste spendera tid och energi på att få en trevlig hund, och så åker valpen ut på Blocket för att bli någon annans problem. :(


Jag tänker också att en bra hund behöver man generellt inte göra lika mycket med, den är trygg i sig själv. Den där blandningen som man hittar till halva priset på blocket är sällan bra i grunden och behöver så vansinnigt mycket mer.

Min första egna hund var en påse gott och blandat. Schäfer/BC/husky/ochnåtjagglömt. De valparna var tingade redan innan födseln, jag fick henne som omplacering på grund av ägarens flytt och skröplighet. Hon var bäst på alla sätt förutom separationsångest vi dock fick bort helt när hon var 5 år. Jag ser det som ren tur att hon var så himla bra, kullen var minst sagt ojämn på den fronten...
 
Jag tänker också att en bra hund behöver man generellt inte göra lika mycket med, den är trygg i sig själv. Den där blandningen som man hittar till halva priset på blocket är sällan bra i grunden och behöver så vansinnigt mycket mer.

Visst är det så, men även en valp från bra föräldrar och som fått den optimala starten i livet behöver engagemang för att lära sig vanligt hyfs. Men de som föder upp såna valpar är nog också betydligt mer noga med vem de säljer till, så de hamnar inte hos diverse tomtar som slänger ut hunden till salu när nyhetens behag gått över.

Jag har inget emot blandisar som så, men det är inte försvarbart att medvetet korsa raser som är så olika att resulterande valpar riskerar att få totalkrock i skallen. Så jag antar att mitt egentliga klagomål är att folk fortfarande buskavlar på vad skräp som helst och så säljer de till de som ska ha en hund nu på stört, helst igår, och gud nåde den som ställer några frågor innan man får köpa.
 
Ja, jag försvarar det inte. Även om man hatar SKK och skiter i allt vad tester heter borde man ju inse poängen med att avla på åtminstone liknande raser eller nåt harmlösare än mycket av det man ser.
 
Sen tänker jag mindre på uppfostran och mer på sånt som trygg, bra i möte med människor och djur, orädd mm. Man kan ju styra upp en del knäpperier med ren lydnad men det är ju inte samma sak.
 
Idag har jag förhoppningsvis satt stopp för försäljningen av färgade frallor i sverige av norges största bluff "kennel"

ADVASEL
Svindleren bak Nordic bulldogs er den samme som ble anmeldt for valpesmugling og var med i svindeljegerne. Mannen mistet inntekt på flere hundre tusen da han ble tatt for smugling og har nå startet opp eget oppdrett av "exotic colors"
1f61f.png
1f61f.png
1f61f.png
disse valpene forlanger han 40.000 for
1f62e.png
uten fci-godkjent stamtavle, mm registrerer dem i en kennelklubb som samarbeidspartneren i uk har laget. Dog world kennel club kaller de seg, og registrerer alt med fire bein og som bjeffer
https://www.nrk.no/…/kjopte-smuglerhund---mattilsynet-frykt…
Ang saken om svindeloppdretteren..
 
Idag har jag förhoppningsvis satt stopp för försäljningen av färgade frallor i sverige av norges största bluff "kennel"

ADVASEL
Svindleren bak Nordic bulldogs er den samme som ble anmeldt for valpesmugling og var med i svindeljegerne. Mannen mistet inntekt på flere hundre tusen da han ble tatt for smugling og har nå startet opp eget oppdrett av "exotic colors"
1f61f.png
1f61f.png
1f61f.png
disse valpene forlanger han 40.000 for
1f62e.png
uten fci-godkjent stamtavle, mm registrerer dem i en kennelklubb som samarbeidspartneren i uk har laget. Dog world kennel club kaller de seg, og registrerer alt med fire bein og som bjeffer
https://www.nrk.no/…/kjopte-smuglerhund---mattilsynet-frykt…
Ang saken om svindeloppdretteren..
Bra jobbat! :bow::bow::bow:
 
Jag känner väl lite att det här passar in inunder stämpeln oseriös avel eftersom det finns en såpass stor avelsbas inom Golden
Uppfödare som gör om samma kull en tredje gång (!)
Första kullen blev bara en valp så kanske kan vara förståeligt att upprepa den (kanske, avkomman var trots allt inte helt hundra hälsomässigt)
Andra kullen är stor men trots det bara två individer utvärderade varav den ena med riktigt dåliga röntgenresultat (och den andra okej).

Hanen har fått ytterligare en kull med en valp i - thats it

Nog för att det är bra när en inte ägnar sig åt matadoravel på samma hanar men det här känns inte helt rimligt sett till hälsa och rasens storlek :(
Kanske är det jag som är petig - men är det inte riktigt riktigt bra hundar så ser jag inte det som helt rimligt i en såpass stor ras att avla på samma kombinationer så många gånger.

Ett annat fynd - merlefärgad pomeranian - superdyr såklart! Är rätt säker på att det inte är en godkänd färg inom rasen men jag kan ju ha fel :angel:
 
Senast ändrad:
Jag känner väl lite att det här passar in inunder stämpeln oseriös avel eftersom det finns en såpass stor avelsbas inom Golden
Uppfödare som gör om samma kull en tredje gång (!)
Första kullen blev bara en valp så kanske kan vara förståeligt att upprepa den (kanske, avkomman var trots allt inte helt hundra hälsomässigt)
Andra kullen är stor men trots det bara två individer utvärderade varav den ena med riktigt dåliga röntgenresultat (och den andra okej).

Hanen har fått ytterligare en kull med en valp i - thats it

Nog för att det är bra när en inte ägnar sig åt matadoravel på samma hanar men det här känns inte helt rimligt sett till hälsa och rasens storlek :(
Kanske är det jag som är petig - men är det inte riktigt riktigt bra hundar så ser jag inte det som helt rimligt i en såpass stor ras att avla på samma kombinationer så många gånger.

Ett annat fynd - merlefärgad pomeranian - superdyr såklart! Är rätt säker på att det inte är en godkänd färg inom rasen men jag kan ju ha fel :angel:

Jag tycker nog aldrig det är rimligt att upprepa en kombo. Finns säkert något undantag men inget jag kommer på nu. Blir det EN bra valp så räcker det för att ha något att avla vidare på. Fördelen med en stor ras jämför med en som har liten avelsbas är väl att inom en liten ras kan det utarma genpoolen ordentligt. På Golden kanske det är försumbart om än oseriöst.
 
Jag tycker nog aldrig det är rimligt att upprepa en kombo. Finns säkert något undantag men inget jag kommer på nu. Blir det EN bra valp så räcker det för att ha något att avla vidare på. Fördelen med en stor ras jämför med en som har liten avelsbas är väl att inom en liten ras kan det utarma genpoolen ordentligt. På Golden kanske det är försumbart om än oseriöst.
Jag tycker absolut man kan upprepa en kombination om man fick väldigt få valpar. 1 valp är ju väldigt lite att avla vidare på, det kan ju hända så mycket på vägen liksom.
 
Jag tycker nog aldrig det är rimligt att upprepa en kombo. Finns säkert något undantag men inget jag kommer på nu. Blir det EN bra valp så räcker det för att ha något att avla vidare på. Fördelen med en stor ras jämför med en som har liten avelsbas är väl att inom en liten ras kan det utarma genpoolen ordentligt. På Golden kanske det är försumbart om än oseriöst.
Jag tänker lite likadant. Samtidigt, min första tik parades en gång med en importerad hane. Det blev två valpar, en tik och en hane. Tiken hamnade hos fodervärd, hanen såldes. Tiken dog i en olycka 9 månader gammal, hanen användes i avel till en kull.

Min tik fick senare en till kull med samma hane som första gången. Den gången blev det 5 valpar. Kenneln behöll en tik, resten såldes och den enda av de såldes som användes i avel, den bor i Finland. Tiken som kenneln behöll fick sedan en kull med två valpar i, därefter en kull med annan hane där det blev 7 valpar (min Ebrah är en av dem :D).

I Sverige finns det alltså bara två hundar efter min första tik som gått i avel och då fått totalt ca 15 valpar. Visst, man hade kunnat använda en annan hane till andra kullen, men första kullen blev till synes väldigt bra och så vitt jag minns nu fanns det inget direkt närbesläktat att använda annars till henne. Så tja. Då kan det vara värt att göra samma kombination två gånger tycker jag.
 
Jag tycker nog aldrig det är rimligt att upprepa en kombo. Finns säkert något undantag men inget jag kommer på nu. Blir det EN bra valp så räcker det för att ha något att avla vidare på. Fördelen med en stor ras jämför med en som har liten avelsbas är väl att inom en liten ras kan det utarma genpoolen ordentligt. På Golden kanske det är försumbart om än oseriöst.
Om ingen av de första avkommorna går i avel så "finns" ju inte hundarna genetiskt och det skadar alltså inte populationen att göra om kombinationen.

Jag tycker nog att det kan vara okej att göra om kombinationer som har visat sig vara bra - dvs när valparna är utvärderade med önskvärt resultat. Men tre gånger? Näe.
 
Jag känner väl lite att det här passar in inunder stämpeln oseriös avel eftersom det finns en såpass stor avelsbas inom Golden
Uppfödare som gör om samma kull en tredje gång (!)
Första kullen blev bara en valp så kanske kan vara förståeligt att upprepa den (kanske, avkomman var trots allt inte helt hundra hälsomässigt)
Andra kullen är stor men trots det bara två individer utvärderade varav den ena med riktigt dåliga röntgenresultat (och den andra okej).

Hanen har fått ytterligare en kull med en valp i - thats it

Nog för att det är bra när en inte ägnar sig åt matadoravel på samma hanar men det här känns inte helt rimligt sett till hälsa och rasens storlek :(
Kanske är det jag som är petig - men är det inte riktigt riktigt bra hundar så ser jag inte det som helt rimligt i en såpass stor ras att avla på samma kombinationer så många gånger.

Ett annat fynd - merlefärgad pomeranian - superdyr såklart! Är rätt säker på att det inte är en godkänd färg inom rasen men jag kan ju ha fel :angel:

Bara för att rasen är stor betyder det inte att avelsbasen är det. Det går oerhört fort att få farligt små avelsbaser även stora raser. Då ofta på grund av matadoravel.

I de flesta raser är det sett till den genetiska variationen inte lämpligt att upprepa samma kombination. Blev den första kullen bra så kan en eller ett per ur den gå vidare i avel och föra genkombinationen vidare. Uppfödaren/ägarna får se till att någon eller några finns tillgängliga för avel exempelvis genom att behålla avelsrätten på minst en hund. Blev den första kullen inte bra kan jag inte förstå varför man skulle vilja upprepa den.

Sen finns det de som tycker det är jättebra att upprepa för då vet de vad de får och det är lättare att sälja. Men det kan blir helt annorlunda i andra kullen. För uppfödarens framtida avel borde det vara bättre att göra olika kombinationer för att underlätta att lämpliga avelspartners i senare generationer. I mindre populationer är detta såklart mer påtagligt än i större.
 
Var inte för hårda mot Hundstallet nu, de har ju inte avlat fram kraken utan försöker hitta ett hem åt den. Men :cry:
 

Bifogade filer

  • 2AC62513-5C51-4898-A9CB-17A787135385.png
    2AC62513-5C51-4898-A9CB-17A787135385.png
    371,3 KB · Visningar: 242

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 331
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 609
Senast: YlvaG
·
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
682
Senast: Sarah415
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp