Osäker i hoppningen!

M

Mauw

Hej! jag behöver ganska akut hjälp! Min d-ponny har tappat intresset för hoppning! Hon vägrar ut sig på 50cm & dt är inte kul förut hoppade hon hur högt som helst! Och jag måste driva hur mycket som helst! Vissa dagar tycker hon det är kul, men en tappar hon intresset igen! & det är lite jobbigt eftersom hoppning är MITT största intresse! :cry:

Tacksam för snabbast svar! :bow:

Sv: Osäker i hoppningen!

Då äger du troligtvis fel häst. Hästen ska tycka det är roligt att hoppa och inte bara hoppa för att du gillar det.
Du säger själv att ponnyn tappat intresse för hoppningen och då är det ingen idé att försöka fortsätta hoppa.

asså, jag vet inte om hon har tappat intresset.. det är mer att hon är så osäker! Vissa dager är det superkul tycker hon, och jag undrar mer vad jag kan göra för att hon ska tycka det är kul dom dagarna hon inte tkr det...

Först, ta hästen till klinik.
Om den är okej, får du utgå från det. Tänk på att inte hoppa för ofta o att alltid ta hjälp av tränare.

Om din ponny nu är frisk, du rider för tränare, rider ponnyn rätt och hon helt eneklt inte tycker att det är roligt längre så kan jag rekomendera att du åker till en terrängbana och är med i en nybörjargrupp, det brukar dom tycka är skitkul :)
Hoppa henne inte så mkt uppsutten på banan men hittar du några små roliga skutt i skogen är nog det bara bra!
Be din tränare hjälpa dig att löshoppa henne, hon kanske tycker att det är lite roligare.

Hur gammal är din ponny?
Du har kollat att den inte har ont ngn stans?
Utrustningen passar?
Om allt är okey kan det vara så att du hoppar för mkt,eller att ponnyn inte orkar.Vad säger din tränare?Be om hjälp och lägg upp ett träningsprogram med omväxlande arbete.Ha den väl dressyrriden för det underlättar för den i hoppningen.Lycka till

Hej! jag behöver ganska akut hjälp! Min d-ponny har tappat intresset för hoppning! Hon vägrar ut sig på 50cm & dt är inte kul förut hoppade hon hur högt som helst! Och jag måste driva hur mycket som helst! Vissa dagar tycker hon det är kul, men en tappar hon intresset igen! & det är lite jobbigt eftersom hoppning är MITT största intresse! :cry:

Tacksam för snabbast svar! :bow:

Ut och hoppa i skogen! Se till att hitta framåtbjudningen igen. Sitt absolut inte och nöt hoppbanor i en paddock. Ta hoppträning max en till två gånger i veckan, resten av tiden är det uteritt eller dressyr som gäller.
Man kan även säga "gå tillbaka till grunderna" när det gäller hoppningen och där är framåtbjudning ledordet, unghästar hoppas in i grupp över naturhinder till att börja med vilket sporrar dem till att bjuda på hindren.
Prova och se om det inte blir bättre.

I annat fall har hon nog tröttnat helt enkelt och då måste du ge henne ett break.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 536
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 061
Senast: inverterad
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat