Sv: Osäker häst.
Jag fick hem en jätteosäker häst för 4 år sedan. Den var mer eller mindre aggressiv och hade rykte om sig att vara opålitlig och otrevlig (fick vi höra efteråt såklart). Hästen hade fullständigt tappat förtroende för folk. Livrädd för rep och hastiga rörelser. Första stadiet var aggressivitet vid all typ av hantering. Hoven hängde i luften och tänderna hördes. Alltid bakåtstrukna öron och vitögat blängde. Här gick jag igång och pysslade mycket med honom. Borstade, av och på med täcke, ridturer osv. Aldrig arg men med fast hand. Nästa stadie var att testa allt. Så vi stod långa stunder och diskuterade om vi skulle gå in på ridbanan, om han skulle stå still när jag satt upp, om jag skulle ha sporrar på, om han skulle fatta galopp osv...Sommaren därefter var det långa skogsrundor med svårigheter som att gå över bäckar, vada, stenmurar, snårskog osv. Han växte! Så kom transporterande och tävlingar...På flera tävlingar har vi tittat mer på publiken än ridit mönster....Nu skall han till chappen för 3e gången. Förra sommaren placerade han sig i samtliga tävlingar han ställde upp i. Han går herd work och div ridklasser, mest reining. Fortfarande kan han kika på publiken eller skygga för saker, men det blir mer sällan. han går överallt bara man tror på honom.
Vi har alltid givit honom stöd och bett honom gå från A till B tex över en bäck. Vill han gå på sidan är det OK, vill han gå igenom är det OK. Som sagt förut är det de små vanliga händelserna som stärker. Han är nu en trevlig häst, men som inte släpper ngn inpå sig utom oss. Han har blivit mkt ranghög och måste ha fasta rutiner. han har nu en egen liten flock att basa över. Han visade sig vara en mkt stark personlighet bakom alla skyddsåtgärder han hade lagt upp.
Han lämnar ingen oberörd!
Lycka till med din häst.