Oseriös avel, fortsättning.

10 osålda valpar kvar ur en kull på 13. Mamma är rottis/aussie och pappa schäfer/dogo argentino. Passar enligt säljaren till "nose work, jakt, viltspår, lydnad och bruksarbete samt att de är en bra familjehund".

Jag funderar lite på vad det är tänkt att de ska jaga? O_o Själv föreställer jag mig att det är jakt av typen "dra efter allt som rör sig"....
 
10 osålda valpar kvar ur en kull på 13. Mamma är rottis/aussie och pappa schäfer/dogo argentino. Passar enligt säljaren till "nose work, jakt, viltspår, lydnad och bruksarbete samt att de är en bra familjehund".

Jag funderar lite på vad det är tänkt att de ska jaga? O_o Själv föreställer jag mig att det är jakt av typen "dra efter allt som rör sig"....
Åhå, det blir spännande om dom står kvar med gänget ett halvår eller så - lattjo lajbans hemma ;)
 
10 osålda valpar kvar ur en kull på 13. Mamma är rottis/aussie och pappa schäfer/dogo argentino. Passar enligt säljaren till "nose work, jakt, viltspår, lydnad och bruksarbete samt att de är en bra familjehund".

Jag funderar lite på vad det är tänkt att de ska jaga? O_o Själv föreställer jag mig att det är jakt av typen "dra efter allt som rör sig"....
Usch, det gör ont i hjärtat på mig, stackars valpar vilket liv de kommer få. Troligen kort, men sorgligt. :(
 
Dagens blocket.. Fransk bulldog till avel..

"Min Buddha, som nu är 3 år gammal. Han älskar tikar och har os simmare i pungen. Han har producerat 2 oplanerade kullar redan och har mer smak! Språng eller valp kan diskuteras! Han har inga anmärkningar, inga problem med andningen, (snarkar knappt) och världens snällaste psyke. Hans pappa är blue och mamma är brindel! Så kan producera allt från vita, blåa, bruna och brindel valpar mm. "
 
Dagens blocket.. Fransk bulldog till avel..

"Min Buddha, som nu är 3 år gammal. Han älskar tikar och har os simmare i pungen. Han har producerat 2 oplanerade kullar redan och har mer smak! Språng eller valp kan diskuteras! Han har inga anmärkningar, inga problem med andningen, (snarkar knappt) och världens snällaste psyke. Hans pappa är blue och mamma är brindel! Så kan producera allt från vita, blåa, bruna och brindel valpar mm. "
:banghead::yuck::banghead:
 
Dagens blocket.. Fransk bulldog till avel..

"Min Buddha, som nu är 3 år gammal. Han älskar tikar och har os simmare i pungen. Han har producerat 2 oplanerade kullar redan och har mer smak! Språng eller valp kan diskuteras! Han har inga anmärkningar, inga problem med andningen, (snarkar knappt) och världens snällaste psyke. Hans pappa är blue och mamma är brindel! Så kan producera allt från vita, blåa, bruna och brindel valpar mm. "

Jag hamnade på Blockets djuravelskategori när jag letade efter fralla-annonsen, och ja vad säger man... det räcker att läsa en eller två annonser där för att få en hjärnblödning :banghead:

Saxat de värsta delarna:

"Hejsan. Har en extremt speciell hane, Pitbull Classic Bully, en blue nose som är extra fin och unik. Jätte fin i pälsen (glänsande choklad), muskulös och riktigt fint huvud och kropp [...]. Kommer överens med alla djur samt människor, stora som små, jätte kärleksfull. [...] Har ni en fin hona som ni vill para i år hör av er. Pris efter överenskommelse, dock inte mycket då jag gör detta för hundens skull."

O_o:rofl::yuck:

(Dessutom måste hunden vara ett unikum som är chokladfärgad med blå nos. En genetisk sensation! Helt klart värt språngavgiften :up:)
 
Schäfervalpar utan stamtavla. Anledningen? Mamman är korthårig och pappan långhårig så därför blir de inte reggade.
Sen när sjutton blev det ett hinder för registrering?

Har man så dålig koll ska man ge fasiken i avel. Men jag gissar att det är en medveten lögn som man hoppas folk ska gå på. Enda gången hårlaget skiljer dem åt är på utställning då de ställs i olika klasser.
Vi har fått en långhårigsavkomma från två normalpälsade föräldrar och den är givetvis reggad :meh:
 
Har man så dålig koll ska man ge fasiken i avel. Men jag gissar att det är en medveten lögn som man hoppas folk ska gå på. Enda gången hårlaget skiljer dem åt är på utställning då de ställs i olika klasser.
Vi har fått en långhårigsavkomma från två normalpälsade föräldrar och den är givetvis reggad :meh:
Ja alltså, det föds ju en hel del långhårsvalpar i kullar där båda är normalpälsade och som reggas utan problem.
Nästan så man skulle ifrågasätta det, men då går väl hela fb-gruppen bananas
 
Fick se en liten text om hur en hanhundsägare beskrev sin hund. Hunden var av brukshundsras och av ägarens text att döma så lät det i mina öron exakt som en italiensk vinthund. Den hunden har gått i avel! Rastypiskt och bra... :banghead: :banghead:
 
Ja alltså, det föds ju en hel del långhårsvalpar i kullar där båda är normalpälsade och som reggas utan problem.
Nästan så man skulle ifrågasätta det, men då går väl hela fb-gruppen bananas

Tycker absolut du kan ifrågasätta det. Långhårsanlagen ligger i de flesta linjer och kan slå igenom lite hur som helst.
Finns MÄNGDER med reggade kullar med blandade hårlag.
 
Dagens blocket.. Fransk bulldog till avel..

"Min Buddha, som nu är 3 år gammal. Han älskar tikar och har os simmare i pungen. Han har producerat 2 oplanerade kullar redan och har mer smak! Språng eller valp kan diskuteras! Han har inga anmärkningar, inga problem med andningen, (snarkar knappt) och världens snällaste psyke. Hans pappa är blue och mamma är brindel! Så kan producera allt från vita, blåa, bruna och brindel valpar mm. "
Snarkar knappt :arghh::rage::banghead::banghead::yuck::down:
 
Jag funderar lite på vad det är tänkt att de ska jaga? O_o Själv föreställer jag mig att det är jakt av typen "dra efter allt som rör sig"....

Med den kombon, så är det ju noll jaktfolk som köper i syfte att jaga nånting, för det kommer de inte duga till. Möjligen lär de flänga efter vilt och bita ihjäl/riva ner, men det är ju något helt annat än jakt i den meningen det.
 
Blocketannonser för renrasiga hundar får en också att vilja :banghead: ibland.

En rottweilerkull där uppfödaren skriver "kommer lämpa sig både inom bruks och i utställningsringen, tror väldigt mycket på denna kombination."

Hanen är utländsk.
Tiken har inga meriter utöver utställning. På MH har den 1 på hantering, 4 respektive 5 på rädsla för skrammel och spöken och 1 på nyfikenhet på båda de momenten.
Hon har en tidigare kull från 2017 där två av valparna ställts ut i unghundsklass, en fick Rapporteringskod A.
Ett kullsyskon till tiken finns också i Sverige, visserligen patrullhund i försvaret men ej godkänd på MT eftersom poängen inte räckte till på del 2. Där har den den fina kombinationen:
Tar lång tid för avreaktion
Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden
Lång tid med hjälp för att gå fram
samt
Visar stor aggression
:up:
 
Blocketannonser för renrasiga hundar får en också att vilja :banghead: ibland.

En rottweilerkull där uppfödaren skriver "kommer lämpa sig både inom bruks och i utställningsringen, tror väldigt mycket på denna kombination."

Hanen är utländsk.
Tiken har inga meriter utöver utställning. På MH har den 1 på hantering, 4 respektive 5 på rädsla för skrammel och spöken och 1 på nyfikenhet på båda de momenten.
Hon har en tidigare kull från 2017 där två av valparna ställts ut i unghundsklass, en fick Rapporteringskod A.
Ett kullsyskon till tiken finns också i Sverige, visserligen patrullhund i försvaret men ej godkänd på MT eftersom poängen inte räckte till på del 2. Där har den den fina kombinationen:
Tar lång tid för avreaktion
Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden
Lång tid med hjälp för att gå fram
samt
Visar stor aggression
:up:
Jag som har noll koll, vad står Rapporterings kod A för??
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 331
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 607
Senast: YlvaG
·
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
682
Senast: Sarah415
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp