Osäker häst.

P

pluttis

Hej, jag har fått hem en häst som är väldigt osäker på sig själv.
Jag skulle vilja höra era erfarenheter och om ni har några bra tips på några övningar som gör att jag kan stärka hennes självförtroende.
Det här känns lite ovant för mig eftersom jag är mer van vid dominanta och självsäkra hästar.

Sv: Osäker häst.

Jag tror inte att det ligger i övningarna utan snarare i hela ditt umgänge med hästen. Att alltid låta hästen lyckas, att aldrig låta den misslyckas. Att vara positiv och göra allt enkelt för den. Stärka dess självförtroende i den vardagliga hanteringen och ridningen.

Så arbetar jag med alla hästar.

Jag håller med tintilar och vill lägga till att ge hästen förtroende och frihet i det lilla. Ta med den på promenader, när du går och letar vårtecken, snackar med grannen osv.
Kort sagt, aktivera utan krav och i det lilla enkla.

LIA

Jag fick hem en jätteosäker häst för 4 år sedan. Den var mer eller mindre aggressiv och hade rykte om sig att vara opålitlig och otrevlig (fick vi höra efteråt såklart). Hästen hade fullständigt tappat förtroende för folk. Livrädd för rep och hastiga rörelser. Första stadiet var aggressivitet vid all typ av hantering. Hoven hängde i luften och tänderna hördes. Alltid bakåtstrukna öron och vitögat blängde. Här gick jag igång och pysslade mycket med honom. Borstade, av och på med täcke, ridturer osv. Aldrig arg men med fast hand. Nästa stadie var att testa allt. Så vi stod långa stunder och diskuterade om vi skulle gå in på ridbanan, om han skulle stå still när jag satt upp, om jag skulle ha sporrar på, om han skulle fatta galopp osv...Sommaren därefter var det långa skogsrundor med svårigheter som att gå över bäckar, vada, stenmurar, snårskog osv. Han växte! Så kom transporterande och tävlingar...På flera tävlingar har vi tittat mer på publiken än ridit mönster....Nu skall han till chappen för 3e gången. Förra sommaren placerade han sig i samtliga tävlingar han ställde upp i. Han går herd work och div ridklasser, mest reining. Fortfarande kan han kika på publiken eller skygga för saker, men det blir mer sällan. han går överallt bara man tror på honom.

Vi har alltid givit honom stöd och bett honom gå från A till B tex över en bäck. Vill han gå på sidan är det OK, vill han gå igenom är det OK. Som sagt förut är det de små vanliga händelserna som stärker. Han är nu en trevlig häst, men som inte släpper ngn inpå sig utom oss. Han har blivit mkt ranghög och måste ha fasta rutiner. han har nu en egen liten flock att basa över. Han visade sig vara en mkt stark personlighet bakom alla skyddsåtgärder han hade lagt upp.

Han lämnar ingen oberörd!

Lycka till med din häst.

pat parellis 7games är ett bra sätt att bygga självförtroende tycker jag.
Ett annat sätt att stärka din häst i självförtroende är att vara ute och gå med den, utsätt den för "läskiga" saker men som egentligen inte är farliga och som hästen kan nosa,bita,trampa,helt enkelt kan undersöka.
De flesta får självförtroende bara man själv tror att de klarar av det.

Hej White socks! Jag blev så rörd då jag läste ditt inlägg... Det låter precis som min häst! Han är lite så och jag skulle behöva lite råd och hjälp ang det. :) Vad gjorde du och vad har du gjort för att få din häst att bli den han är idag?:confused:

Det finns bara en liten skillnad; Min häst är redan väldigt ranghög men har ingen att "bossa" över... Resten av det du beskriver är min Lucky på pricken. :D

Han är lite så och jag skulle behöva lite råd och hjälp ang det. :) Vad gjorde du och vad har du gjort för att få din häst att bli den han är idag?:confused:

En fast hand med mycket vänlighet och fasta rutiner så att hästen vet vad den har att vänta sig tror jag på. Utsätt hästen för små "farligheter" i små steg lite åt gången. Mycket beröm. Bra att börja med att få förtoendet genom de dagliga sysslorna. Kontakt, borsta i ansiktet klia i pannan mycket vilket är en förtroende grej. De kan inte se vad du gör utan måste lita på dig. Av och på med täcken, paddar, rep, höpåsar...ja alt möjligt som kan vara otäckt. Så småningom kommer totton att veta att det "bara prasslar lite på ryggen men det är bara matte som grejar". Rid ut i naturen och led förbi där det blir stopp - du går före och tar smällen liksom i hästens ögon. Och det som var jobbigt gör man om tills det blir ofarligt.
Ge den tid och respekt...det glömmer många tror jag! Respektera att hästen tycker att det är otäckt att gå i vattenpölen...det ser ju ut som ett stort svart hål....respektera att den stora stenen på håll kan se ut som....bla bla bla. Visa att det inte är farligt - gå först!
Tvinga aldrig - då mister hästen respekten för dig och likaså med våld. Jobba på- hästar är fantastiska personligheter som det är ett previlegium att få lära känna!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 185
Senast: MML
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
15 978
Senast: Mineur
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar