OS - Ökningar??

Sv: OS - Ökningar??

Är inte ökningarna under framridningen heller ökningar?

Edit: FRÅGA! På framridningen längs staketet ser man att han inför en ökning snarare tippar överlivet någon cm framåt, inte bakåt som är så vanligt. Borde det inte vara svårare att sitta ner då - eller har han en enorm övermänsklig sits?

Ökningar är det, men om de är samlade vete gudarna:angel:

Tycker han gör som en annan:D- bara släpper iväg den- i mellantrav.

Jfrelin.
såna där byten kan jag oxå göra- byter i arbetsgalopp- då får man problem med att få med alla.:D

Jag tyckte att den var för fri i början. Gjorde han en förhållning gick den inte till bakhovarna.

När jag var i Tyskland och tränade ville de gärna att man gick lite med framåt i rörelseriktningen för att släppa upp ryggen bättre. Jag tycker det är lättare att sitta då plus att ökningen blir bättre.

Syns ibland ganska tydligt på Isabell och Heike. Kolla in dem sen i küren.

Man följer med framåt i ökningen.
Någon centimeter med handen och ett par cm med axlarna.
Absolut aldrig luta sig bakåt!:eek:

Jfrelin.
såna där byten kan jag oxå göra- byter i arbetsgalopp- då får man problem med att få med alla.:D

Jag tyckte att den var för fri i början. Gjorde han en förhållning gick den inte till bakhovarna.

Fast han hann ju klart gott i tid. Dagens ryttare byter ju så snabbt och så mycket uppåt att de är klara strax efter x.

Jag kollade GP special programmet de red 1984 och det står ingenting om att bytena ska ske i samlad galopp, det står 15 flying changes och the diagonal.

Ok. Det visste jag inte.
Sen beror det på om hästen har lätt för ökad trav. en del har det inte.

Jag blev så nyfiken att jag tvungen att kolla:D
Jag har en för:devil:a bra bok hemma som innehåller alla OS resultaten och alla programmen. Den tar även upp vad domarna ska kolla på och hur olika fel ska bedömmas.

Dressage a guideline for riders and judges heter den.

Men är det inte väldigt vanligt att man "lägger" sig i ökningen? Eller minns jag fel?

(Obs. Jag kan inte öka.)

Jag har också noterat detta. Men hans andra, Cashmir, är ännu mer av Matiné stuk än hingsten. Så det tror jag. Han har vill sin egna lilla "metod"

Jag kanske är lite sen nu men...

Kommenterade passagen redan i "live-tråden" men där går det ju så fort så det var nog ingen som såg det. Hur som helst så tycker jag Cavan hade liknande passage, han kom väl från samma stall som Helgstrand jobbar på nu (BH). Kan inte namnen på de danska ekipagen och har tyvärr bara sett det som visats på tv så jag har endast sett Helgstrand och en kvinna från danska laget och även hennes häst hade denna passage. Så det tycks inte bara vara "stallets" passage... :confused:

en sak som jag anmärkte på ang passagen (när vi ni diskuterar rörelser) är att don schufros passage är precis som matines; han hoppar från ben till ben, det ser mer konstlad än samlad ut. :confused: så gör inte dom andra ryttarnas hästar? tror ni han lär in det på nåt särskilt sätt eftersom det blir så?

Jag funderade pa samma sak, jag tycker de är ganska lika.

Men är det inte väldigt vanligt att man "lägger" sig i ökningen? Eller minns jag fel?

(Obs. Jag kan inte öka.)

påminner om när jag frågade en sadersäljare på globen om en sadel med jättemycket stoppning - jo det är föt att annars kan man inte sitta i ökningarna...

en god ryttare på en skolad häst sitter behagligt i ökningar.

Jag håller med om Briars ökade trav. Den gick från inga bakben alls till något mer bakben men nu vet jag inte vad han gjorde. Det fanns inget påskjut alls men frambenen fladdrade som aldrig förr. Jag funderar mest, hur lyckas man? Alltså hur får man till ökad trav utan att öka bakbensaktiviteten? Rent tekniskt och fysiskt alltså. Det är ju flera ekipage som visar dessa tendenser.

Jag har tvärtom problem med mina, visst får jag påskjut men framdelen hänger ju inte med och det blir nerför backe istället (om jag försöker öka mer än de orkar). Är OS-hästarna över starka? :angel:

Jag saknar häng i den ökade traven, både i filmen från -84 och nu. Tyckte dock att Klimkes ökade trav på bättre, för där hände faktiskt något väldigt märkbart där bak. Det ser man inte nu. Det är mest tempoökningar och framben, inte så mycket steglängd (bak).

/Rumpnissen som fortfarande tappar balansen i ökningar och trillar bak. det går ju inte att hänga med. :angel:

Jag håller med om Briars ökade trav. Den gick från inga bakben alls till något mer bakben men nu vet jag inte vad han gjorde. Det fanns inget påskjut alls men frambenen fladdrade som aldrig förr. Jag funderar mest, hur lyckas man? Alltså hur får man till ökad trav utan att öka bakbensaktiviteten? Rent tekniskt och fysiskt alltså. Det är ju flera ekipage som visar dessa tendenser.

Jag har tvärtom problem med mina, visst får jag påskjut men framdelen hänger ju inte med och det blir nerför backe istället (om jag försöker öka mer än de orkar). Är OS-hästarna över starka? :angel:

Jag saknar häng i den ökade traven, både i filmen från -84 och nu. Tyckte dock att Klimkes ökade trav på bättre, för där hände faktiskt något väldigt märkbart där bak. Det ser man inte nu. Det är mest tempoökningar och framben, inte så mycket steglängd (bak).

/Rumpnissen som fortfarande tappar balansen i ökningar och trillar bak. det går ju inte att hänga med. :angel:

Håller med!

Även ang att jag också får mer bak än fram med nerförsbacke som följd:o Fast det är olika på olika hästar också, nu rider jag en som är överbyggd och en som är ung men har mycket lättare för sig och där kommer ökningarna bara man tänker:o även med frambenen, man får snarast hålla igen för att han inte orkar det han kan s a s.
Trillar också bak:o (fast inte på den förstås för honom rider jag bara lätt på ännu) Den överbyggda har mer svårt, trots mer styrka.

man brukar väl säga att en bra ökad trav har parallella skenor o har hänget. Ökar lika mkt med fram som bak, men att frambenen kommer sig av trycket bakifrån.

nog finns det hästar som har det, men kan hålla med om att få hade det nu.

Ska fråga ngn som vet varför det har blivit så vanligt med mest ökning av frambenen.

Jag tycker det första var bäst. Den anda tycker jag var för lite ökning och den sista kommenterar jag inte eftersom den är i slow motion.

Jag ska se om jag kan hitta någon som jag verkligen gillar. Axels beskrivning är ju bra, men man ska också komma ihåg att steglängden ska öka utan att tempot gör det (Även om jag helt klart tycker att en liten ökning av tempot är acceptabelt)

Det är väl takten som inte får öka, tempot måste ju öka, med ökad steglängd, så att säga, men takten får inte ändras. (Där kommer hänget in.)

Det som saknas nu är väl just att tempot och steglängden bak ökar, tycker jag, om man generaliserar, de har kvar takten och viftar med frambenen istället liksom, som om det är svårt att få allt och man väljer det som ser mest spektakulärt ut, som frambenen.

KL
Jag funderar fortfarande på om det hänger ihop med att traven öht ändrats mot mer halvpassage eller i alla fall kvartspassage:cool: i förhållande till vad man såg för många år sen. Man har jobbat eller avlat också kanske mer mot den grundtraven och då tappat förmågan att öka på samma sätt, eller om man får en annan "typ" av ökning i förhållande till grundtraven, om nån hänger med:confused:
Eller är jag ute och cyklar nu?:cool: kan inte mycket om ökningar i trav.....om jag ska vara ärlig.

Jag har fått lära mig, precis som Axel skriver att en bra ökad trav har parallella skenor med häng. Därför tycker jag att den första är den bästa men jag tror även att den tredje är bra även om det är svårt att avgöra helt pga slowmotion. Tycker dock att skenorna ser parallella ut.

Jag kan inte heller rida ökningar eftersom jag oftast håller på att studsa av och har jag riktig tur tappar jag gärna en stigbygel också...:angel:

(Jag gissar att dessa OS-ryttare förmodligen har någotslags tvåkomponentslim i baken)

Helt sant. Jag skrev för snabbt. Skulle ändra men det hade gått för lång tid. Takten ska vara den samma och steglängden ska öka. För att hänget ska komma, kan tempot inte höjas hur mycket som helst, traven ska ju gå uppåt - inte längs marken. Det är troligen där det falerar för mig. ;)
Fasst jag håller inte med, jag tycker inte alls de har kvar takten. Takten är kvar bak (fast steglängden ökaar inte), men inte fram också går det bara fortare = högre framben, alltså takten ändras där fram. Jag får inte alls ihop ekvationen.

Intressant resonemang. Det roliga är att jag tycker oftare jag ser ponnyer som gör BRA ökningar med häng, än hästar. Kanske har det med aveln att göra. Den samlade trav som rids idag, det du menar kvartspassage - dessutom i ett högt tempo är nog väldigt svårt att öka ur. I alla fall med gamla mått mätt. Ska klura vidare på detta.

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka