OS - Ökningar??

Sv: OS - Ökningar??

en sak som jag anmärkte på ang passagen (när vi ni diskuterar rörelser) är att don schufros passage är precis som matines; han hoppar från ben till ben, det ser mer konstlad än samlad ut. :confused: så gör inte dom andra ryttarnas hästar? tror ni han lär in det på nåt särskilt sätt eftersom det blir så?

Jag håller med, jag noterade samma sak, hästen ser på det viset väldigt ojämn ut, men det var inga större kommentarer ang. det från Byström och Svanlund, annat än att hästen var lite spänd i allmänhet.

True Blue: jag håller också med ang. travökningarna, hästarna sätter sig inte på bak utan det är frambenen som sträcker ut framför enbart i stort sett. det är stor skillnad mot för ngra år sen tycker jag.

Som jag minns det var det varmt för att vara i Sverige speciellt när distansen gick. Dressyren minns jag som en varm svensk dag, men inte åt det luftfuktiga extrema hållet i HK

Näe, det stämmer, den luftfuktigheten kommer vi inte upp i, men när fälttävlans terrängprov gick så var det över 30 grader, hett som attan i solen.

Och det var tillbud både där i distansen, jag åkter runt med den veterinären som hade koll på ekipagen längs banan.

fio, förra året hade vi 95% luftfuktighet här. Men det blir aldrig på samma sett som utomlands, men min som är strup pips op låter som Floresco gjorde första GP när det är så hög luftfuktighet, och vissa dagar kan jag inte rida då.

Så visst är det problem för dem att syresätta sig. Även om det "bara" är dressyrhästar.

Jag är inne på din linje. Aveln har ju de senaste åren endast koncentrerats på extrem rörlighet och detta har lett till extremt bogfria hästar och jag undrar om det verkligen är så att bakbenen är så mycket sämre nu eller om det är så att frambenen är så spektakulära nuförtiden att det lurar ögat?

Jag tycker dock att de hingstar som blivit godkända på senare år har haft bättre bakben så det kanske ändrar sig om några år.

Det finns några som är fina bakifrån. Salinero, Satchmo och Bonaparte t.ex.

Men just Briar har ju ett rörelsemönster där han trampar med haserna bakom sig. Det är ju många som anser att han gör ett kanonjobb på en häst som inte har alla förutsättningar.
Han har ju dragit ner på frambenssprattlet väsenligt.

Om man ser till piafferna har många även där varit matta o hellre gått lite för mkt framåt för att bibehålla takten istället.

Just piafferna tycker jag det saknas en hel del i för många ekipage. Flera av dem trampar på stället, men med bakbenen bakom sig och med icke sänkt bakdel. De tar inte alls mera vikt bak. Jag såg flera bra piaffer för några år sen tycker jag.
Hellre att hästen går lite framåt men vinklar sitt bäcken och sätter sig i piaffen med bakdelen under sig.

dom gick ju framåt också. :p det kommenterade gb på 80% av ekipagen.

balagur hade fina piaffer.

Senast ändrad:

Jag såg flera bra piaffer. Håller inte med om att de flesta trampar bakom sig- mer i passagen i såna fall.

Sen är det ingen tävling i piaff- vilket somliga verkar tro.:grin:
det är att visa en kunskap i "mångkamp" i alla gångarter.

Just piafferna tycker jag det saknas en hel del i för många ekipage. Flera av dem trampar på stället, men med bakbenen bakom sig och med icke sänkt bakdel. De tar inte alls mera vikt bak. Jag såg flera bra piaffer för några år sen tycker jag.
Hellre att hästen går lite framåt men vinklar sitt bäcken och sätter sig i piaffen med bakdelen under sig.

För några år sedan ? vad menar du med några år sedan? 20?

Jag tycker det har varit svåra vinklar att se den ökade traven ur (som tv-åskådare), likaså den ökade skritten - där fokuserar kameramannen enbart på hästhuvudet. :crazy:

Jag tycker det har varit svåra vinklar att se den ökade traven ur (som tv-åskådare), likaså den ökade skritten - där fokuserar kameramannen enbart på hästhuvudet. :crazy:

Nja eller mer på ryttarens sammanbitna pionröda ansikte :rofl:

Dom har inte förstått att det är av högsta intresse att se en häst skritta.

Nej, det är trist, det är ju där agnarna skiljs från vetet i många fall. (och många trista poäng går förlorade)

Tittar man noga så är de flesta travökningarna med mycket frambensvift och bakben som släpar efter, takten är inte riktigt där.
Galoppökningarna tas upp redan vid X, det var få ryttare som red ökningen ända fram. Jag lade märke till en, men kommer nu inte ihåg vem. Kyra?

Är inte det här något som har varit väldigt "poppis" på tävlingsbanorna i några år? Bensprattel och slapp bakdel.

Brist på samling i traven visar sig i piaffen, passagen och ökningarna. En bra ökning kräver hög grad av samling.

Det är ju mer mellantrav.

sen var inte passagen eller piaffen heller ngt vidare.
Vilken % vann han på o hur skulle det stå sig idag:angel:
Släpade frambenen ngt i slutorna.

Galopprogrammet var ju bättre.

Inte tal om att sporten har gått framåt, men vi är inte på 80 % ännu;)När ökningarna blir bra- så vem vet:bow:

Intressant att du var med veterinärerna! Själv jobbade jag på fälttävlans terrängprov och körningens maraton:) Dressyren följde jag på läktaren och distansen följde jag på den del som gick i stan.

På mina gamla filmer ser man hur rocken liksom flyger bakåt...

På youtube finns klimke från -84.

Mycket skiljer men om man kollar ökning/minskning... skillnader...http://ca.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8

Det var ju väldigt hög takt i den traven, stressigt. (såg inte hela i o f s) Samma i ökningen. Idag har de mer åt passagetrav hela tiden och ökningarna blir därefter också. Det är rätt stor skillnad, intressant. :idea:

Tyckte fö att Briars ökningar var extremt ickeökningar denna gång, de brukar inte vara så bra men nu kändes det som man ville smacka på och släppa fram honom:eek: Verkligen inte ökning, håller jag med om.

Intressant att du var med veterinärerna! Själv jobbade jag på fälttävlans terrängprov och körningens maraton:) Dressyren följde jag på läktaren och distansen följde jag på den del som gick i stan.

Själv gick jag runt med familjen och pustade i hettan över att behöva GÅ mellan hindren:eek: och hemma i beteshagarna stod våra hästar och förberedde en skrivelse till Djurskyddet om vi så mycket som visat dom en sadel:angel:

Jag tyckte det var fantastiskt:o

Vilka byten, det är inte ofta man ser någon som inte är klar 10 språng innan bokstaven, och bytte genom hela kroppen och framåt var de också :bow:

Fin ökad trav med fina vinklar bak

Piafferna lämnade något mer att önska och visst kunde passagen varit bättre men man måste komma ihåg att detta var 1984, så rörliga hästar som finns idag fanns inte då och det har också hänt ett och annat på sadelfronten och underlagsfronten med för den delen.

Det bästa av allt var dock formen:banana: det finns ta me fan ingen som rider i den där formen längre, inte ens min favorit Isabell:p

1504 poäng fick han för övrigt vilket var 62! poäng mer än tvåan Anna-Grethe Jensen-Törnblad på Marzog

Sen undrar jag om det inte ser lite hastigt ut pga filmkvaliteén och det format man använde då, å andra sidan red han ju faktiskt i trav i travprogrammet och balanserade inte runt.

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka