Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så att hon gömde sig eller var rädd så men mer att hon höll sig gärna på lite avstånd och inte var så nyfiken på att hälsa. Hon blev aldrig tvingad att hälsa på någon och när hon väl mjuknat upp för de så har hon älskat alla hon träffat. Från att vi kunnat gå promenader där hon inte äns märkte av eller brydde sig om att vi mötte folk så small det till vid 6 månader så börja hon totalt skälla ut exakt alla vi mötte eller såg, spela ingen roll om de va 1 km bort bara hon märkte att någon gick så blev hon så extremt stressad och rädd att hon sprang längst ut i kopplet hem och gick inte att få kontakt med. Kan tillägga att vi gått 3 kurser helt utan problem där hon aldrig äns brytt sig om andra hundar eller människor förutom när någon annan hund bjudit in till lek så har hon direkt velat vara med. Hon älskar att vara på kurs och där slänger hon sig gärna fram för att hälsa på ledaren eller instruktörerna, samma på tex djuraffärer inga problem. Men nu när hon är 1 år så går det från dag till dag att hon skäller eller morrar åt folk vi möter. Och oftast när hon väl skäller så är det på folk som är långt bort och vi inte är påväg att möta medans hon kan morra och lågt voffa åt de vi går förbi. Har försökt hela tiden med skvallerträning men problemet är att hon skäller endast ett skall som ett varningskall sekunden hon vänder sig bort från människan sen kollar hon runt sig som förvånad att hon gjorde det ljudet. Är oftast just människor som är lite längre bort hon skäller endast en gång på men man märker när vi möter människor att hon låser sig extremt och blir väldigt stel i kroppen. När vi haft gäster över så morrar hon åt de och kan gå fram för att lukta medans hon morrar och sedan skälla ett skall för att sedan gå därifrån. Kan tillägga att hon kan gå på stan bland mycket folk och annat utan problem och vi gör en del spår och hon får springa av sig mycket, det märks att det är just osäkerhet skallen ligger i och inget annat och hon skakar alltid av sig efteråt. Behöver bara tips på hur jag kan stötta henne i dessa situationer och försöka förhindra skall och att hon även ska känna sig trygg hemma bland gäster. Då ingen har försökt hälsa på henne utan det räcker med att någon pratar börjar hon. Och skvallerträning försöker jag med som sagt men så fort jag säger ”rätt” när hon tittar på personen så skäller hon och vänder sedan för att ta sin godis, och samma sak om jag inte hinner se människan så skäller hon och vänder sig om en sekund senare för att fortsätta gå därifrån.