Oseriös avel, fortsättning.

Japp, just nu så. Om det bara är EN :laugh:

Fodertiken vi passar blev en drake mot andra hundar vid löp efter sin kull. Så det är ju askul att ha 4 hundar till hemma :meh:

Byter dem gärna mot denna harmoniska yogablandning.
Vi måste bara komma på ett bra namn till denna utmärkta yoga/meditations/terapiblandning sedan går det säkert att kränga dem för mer än en labradoodle :angel:
 
Hade jag också haft med en sån. Troligen allergi också. Och ändrade levnadsförhållanden.
Ja inte för att blandningen kan vara så rolig men tre månader? Känns framförallt som ogenomtänkt köp i allmänhet. Tycker det är sorgligt många valpar som säljs runt 9-12 veckors ålder (inte av uppfödaren) pga tidsbrist, semestern är slut eller bara "valp är inget för mig". Nog för att valpar kan vara jobbiga men då borde det ju fortfarande vara "smekmånad" om man har nån koll på vad man gett sig in på.
 
Ja inte för att blandningen kan vara så rolig men tre månader? Känns framförallt som ogenomtänkt köp i allmänhet. Tycker det är sorgligt många valpar som säljs runt 9-12 veckors ålder (inte av uppfödaren) pga tidsbrist, semestern är slut eller bara "valp är inget för mig". Nog för att valpar kan vara jobbiga men då borde det ju fortfarande vara "smekmånad" om man har nån koll på vad man gett sig in på.

Alltså, jag förstår om folk tom säger upp sig från jobbet och dumpar sambon bara för att få ett legetimt skäl att sälja vissa mixer pga "ändrade levnadsförhållanden"
 
"Ändrade levnadsförhållanden" måste ju vara den vanligaste ursäkten att kränga iväg jobbiga unghundar...

Jag tycker man oftast kan utläsa i annonser om de ändrade levnadsförhållandena är på riktigt eller ej.

Här i Australien verkar de två vanligaste varianter av den typen av annonser;

Hunden har papper, har gått åtminstone valpkurs samt går fint i koppel och kan några kommandon. Ofta pga flytt för jobb eller barnen är inte intresserade längre

Eller de annonser där det står att hunden "kräver en stor och odentligt inhägnad bakgård samt någon med "strong hand". Ofta mix med staffe, pitbull, bullarab eller husky och vilka de ändrade levnadsförhållandena är, står inte..
 
En snabb titt på lokala annonssidan

Annons 3 på första sidan:
"Hi my name is Digby and I am a gently giant, I get along well with other dogs, although I am very strong I walk along on a lead like a champion. I am a big smoocher and I am in need of desexing and a secure high yard as I am quite adept at getting myself to where I want to go. I think I am a bull arab pointer but your guess is as good as mine. For people who like us big fellas I am your dog!!!!!"

Annons 5 på första sidan:
Free to a good home!!!

Giving away my one year old male, blue heeler, not desexed puppy. His name is Toby. He’s very friendly, loving and likes walks down the park, being active, playing ball is his favourite game and going for swims. Protective nature.
Would suit a person that could take him for walks on a daily basis. Does not get along with young children. He does get along with other dogs however he’s better suited as an only dog on the property.

Only giving away due to my situation changing as we have a baby on the way and not being able to give him the attention he requires.

Will come with his food bowl.
 
Ja inte för att blandningen kan vara så rolig men tre månader? Känns framförallt som ogenomtänkt köp i allmänhet. Tycker det är sorgligt många valpar som säljs runt 9-12 veckors ålder (inte av uppfödaren) pga tidsbrist, semestern är slut eller bara "valp är inget för mig". Nog för att valpar kan vara jobbiga men då borde det ju fortfarande vara "smekmånad" om man har nån koll på vad man gett sig in på.

3-månadersvalpar kan iofs vara sjukt jobbiga. Men det jag alltid blir så less på är att folk aldrig kan lära sig att valpar ÄR jobbiga. Vad sjutton förväntar de sig?!
 
3-månadersvalpar kan iofs vara sjukt jobbiga. Men det jag alltid blir så less på är att folk aldrig kan lära sig att valpar ÄR jobbiga. Vad sjutton förväntar de sig?!
Ja det är det jag menar. Jobbiga absolut, men det borde man som sagt vara beredd på. Veta vad man ger sig in på. Sen vet jag inte riktigt hur tidigt ras/korsningsbundna egenskaper kan börja bli riktiga problem även om rasskillnader såklart märks tidigt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 331
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 607
Senast: YlvaG
·
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
682
Senast: Sarah415
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp