osäker ponny

M

majsan63

Hej.Jag har för ca 2 månader sedan fått hem 2 stycken shettis hingstar födda -10.

Dom var väldigt o hanterade och den ena av dom är väldigt osäker och rädd för allt.Rädd för grimman,för grimskaftet törs inte komma fram i hagen osv.

Har ni några tips på hur jag ska vinna hans förtroende. Tacksam för svar.
 
Sv: osäker ponny

Har du tillgång till rundkorall eller kan stängsla in en större volt? Vi använde join-up (googla) på ohanterade hästar, efter ett par gånger kunde alla ha grimma och ledas. Men det var säkert inte stressfritt för hästarna.
 
Sv: osäker ponny

Läs på om NH, ta helst hjälp och lägg sen upp ett program med systematisk träning. Du behöver tid men också veta att det du gör är vettigt. Utan att veta något om hästarna är det svårt att säga mer än så, men med konsekvens, klokt ledarskap och tålamod brukar man med tiden vinna över en häst på sin sida.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp